Värt att köpa dyrt tält ?

Prisskillnaden inte alltid så stor

"Oroa er mindre för grejerna, köp nåt och se till att ni kommer ut istället..."

Väl sagt. Det viktigaste är som sagt att KOMMA UT. Det känns ofta som att prylhysterin är ett surrogat för att man inte kommer ut tillräckligt. Det gäller ju givetvis också de timmar man spenderar i detta forum...

En liten fotnot om "lågprismärken":
Kedjornas egna lågprismärken (ex Everest och McKinley) är ofta mycket prisvärda. Det är i princip samma material och tillverkningsteknik som i segmentet snäppet över (tex Fjällräven och Haglöfs).
Vad som kan kännas lite skevt är att lågprismärkena inte lägger ner pengar på utvecklingen, utan snor friskt från de utvecklande märkena. Studera bärsystemen på en Everest-säck och en Haglöfs-dito så förstår ni.
Det är givetvis finfint att få samma sak till ett bättre pris, men det känns taskigt att Haglöfs kunder får betala Everests utveckling.

Sen kan man ju fråga sig hur stor prisskillnaden egentligen är. Kedjornas lågprismärken är idag ganska dyra de också.

Exempel 1: tremans tunneltält med förlängd absid:
Fjällräven (mellansegmentet) Akka: 4999 kr
Berguven (budgetsegmentet) Classic T3: 4298 kr

Exempel 2: respektive märkes budgetmodell av samma tälttyp:
Fjällräven Akka Turist: 2999 kr
Berguven Basic T3: 2998 kr

Det skiljer alltså 701 spänn mellan Fjällräven och härmapan Berguven i deras standardmodell och 1 (en!) spänn i budgetmodellen.

Däremot är steget till premiumsegmentet (Hilleberg, Helsport mfl) lite större, men ändå "bara" 2000 kr (50 %).
 
Nyfiken...

Kabonk; sa:
Ska man ha nytta av sitt stormsäkra tält bör man även klara av att resa det när det är storm. Fråga fjällräddningen om deras syn på saken!

Och vad är fjällräddningens syn på saken?

Mvh
magnus
 
Tråden kör igen...

Satt och kollade gamla trådar här och hittade denna. Nöjd hit och nöjd dit... "jag har ett sånt tält och jag är mkt nöjd...". Ett argument som ofta plockas fram här är hur pass vindstabilt ett tält är... "hur mkt tältet pallar" och därefter så är man nöjd med tältet om man legat en gång när det blåst 10 m/s. Ett mkt bra inlägg tyckte jag att jag läste här, kvittar hur bra tältet än är om man placerar det fel. Så, låt oss nu vända på diskussionen lite här och alla ni som är så väldigt nöjda med era tält får föra fram era synpunkter vad som gör er mindre nöjda med andra tält. Hur många ggr har ni legat i ett tält på fjället som ni varit extremt missnöjda med och varför? Hur många gånger har ni legat med ändan upp i vädret med ett sönderblåst tält? Hur många ggr har ni legat genomblöta i ett tält pga att det regnat genom duken? Låg förra året i ett Nammatj och hade fotändan på sovsäcken genomblöt när jag vaknade. Duken hade pressat emot i blåsten när det regnade. Dåligt uppsatt funkar inte ett Hilleberg heller. Verkar vara väldans mkt spekulationer på hur pass hållbara saker är, utan någon som helst praktisk erfarenhet... förutom att ha läst vad andra tror och vad tälttillverkare säger i sina broschyrer. Eller har jag fel? :)
 
Hilleberg ell. annat kvalitetstält

Jag håller nog på att kvalite är bäst i längden, gör som jag leta ett begagnat tält (har själv ett fint beg. Keron3) då blir det ju inte för dyrt men man får kvaliten ! Trevlig sommar !
 
