Värt att köpa dyrt tält ?

Lika sömningt som folk som bara rekommenderar Hilleberg är de som gnäller på dem som bara rekommenderar Hilleberg.

För en sund debatt istället (och i detta fall tycker jag nog att Hillebergförespråkarna för en hyfsat sund debatt).
Själv har jag sovit i tält från många tillverkare, i många olika modeller. Jag äger ett Haglöfs Twin Peak som jag är hyfsat nöjd med. Jag har sovit i liknande tunneltält från Fjällräven och Hilleberg och vet att jag vid nästa köp (mitt Haglöfs bröt en båge vid förra fjällvandringen) med stor sannolikhet kommer att välja ett Hilleberg. Men dyker det upp ett lika bra från en annan tillverkare så skaffar jag det.

TNF har få tält som är intressanta för mig, eftersom de ofta är självstagande (= tunga) och har löst regnskydd (= opraktiska i regnsverige) samt skrikigt färgvalda (= fula).

Det handlar om vilka krav man har. Ställ upp en lista med krav. Kolla vilket tält som bäst möter dina krav. Köp det tältet - gärna begagnat.

Sen handlar det som sagt väldigt mycket om HUR man tältar. Kunskap - inte pengar - ger valfrihet.
 
YES!

Nu jävlar börjar det likna nå't - men än är det ändå långt kvar till förra sommarens tältfavorit http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7074

eller varför inte

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7864

Jag vill ha en bra båt ca 60 fot som jag kan segla över atlanten med, gärna med kolfiberskrov och kevlarsegel. Får ej kosta över 4500 kr. Några förslag?

Mer personangrepp! Mer svordomar! Mer stickspår! Mer spray!
Jag vill ha roligt på jobbet i sommar igen!

/M
 
Muahahaha!

Fniss. Roliga trådar - "intet nytt under solen".
Egentligen är det lustigt att man bråkar över extravagansen i att köpa ett tält för 6000 istället för 3000, medan skillnaden mellan två nästan identiska bilar kan vara 100 000. Eller skillnaden mellan två identiska lägenheter kan vara 3000 i månaden.
Eller prisskillnaden mellan två identiska tröjor kan vara 100 %.

Jag har inga problem att betala för verklig kvalitet - däremot tänker jag inte betala för att vara reklamskylt för något varumärkes "metavärden". Och om man inte tycker att ett Hilleberg är 2052 spänn bättre än ett Berguven så ska man givetvis inte köpa Hilleberg.


PS. Personligen tycker jag att ett Hilleberg ÄR 2052 spänn bättre än ett Berguven. Och lite till.
[Ändrat av Nordesjo 2002-06-24 kl 13:55]
 
Vad håller ni på med?

Hej!

Jag blev nyligen medlem i Utsidan och har läst ett antal inlägg ang. tält, eftersom det är det som för tillfället intresserar mig mest.

Jag har deltagigit på ett antal andra forum, dock inte för frilufsliv, men aldriag sett maken till fjanteri.

Här har Ni en person som ställer en kort och konkret fråga, må hända något bristfällig på information, och så håller Ni på med en massa hårklyverier och trams.

Håll Er till sakfrågan och till vad Ni VET. Ge personen i fråga "kött på benen". Information som han/hon har nytta av. Inte en massa småbarns-skriverier om vilket tält som är dyrast etc. etc.

Tänk på att han/hon kanske är ny på området och så även på detta forum. Och att han/hon ställer frågan till Er i tron att Ni är kunniga/duktiga frilufsmänniskor med gott om erfarenhet. Och att han/hon tror att Ni skall hjälpa (inte själpa) honom/henne.

Skärpning grabbar/tjejer!

// Niklas
 
Jag förstår inte riktigt vad ni vänder er emot. Är det argument som inte följs av faktagrunder? Exemplifiera gärna vad du menar med "fjanteri" och "trams" så att man vet om man gjort bort sig.
Jag tycker att det har framkommit en hel del vettiga synpunkter.

Även om jag håller med om att det lätt blir åsiktsdiskussioner för eller emot saker och ting, så tycker jag att pris-, säkerhetsmarginal- och varumärkesdiskussionen är klart relevant.

Vi måste fråga oss själva om vi verkligen behöver de expeditionsmarginaler som vi ofta köper, när vi "bara" skall gå ut på fjället nån gång då och då.
Och det är väl just den frågan som diskussionen handlar om?
 
Kort svar!

Hej!

Jag kanske tog i lite för mycket när jag skrev "fjanteri". Om det var någon som tog anstöt av det ber jag om ursäkt!

Vad jag menar är att vi har en person som ställt ett par frågor (Är det då värt att lägga ut pengar på tex ett hilleber tält ? Håller de i så många år att det ändå lönar sig ?) och att diskussionen (generellt) inte handlar om att försöka ledsaga denna personen till ett beslut. Eller åt minstående ge personen fakta om saker som författaren av svaret har erfarenhet av.

Jag upplever allt för många inlägg i denna fråga handla om allt annat än ett försök att hjälpa personen i fråga. Det argumenteras för mycket helt enkelt.

Vad är det för fel att ha en uppfattning, att skriva ett inlägg där man redogör för sina synpynkter/erfarenheter. Om någon sedan skriver ett inlägg som delvis innehåller argument emot de första erfarenheterna varför måste man då bemöta dessa.

Var och en har olika erfarenheter och måste få delge dessa utan att för den sakens skull behöva bemötas med motargument. Detta hjälper inte personen som har ställt frågorna från första början.

