Köpa tält på Biltema...tips

Erer; sa:
Mezzner; sa:
Du ska inte tro att du vet allt bara för att du har provat tältet?

Har du tältat på Antarktis t ex???

Vi som inte har provat tältet har förstås bättre möjligheter att opåverkat ge goda råd, utifrån ett betydligt friare perspektiv!




(Har läst att ironier inte fungerar om man anger att det är ironi, så därför skriver jag inte ironivarning.)


Självklart har jag tältat på Antarktis. Ställde upp Biltematältet brevid Keron, blundade när jag gick och la mig varje kväll för att inte på förhand veta vilket jag sov i, och förde protokoll över sömnkvaliteten. Biltematältet fick 12,3 poäng av 100 möjliga, Keron fick 67,4, vilket viktat mot priset ger att Biltema är lite drygt dubbelt så bra som Hilleberg.

Erik

Haha, Biltematälten har ju vidare VÄSENTLIGT lägre kilopris!
När det gäller vikten så är den hög, men det behöver ju som sagt inte ha så stor betydelse. Tältet är dessutom totalt sett rymligt för att vara ett tvåmannatält.
 
Erer; sa:
Jag vet inte hur bekant du är med tältvikter, men 4,6 kg är väldigt tungt för ett tvåmanstält.

Det finns tvåmanstält som väger under 1,5 kg, t.ex. Terra Nova Laser. Det finns också tält som är rymligare (nåväl, på några ledder i varje fall) än Biltematältet och väger mindre än hälften, till exempel Laserlarge 3.

Väldigt tungt? Ja, om man jämför med marknadens i särklass lättaste tält. Det klart, Terra Novas tält är ju tio gånger så dyra också. Jag tycker inte att ett kilo eller mindre mer än flera tvåmanstältmodeller från Hilleberg (Staika, Keron GT, Tarra)är "väldigt tungt". Nu tjafsar vi om petitesser men jag anar en ULninja bakom ditt nick...
 
Vättlefjäll skrev:
Väldigt tungt? Ja, om man jämför med marknadens i särklass lättaste tält. Det klart, Terra Novas tält är ju tio gånger så dyra också. Jag tycker inte att ett kilo eller mindre mer än flera tvåmanstältmodeller från Hilleberg (Staika, Keron GT, Tarra)är "väldigt tungt". Nu tjafsar vi om petitesser men jag anar en ULninja bakom ditt nick...


Ja, nu tjafsar vi om petitesser. Men det kan ju vara skoj. Min definition av väldigt tungt är "tyngre än 95% av tälten på marknaden". Eller kanske "dubbelt så tungt som medianvikten av tvåmanstält". Jag tror 4,6 kg kvalar in i båda dessa definitioner. Faktum är att jag just sökte runt några minuter efter ett tyngre tvåmanstält, men misslyckades med att hitta något. Till och med ett tält som MH Trango, som är gjort för att stå kvar ett par säsonger på Antarktis eller så, väger in under 4,6.

Erik

Ps. Lite UL-ninja är man nog, men som sagt så äger och
brukar jag också ett Keron (liksom ett Biltema!), så alldeles främmande för betongtält är jag inte. Ds.
 
Men jösses vad ni håller på... :)

4 sidor sen jag svarade i morse...och inte har trådskaparen blivit ett dugg klokare...eller?
Iofs 1 som faktiskt HAR ett sånt tält! <-Plus i kanten...

Nåväl;

Det tältet trådskaparen funderar över duger säkert alldeles utmärkt till det han har för avsikt att ha det till. Punkt.

Men, och det här är viktigt... :)

Vill man vara SÄKER på att slippa bli blöt, SÄKER på att det står kvar i en storm, SÄKER på att slippa frysa p.g.a. kondens, japp då är, som Frida B skrev i en annan tråd; "HB is the shit".

Jag är kär i mitt Nallo 2, det enda jag tjurar över är att det inte är 2 absider. Bra mycket bättre när man är 2 som är ute...
/H
 
Hasse_70; sa:
Vill man vara SÄKER på att slippa bli blöt, SÄKER på att det står kvar i en storm, SÄKER på att slippa frysa p.g.a. kondens, japp då är, som Frida B skrev i en annan tråd; "HB is the shit".
/H


eller Helsport, eller Terra Nova, eller Mountain Hardware, eller Bibler, eller Exped, eller något annat märke som gör utmärkta tält. Säker är man för övrigt inte ens i ett Hilleberg.

- Erik
 
Erer; sa:
Hasse_70; sa:
Vill man vara SÄKER på att slippa bli blöt, SÄKER på att det står kvar i en storm, SÄKER på att slippa frysa p.g.a. kondens, japp då är, som Frida B skrev i en annan tråd; "HB is the shit".
/H


eller Helsport, eller Terra Nova, eller Mountain Hardware, eller Bibler, eller Exped, eller något annat märke som gör utmärkta tält. Säker är man för övrigt inte ens i ett Hilleberg.

- Erik

Helt riktigt, vad jag menar är att det lönar sig i längden att slanta lite extra för att slippa oroa sig för om prylarna står pall eller inte.

Som fotograf har jag lärt mig den hårda vägen att man får vad man betalar för. Det är väl lite så med friluftsutrustning också, fast inte i samma utsträckning kanske. Sen har det nog mindre betydelse vad det står på etiketten.

För mig så funkar HB, Lundhags och Helly Hansen(och Nikon) bäst. Lite dyrare men mycket bättre(OBS! Subjektiv åsikt!).

/H
 
Erer; sa:
Hasse_70; sa:
Vill man vara SÄKER på att slippa bli blöt, SÄKER på att det står kvar i en storm, SÄKER på att slippa frysa p.g.a. kondens, japp då är, som Frida B skrev i en annan tråd; "HB is the shit".
/H


Kanske lika bra att stanna hemma...... eller hyra en stuga, fast om man ska vara riktigt säker kanske det går att hyra något gammalt skyddsrum.
Utmana naturen och köp ditt biltematält! Det kommer att funka utmärkt till vanlig camping
 
Biltematältet fungerade toppenbra, vi var borta över en helg och hade spöregn båda dagarna.

Tältet höll absolut tätt, vi fick heller inte någon kondens, jag är riktigt överraskad över hur väl det fungerade faktiskt.Dessutom var det väldigt lätt att sätta upp.

Flickvännen är alltså fortfarande flickvän ;)

MVH Henke
 
Biltematältet fungerade toppenbra, vi var borta över en helg och hade spöregn båda dagarna.

Tältet höll absolut tätt, vi fick heller inte någon kondens, jag är riktigt överraskad över hur väl det fungerade faktiskt.Dessutom var det väldigt lätt att sätta upp.

Flickvännen är alltså fortfarande flickvän ;)

MVH Henke

HAHA!! lysande, det e rock n roll att vissa vågar lämna ramen för "friluftsliv" och testa något annat än det av andra förutbestämda normerna.. det e bara trygghetsknarkare som inte vågar testa..
 
Barnet var ute och tältade och tog av misstag med sig 40 år gamla fjälltältet i bomull, med nylontak till. Det spöregnade hela veckoändan. Hon kom tillbaka glad och lycklig samt förklarade att det var bara deras tält som haft torrt inne. Hon hade valt hög, vatten avdelad tältplats.
De hade haft jättekul och behövde nog vila i ett par dagar....Innertältet var helt torrt efter luftning trots 3,5 dagar i ösregn ute.
Nästa gång vet hon nog att välja grön påse...

Roligt att du fick behålla flickvännen....
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa tält i grupp Bo och sova 277
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.