Re: Tråden kör igen...

bowall; sa:
Satt och kollade gamla trådar här och hittade denna. Nöjd hit och nöjd dit... "jag har ett sånt tält och jag är mkt nöjd...". Ett argument som ofta plockas fram här är hur pass vindstabilt ett tält är... "hur mkt tältet pallar" och därefter så är man nöjd med tältet om man legat en gång när det blåst 10 m/s. Ett mkt bra inlägg tyckte jag att jag läste här, kvittar hur bra tältet än är om man placerar det fel. Så, låt oss nu vända på diskussionen lite här och alla ni som är så väldigt nöjda med era tält får föra fram era synpunkter vad som gör er mindre nöjda med andra tält. Hur många ggr har ni legat i ett tält på fjället som ni varit extremt missnöjda med och varför? Hur många gånger har ni legat med ändan upp i vädret med ett sönderblåst tält? Hur många ggr har ni legat genomblöta i ett tält pga att det regnat genom duken? Låg förra året i ett Nammatj och hade fotändan på sovsäcken genomblöt när jag vaknade. Duken hade pressat emot i blåsten när det regnade. Dåligt uppsatt funkar inte ett Hilleberg heller. Verkar vara väldans mkt spekulationer på hur pass hållbara saker är, utan någon som helst praktisk erfarenhet... förutom att ha läst vad andra tror och vad tälttillverkare säger i sina broschyrer. Eller har jag fel? :)
Min erfarenhet av riktiga billighetstält är begränsad, så mitt stickprov är litet. Men jag har en gång för många år sedan tillbringat en vecka i ett "bensinstationstält" på en fint skyddad plats på Gotland. Halva tiden regnade det, och tältet läckte in lite här och där.

En gång för inte så länge sedan befann jag mig ute i videsnår i fjällen en regnig blåsig kväll och sågade till en träplugg, för att skarva mittstången på en toppkvalitétskåta. Kåtan stod taskigt placerad utan vindbrytande skydd mot nordväst, och mittstången knäcktes.

Slutsats: Det riktigt billiga tältet kan man få problem med om det så står på en skyddad campingplats. För fjällen och annorstädes har man inga marginaler alls. En riktigt dyr kåta/tält som inte placeras på ett genomtänkt bra sätt kan också ge problem, men där har man marginaler och man kan i högre utsträckning styra händelseförloppet genom att försöka tänka och agera preventivt. När man gjort allt man kan för att säkra sig med ett billighetstält, är man ändå utlämnad åt taskiga material, taskiga sömmar, ogenomtänkta konstruktioner osv.

Sen är det väl så att man behöver inte söka sig mot någon extrempunkt och skaffa vare sig Hilleberg/Moskoselkåtan eller "bensinstationsvarianten". För campingplatsen kan man lägga på några hundralappar/någon tusenlapp och få en mer behaglig tillvaro med marginaler. För fjäll och "riktig" vandring kan man spara in någon/några tusenlappar och ändå ha lite marginaler. Fjällräven- Haglöfstält, Frisportkåtor m.f.l. duger bra de med.
 
Stulna ideér

Läste att någon ställde frågan om det är juste att köpa Everest eller McKinley pga att dom "stjäl" designen från Hilleberg och andra. Det är just så det fungerar här i världen, dom som utvecklar har högre priser och KANSKE bättre kvalitet men dom säljer givetvis mindre volymer än de som plagierar som vänder sig mot ett betydligt större segment med potentiella kunder. Ofta är kopiorna nästan lika bra som orginalen, nackdelen är väl att det tar nåt år extra innan de billiga varianterna kommit ut på marknaden.

Tro det eller ej men jag har överlevt mina fjällturer utan ett HB tält, efter att ha läst här känns det som en bedrift. :)

Mvh
Uffe
 
sov en natt i regn med ett 300kronors tält..
resultat: BLÖTT!!!
det var på en camping och vi hade andra ställen att sova på men man ville ju testa hur det var med de där nya tältet... de tältet tar jag inte med frivilligt igen tror jag..
 
så här då...

ptte; sa:
sov en natt i regn med ett 300kronors tält..
resultat: BLÖTT!!!
det var på en camping och vi hade andra ställen att sova på men man ville ju testa hur det var med de där nya tältet... de tältet tar jag inte med frivilligt igen tror jag..

Ok, jo ett 300 kr tält kan man kanske bli blöt i. Nu tänkte i alla fall jag mest på tält som är avsedda för friluftsverksamhet. Prisklasser 1500 kr och uppåt. Är väl ofta här som valen står, inte mellan köpa ett tält för 200 kr hos Rusta och 6000 kr från Naturkompaniet. Väljer man ett Helsport för 3000 kr eller ett Hilleberg för 6000 kr? Blir jag så mkt nöjdare med ett Hilleberg än om jag köpt ett Helsport? Visst, funktionsmässigt kan man ju kanske bli nöjdare när det gäller uppsättning, detaljer etc med ena eller andra tältet. Men har någon varit med om att ett Helsport blåst sönder på en sommarfjälltur? Eller börjar bli slitet vid normal användning utan att få detta på garantin? Jaja, nog om detta... ville bara se om det fanns någon riktig erfarenhet, vettiga synpunkter av att ett billigare tält inte håller.

