Bekvämt liggunderlag

Mezzner; sa:
Nån som vet var man köper ett billigt och bra uppblåsbart liggunderlag?

Alltså inte typ Thermarest, utan snarar lättviktsluftmadrass. Vet att jag sett inlägg om att det finns med olika antal ventiler och ev fanns nån bra Everestmodell?

Wildo har en utan fyllning och en med http://www.wildo.com/servlet/se.daddy.wildo.ProductServlet?action=showProduct&articleno=LUL99&sub=18

Min luftmadrass från Wildo (utan fyllning) punkade i somras, däremot funkar fortfarande min andra från Everest (en ventil). 1-0 till Everest alltså. ;)
 
Z underlagen har ju en annan fördel...

...nämligen det att det inte bara är kondens/fukt som trillar ner i gruparna utan även skräp. Skräp är ju som bekant inte bara smuts utan även ett effektivt sätt att förkorta livslängden på en bra sovsäck. Att ligga och kava på ett plant liggunderlag med en massa barr och sand och jocks (ja, på nått sätt hittar det alltid dit och sällan därifrån då man (jag) föredrar att ligga i en fördjupning av nått slag som är lagom kroppformad, specielt de som finns under stora granar emellan rötterna!) är inte precis vad jag kallar mild och varsambehandling.

Sov gott!
 
Re: Kan detta vara något ?

peter_v; sa:
Finns de att få tag på i Sverige ?

Jag har sett dem bla på en friluftsbutik i Umeå som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Så visst finns de i Sverige.

Det är en ok lösning, men tyckte själv att man kanske hellre har ett Thermarest prolite 3, eventuellt korta modellen kompletterat med ett riktigt tunnt 7 mm vanligt cellplastunderlag.
 
Re: Re: Kan detta vara något ?

brandmansmicke; sa:
Jag har sett dem bla på en friluftsbutik i Umeå som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Så visst finns de i Sverige.

Umeå är ju inom räckhåll, och så många friluftsbutiker ska det väl inte finnas där ....det blir till att leta nästa gång man passerar Umeå, för det skulle vara intressant att kika närmare på underlaget.

Man tackar för tipset !

// Peter
 
Re: Kan detta vara något ?

peter_v; sa:
hyper-lite-mtn_sm.jpg


http://www.pacoutdoor.com/2005/index.cfm?action=product&productID=80&groupID=17&familyID=1

Acceptabel vikt, partier med 38mm = god komfort, vid ev. läckage står man inte helt utan underlag....

Vad kan det finnas för nackdelar ?
Finns de att få tag på i Sverige ?

// Peter

Står att det är ett 4-säsongers,då undrar jag hur den isolerar mot markkylan,när det är hål överallt?
Eller är det tänkt att man ska ha med sig ett vanligt också,utöver detta?Då funkar det ju bättre med två st med slutna celler,alternativt ett tunt och ett som är helt luftfyllt.
Nää,det där är en riktigt dålig kompromiss,när varken priset eller vikten är nån större skillnad mot ett prolite 3 eller 4,som dessutom är skönare under resten av året.


peter
 
tigertamjaren; sa:
Mezzner; sa:
OK, visst var det så att Everest hade två modeller och den men en (1) ventil var bra?

Har för mig att förra årets hade en ventil, medan årets har flera, vad nu det ska vara bra för. Ju fler möjliga källor till läckage, desto bättre?

Jag tror att det är så att Stadium helt enkelt har både och på sina lager utan att vara medvetna om det. Alltså skickas grejerna ut lite hipp som happ till butikerna. Skillnaden märks ju inte förrän man packar upp.

Jag lyckades ju hitta en enventilare till slut.

Enventilaren är det nyare, flerventilaren det äldre, i alla fall om man kollar in tillverkarens sortiment. http://www.pacoutdoor.com/2005/index.cfm?action=product&productID=10&groupID=3&familyID=1

Hur som helst stämmer det att det är enventilaren man vill åt. Den har samma typ av ventil som på ett Thermarest (skruv), medan flerventilaren är av modell badring - inte roligt att tömma eller fylla.
Nackdelen är såklart att en punka på enventilaren tömmer hela underlaget medan det på det äldre bara tömmer en kanal av sex.
 
Enventilare.

Jag har nån variant (hittar den ingenstans) som har en badbollsventil,eller två,en till kudden också.Det (o)lustiga är att den har en backventil så man måste peta ner en "klubbpinne" för att blåsa upp den eller när man ska tömma den på luft.Den är rätt så skön annars.

Blå ovansida och grå undersida,nån som vet var den finns?


peter
EDIT:Jag vet vart JAG har min. ;)
[Ändrat av ping 2005-11-30 kl 19:16]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.