Bekvämt liggunderlag

Oj, första inlägget...

Jo, jag undrar vad era tips om liggunderlag är. Jag har alltid sovit på 50:-unrdelag, men efter en traumatisk natt i en lada (som jag flydde in i när det regnade rakt igenom tältet), och sov uselt på packad sand, behöver jag nu ett nytt och vettigt liggunderlag. Problemet är alltså inte kyla, mesighet eller vikten, jag är en benig snubbe, som ligger obekvämt på det underlag jag nu har (panikköp innan festival i Tyskland).
Har sökt här efter liknande trådar, och den närmaste var en diskussion om vinteride, men jag drar igång denna, det är säkert fler än jag som mest sover ute på sommarhalvåret. Alla verkar gilla Term-a-rest 38mm, men det finns andra, och en del gillar inte alls de uppblåsbara. Jag kommer visserligen bära det, men jagar inte microgram, samma sak med utrymmet det tar. Prio ligger alltså på bekvämlighet, och inte att jag skall sova på en meterorit.

Så, vilket liggunderlag rekomenderas och varför?

Tack på förhand.
Mvh Calle.
 
Z-rest, för priset, vikten och komforten. De uppblåsbara tycker jag inte är något vidare (har ett term-a-rest 38 mm) om man som jag gärna ligger på sidan och sover. Om man mer ligger på rygg/mage är term-a-resten helt ok, fast den är ju dyrare och tyngre. Om man vil ha en hyfsad resemadrass att sova på inomhus är den oxå jättebra att ha.

Mvh
Peter P.
 
Jag har både z-rest och thermarest. Om jag har plats och vikten är oviktig så tar jag bägge. om jag bara tar en är det thermarest som vinner. ryggen blir som ett järnspett av z-rest. Om du söker komfort så köp ett tjockt thermarest. Jag har provat ett och det är riktigt skönt. Dyrt men värt varenda krona. Tror det var kring 5 cm tjockt.
Sweet dreams.
 
Vill man spara någon krona kan man titta på Haltis uppblåsbara. Jag har inte testat dem men de borde hålla hyfsad kvalite
 
Calle din gamla CAP:are, kul att du hittat hit! Spänn fast dubbelsängen på endurohojen så kan du skippa allt vad liggunderlag heter! ;)
 
Jag äger tre olika:

Thermarest:
+ Skönt att sova på
- Tungt
- Svindyrt
- Kan inte användas som sittunderlag
- Inget man slänger fram på rasten

Z-rest (Heter väl Z-lite eller nåt nu?)
+ Lätt
+ Praktiskt att packa och slänga fram
+ Inte svindyrt
+ Skönare än klassiska cellunderlag
+ Liggytan kommer aldrig i kontakt med undersidan när man packa ihop
- Obekvämare än uppblåsbara
- Samlar fukt och skräp i ytans gropar

Och sist men inte minst:
Ett uppblåsbart liggunderlag med 6 kanaler från Everest (tillverkat av Insul-mat)
+ Tar minst plats! (som en ölburk, ungefär)
+ Bekvämast!
+ Väger mindre än thermarest
+ Billigast
- Förmodligen kallt på vintern
- Tar några minuter att blåsa upp och tömma

Sammanfattningsvis regerar kanalunderlaget, men om jag hade lägre komfortkrav skulle jag använda Z-rest.
 
Ett uppblåsbart liggunderlag med 6 kanaler från Everest (tillverkat av Insul-mat)
+ Tar minst plats! (som en ölburk, ungefär)
+ Bekvämast!
+ Väger mindre än thermarest
+ Billigast
- Förmodligen kallt på vintern
- Tar några minuter att blåsa upp och tömma

Om det är samma modell jag köpte för något år sedan isolerar det mycket dåligt när marken är kall och man måste nästan ha pump med sig, eller grymma lungor... Liggunderlaget är också halt om man inte preparerar det med liquisole ed, två av kanalerna i mitt får man pumpa upp under natten... men vad kan man kräva för 99 kr vilket var vad jag gav på stadium när jag köpte det inkl pump...
Jag använder det numera bara på kortare turer på sommaren då man vill ha en liten packning, annars har jag ett termarest som man sover som en gud på!
[Ändrat av greendanger 2005-08-26 kl 12:57]
 
greendanger; sa:
Om det är samma modell jag köpte för något år sedan isolerar det mycket dåligt när marken är kall och man måste nästan ha pump med sig, eller grymma lungor... Liggunderlaget är också halt om man inte preparerar det med liquisole ed, två av kanalerna i mitt får man pumpa upp under natten...

Isoleringsbristen kan nog stämma, men resten stämmer inte in på min modell, som antagligen är nyare (det finns en hel del av den gamla kvar i butiker, så kolla noga).
Jag har i och för sig grymma lungor :) men det tar bara ett par minuter att fylla hela underlaget. Det är inte 6 separata kanaler - de har gångar mellan - så det finns bara en ventil som dessutom är av "thermaresttyp" (jag gissar att dina är 6 st och dessutom av den knäppa badringstypen?).
Hala liggunderlag har jag aldrig lidit av, eftersom jag brukar tälta på plan mark...
 
Termarest prolite 4 är bäst!!
Tycker jag ialla fall. Hemma finns det ett "självuppblåsande" av billigare och äldre model. Dessutom ett hederligt gult Karrimor. De används inte längre (utom om jag skulle tälta på vintern i fjällen). Nackdelen är utan tvekan vid korta raster. Man orkar inte ta fram liggunderlaget. Jag har en sittlapp för det ändamålet.
Min rygg är ganska känslig och jag är efter 1 år mycket nöjd med detta liggunderlag.
mvh
ht
 
Jahapp, jag har ju provlegat termasrest 4 i nån affär, och det kändes ju helt ok. Gillar undersidan, som verkar förstärkt. Men ni som har denna, hur står denna sig mot de tjockare liggunderlagen? Finns ju 5 cm också. F ö sover jag på sidan.

Axel: Joravettu. nu är man för gammal för att sova i rännstenen. Jag har ju alltid tältat, men sedan 97 i stort sett bara på festivaler, där man inte ofta lägger sig helt nykter.
 
Har nyligen köpt ett Exped Downmat 9. Efter den kortare test jag hunnit med känns det dock som kompromisser och funderingar är historia - Exped regerar.

Litet när det är ihoppackat, relativt lätt, oslagbart bekvämt.

För den som vill ha lättare/mindre kan jag tänka mig att Exped Downmat 7 fortfarande är väsentligt bekvämare än allt annat som rimligen kan jämföras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.