/Bosse (som sovit alla fjällnätter i Hilleberg)
 
Re: så här då...

bowall; sa:
ptte; sa:
sov en natt i regn med ett 300kronors tält..
resultat: BLÖTT!!!
det var på en camping och vi hade andra ställen att sova på men man ville ju testa hur det var med de där nya tältet... de tältet tar jag inte med frivilligt igen tror jag..

Ok, jo ett 300 kr tält kan man kanske bli blöt i. Nu tänkte i alla fall jag mest på tält som är avsedda för friluftsverksamhet. Prisklasser 1500 kr och uppåt. Är väl ofta här som valen står, inte mellan köpa ett tält för 200 kr hos Rusta och 6000 kr från Naturkompaniet. Väljer man ett Helsport för 3000 kr eller ett Hilleberg för 6000 kr? Blir jag så mkt nöjdare med ett Hilleberg än om jag köpt ett Helsport? Visst, funktionsmässigt kan man ju kanske bli nöjdare när det gäller uppsättning, detaljer etc med ena eller andra tältet. Men har någon varit med om att ett Helsport blåst sönder på en sommarfjälltur? Eller börjar bli slitet vid normal användning utan att få detta på garantin? Jaja, nog om detta... ville bara se om det fanns någon riktig erfarenhet, vettiga synpunkter av att ett billigare tält inte håller.

/Bosse (som sovit alla fjällnätter i Hilleberg)
Tja, här finns något om 3000 kronors tält, närmare bestämt Tatonka:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18542

Fortfarande ett litet stickprov och jag vet inte hur väl uppsatt det tältet var, men jag tillbringade samma natt i närheten i ett Niak utan tillstymmelse till problem. Å andra sidan finns det folk som är nöjda med Tatonka tälten.
 
Re: så här då...

bowall; sa:
Väljer man ett Helsport för 3000 kr eller ett Hilleberg för 6000 kr?

/Bosse (som sovit alla fjällnätter i Hilleberg)

Vilket helsport-tält är det som kostar 3000 kr, vad jag kommer ihåg ligger helsport kanske 1000-1500 kr under motsvarande hb-modeller d v s de är också ganska dyra.

Fö är helsport säkert utmärkta tält, åtminstone extremmodellerna används ju under ungefär samma förhållanden som andra "expeditionstält".

För att vara på din fråga, nej, lyckligtvis har jag aldrig legat i ett tält som blåst sönder eller regnat in men så har jag bara använt tält av bra kvalite på fjället.

Däremot har jag en kompis som fått sitt biltematält massakrerat utanför kebnekaise, och jag har sett 3 personer ägna ca 40 minuter åt att försöka få in stängerna i kanalerna på ett fjällräventält i snön på vinterfjället. På samma tid hade jag ensam satt upp mitt tält, grävt fotgrop och gjort i ordning samt börjat smälta snö...

Så visst är det värt att lägga några extra slantar på en bra och beprövad konstruktion...

Mvh,

J
 
Re: Re: så här då...

joru; sa:
Vilket helsport-tält är det som kostar 3000 kr, vad jag kommer ihåg ligger helsport kanske 1000-1500 kr under motsvarande hb-modeller d v s de är också ganska dyra.


J

Helsport Trollhetta ligger kring 3000 kr. Jo, Biltema tält, Rusta mm är ute ur diskussionen sedan innan. Ok, ett exempel fjällräven. Och problemet var konstruktionen eller att de inte hade koll på grejorna?
 
Re: Re: Re: så här då...

bowall; sa:
Helsport Trollhetta ligger kring 3000 kr.
Nu blir jag nyfiken. Var hittar du Helsport Trollhetta för ca 3000 kronor?
Jag roade mig med att kolla Helsports norska prislista och kom fram till följande:

- Helsport Trollhetta tillverkas inte längre, iallafall inte under det namnet
- Det billigaste Helsporttältet är Pasvik 2 Camp för 3299 NOK... Det blir litet mer i svenska pengar...

Källa:
http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=1782#
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.