Bekvämt liggunderlag

Hej,

Jag skulle vilja ha ett bekvämt liggunderlag.

Efter att ha kollat runt lite här och på nätet så verkar Exped SynMat 9 vara populär.
Eftersom jag är ute efter komfort så är det den bredare varianten som är aktuell.

Vad säger ni, finns det bekvämare liggunderlag?

På prisjakt hittade jag även ett Exped MegaMat 10 LXW, fast det väger 2,5 kg.(!), kan det vara värt viktökningen jämfört med SynMat 9 MW?

Vet att jag sett Big Agnes i USA som såg bekväma ut, någon som har erfarenhet?

/Roy
 
Jag kör med Exped Downmat 9 m som är mycket komfortabel och väger cirka 1 kg. Den funkar för mig och min dåliga rygg och den har hängt med på 5 fjällvandringar samt att jag även använder den som luftmadrass vb .
 
Jag använder väl ett exped down 9LW samt ett 7UL.

Nu för tiden nöjer jag mig med ul varianten då det går snabbare att pumpa/packa samt liten volym. Men på vintertid tar jag det förstnämnda, som också var mitt första liggunderlag som jag alltid använde när jag paddlade kajak. Sen började jag vandra och behövde då något som tog mindre plats samt var lättare.
 
Inte för tjockt (även om vi inte kommer nå upp i de tjocklekarna när det kommer till vandring - tänker på 60cm-tjocka JYSK och liknande).

Skaffar du dig något av Thermarest/Exped's 7cm/9cm tror jag du kommer bli nöjd, kolla med en friluftsbutik i närheten om du får provligga. Jag har personligen 7cm tjocka, och det var länge sedan jag kände marken igenom.
 
Jag borde kanske tillägga att detta liggunderlag är främst tänkt för "lägerliv" och inte för vandringar. Lättare alternativ har jag redan och är ute efter komfort. (Utan att det blir löjligt stort och tungt).
 
Inte för tjockt (även om vi inte kommer nå upp i de tjocklekarna när det kommer till vandring - tänker på 60cm-tjocka JYSK och liknande).

Skaffar du dig något av Thermarest/Exped's 7cm/9cm tror jag du kommer bli nöjd, kolla med en friluftsbutik i närheten om du får provligga. Jag har personligen 7cm tjocka, och det var länge sedan jag kände marken igenom.

Har själv bara olika 'vanliga' liggunderlag. Har börjat spinna på en tanke om att slå upp ett självstagande tält på väldigt stenig blockterräng...hade det varit ok ur komfortsynvinkel med ett lite tjockare vanligt liggunderlag underst och sedan typ synmat7 på? Är inte så kräsen av mig, men sover inte heller på en stor sten som skaver sönder ryggen. Vad tror du?
 
Exped Synmat9

Hej!
Jag är en oerhört glad och nöjd ägare av två synmat9:eek:r! Har köpt båda begagnade över nätet och betalt 1000 Kr/st. Jag kom hem igår efter två nätter i tält längs Bohusleden! Jag sover sagolikt gott på detta liggunderlag!
Jag kan rekommendera det varmt till ALLA som vill sova gott ute i naturen, eller som tillfällig bädd på resande fot!
 
Synmat 12 LXW

Det blev en Synmat 12 LXW.
Kom idag, uppblåst och provlegad i vardagsrummet.
Stor och skön, armarna får lätt plats även när man inte ligger i sovsäcken.
 
Den blir du säkert nöjd med. Den är nästan säkert lite overkill, men det är bättre att ha lite marginal än att komma över marginalen då och då. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Hagenblad Bekvämt liggunderlag Bo och sova 84
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.