Visst har säkerhetsmarginaler etc. med detta att göra. Det är dessutom en viktig aspekt när man skall köpa tält. Men vad hjälper det att argumentera det om och om igen! Samma budskap behöver inte framföras mer än en gång, så länge det inte har blivit missuppfattat av skaparen av det första meddelandet.

Förstår du inte vad jag menar? I så fall måste jag försöka formulera mig på annat sätt, vilket jag gärna gör. Mitt meddelande var INTE ett personangrepp utan riktar sig allmänt till många som skriver svar ang. just tält (eftersom det är dessa inlägg jag hitintills har läst mest av).

Ett svar bör innehålla fakta och erfarenheter. När man skriver ett svar bör man tänka sig för lite. Är mitt svar till hjälp för den jag skriver till? Innehåller det någon fakta/erfarenhet som han/hon kan ha nytta av?

Jag är långt ifrån perfekt när jag skriver, så jag försöker inte göra sken av att jag är bättre än någon annan. Jag vill bara slippa se inlägg som mer eller mindre är motargument på motargument.

No affence!?

// Niklas
 
Nu är jag med i matchen!

Nu är jag med, och är inte alls "offended".
Jag håller med till viss mån (om att det är onödigt att nöta samma argument flera gånger), men tycker samtidigt att det är ganska viktigt att motstridiga åsikter får luftas.

Så, för att återvända till ursprungsfrågan: läs något av mina tidigare inlägg i denna tråd. De är kloka och vägledande. :)
 
Mina tankar om tält...

Om man bara är ute på fjället en gång per år, och betraktar 5000kr som mycket pengar, då tycker jag man ska försöka låna ett "kvalitetstält", eller köpa ett lite billigare. Håller man sig i skogsterräng är Hilleberg overkill.

Personligen störs jag inte av att folk lägger hutlösa pengar på tält, dem är jag gärna kompis med ;), utan att en del tror att marginalen på fjället företrädesvis är en ekonomisk fråga. Det är den inte. Ska man ha nytta av sitt stormsäkra tält bör man även klara av att resa det när det är storm. Fråga fjällräddningen om deras syn på saken!
 
Nallo 3 GT

Då jag har egen erfarenhet av detta tält vintertid kan jag tyvärr bara bekräfta era farhågor angående Nallos dåliga ventilation. Vi sov tre personer i tältet, och varje morgon var man dyngsur av all kondens, medans våra kompisar(dock endast två vilket påverkar en del) i tältet bredvid, ett Nammatj 3 GT, var torra som pudrade barnrumpor.

Det blir intressant att se hur tältet kommer att fungera under vandringar i juli & augusti.
 
Delad glädje..?

Jag delade mitt Nallo 2 med två tjejer en natt andra veckan i Augusti förra året, kondens.. *skratt*
 
ohhh yess...

Visst är det härligt med allt prylbögeri. Norröna Storen är coolare än Haglöfs Alaska, Klättermusen Nånting hippare än Berguven Nånting-annat. Klart det är så, jag blir också avis på skitcoola prylar som jag inte har råd med.

Men jag bara måste slänga in nåt: dissa inte Everest-tälten så hårt, dom är grymt prisvärda. För 1500-2000 spänn (halva priset om köper på rea) får man tält som funkar smutt både i Roskilde och i Sarek, det har i iaf mitt gjort. Visst håller det inte i evighet (mitt är rätt slut efter 6 år, men jag tältar en del), och visst finns det stormtåligare tält, men då gäller det som sagt att man handskas med det också. Jag är helt övertygad om att om man bara är tillräckligt klantig kan man få ett H-berg Nallo att blåsa sönder i vindar där ett korrekt uppsatt billig-tält klarar sig.

Om jag inte minns fel så fanns överhuvudtaget inga tält som funkade i fjällen i den prisklassen för typ 15 år sedan, och förändringen är nog mest Stadium och likn. sportbutikers förtjänst. Täldemokratisering år folket!

Tält åt var och en efter deras önskmål. Själv klippte jag till på ett Fjällräven Basefox på tokrea i vintras. Stort som en balsal och hygglig kvalitét (tror jag iaf, har ju inte haft det så länge...). Korkat att släpa omkring på 5,2 kilo tält om man vandrar två pers? Kanske, men vi gillar space. Är man flera tältlag kan alla samlas hos oss och spela kort, äta eller bara dricka vin och snacka skit. Själv är jag dessutom någorlunda välvuxen (100kg/191 cm), så kanske gör ett par kg extra inte så mycket.

En grej till: För 40 år sen var tälten riktigt risiga. Men folk gick i fjällen iaf. Om 40 år kommer barnbarnen garva åt mitt tält, tycka att jag var helt galen som gick ut med det skräpet. Men det funkar.

Till en nybörjare och förstagångsköpare rekomenderar jag med varm hand ett billigare tält av Everest-typ. (Dessutom har de blivit betydligt bättre sen jag köpte mitt, faktiskt). Funkar topp på cykersemester, festivaler, paddling, vandringar i fjällen (även om det blåser lite), whatever. Funkar kanske inte för vinterexpeditioner i full storm. Men hur många sysslar med sånt? När ditt tält är slut har du lärt dig vad du gillar och inte (typ fundera på kompromissen vikt/utrymme, som jag), och kan med större självförtroende välja bland mer exklusiva märken.

Oroa er mindre för grejerna, köp nåt och se till att ni kommer ut istället...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.