Värt att köpa dyrt tält ?

Hilleberga mig hit och dit

Visst gör Hilleberg bra tält men ska man inte upp på kalfjället och tälta i full storm eller ut och driva på isflak som Skinnarmo så fungerar hälften så dyra tält lika bra. Jag har ett Ferret I från Vaude funkar jättebra till alla mina behov inte så dyrt heller.
 
Ska man inte upp på fjället räcker en presenning.
Kostar några hundringar.

För mig handlar det som sagt om marginaler - inte om varumärkeshysteri. Jag vet hur det är att stå på fjället med trasigt tält.
 
Re: Hilleberga mig hit och dit

walkerboh; sa:
Visst gör Hilleberg bra tält men ska man inte upp på kalfjället och tälta i full storm eller ut och driva på isflak som Skinnarmo så fungerar hälften så dyra tält lika bra. Jag har ett Ferret I från Vaude funkar jättebra till alla mina behov inte så dyrt heller.

Det är sant som du säger, vi som har Hilleberg kanske låter lite väl för PR aktiga och skrytiga och stirrar blind enbart på Hilleberg och ingenting annat, vad vet jag.
Men att köpa Hilleberg innebär inte att man tänker göra extrem vandringar i full storm eller driva omkring på isflak etc.
Varför jag köpte Hilleberg var för att jag hade hört mycket om dersa tält, både av bekanta och vänner.
Sen har jag läst recensioner bland annat som utemagasinet har gjort, där dom har gett Hilleberg mycket bra kritik, högsta betyg.
Jag ansåg att Hilleberg hade tält som uppfyllde alla mina behov, dvs ett tält som jag oavsett väder kunde känna mig trygg och säker i.

mvh: simon
 
Varför Hilleberg!!

Märkeshysteri i sig är aldrig bra, men vissa märken gör bra tält och andra märken gör mindre bra tält kvalitets och funktionsmässigt.

Vad är ett billigt tält?

500 kr

3000 kr

6000 kr

Om man ska fjällvandra med tält på kalfjället så hamnar man ganska snabbt i kostnaden >3000 kr för ett tvåmanstält.

Om man då köper ett högkvalitetstält som är lite dyrare så håller det tältet längre plus att man får en väldig massa tekniska lösningar som är mycket bra.

Jag har tyvärr bara erfarenhet av två märken av tält i fjällterräng. Fjällräven och Hillebergs.
Jag kommer inte att jämföra dessa två märken för att det skilde ca 30 år på tälten och det har hänt lite på tältfronten sedan Fjällrävens Tarfalatält.

Vad gäller Hillebergs tält så har jag och många av mina vänner använt deras tält och ingen som jag har pratat som har använt deras tält har varit missnöjd.
Detta är en viktig sak när man väljer tält för fjället.

Det bara ska fungera!!!! Och det ska fungera bra!!!

Det är största argumentet för Hillebergs tält vad gäller kvalitet. Man vet vad man får.

Vad gäller modell så finns det bättre och sämre modeller för olika ändamål.

Det finns säkert andra märken som erbjuder samma säkerhetskänsla i kvalitet, men som sagt jag har inte provat några andra märken.

Kostnaden för ett Hilleberg är med avseende på livslängden försumbar, men det kostar när man ska ut med pengarna.

Mitt råd är: Köp kvalitet, Köp begagnat.

Det är billigast och bäst i längden.


Niclas
 
Off-topic:

Det jag reagerar på är att nästan så fort någon ställer en tältfråga så dyker ett antal hilleberg-fantaster upp och talar sig varma för märket.

Om jag jämnför med en bilfråga
Q: Jag ska köpa en billig sommarbil
A: Köp Ferarri dom är bäst

Vilket är en värdelös rekomendation, att rekommendera Hilleberg till folk och göra sken av att de tål hur mycket som helst är att vara vårdslös med folk. Att förlita sig på utrustningen är faligt om man inte vet hur man ska bruka den. Lika illa är det att enbart förlita sig på utrustningen om man inte har kunskap om naturen och hur den fungerar.
 
Dyrt eller billigt?

Kostnaden för ett tält är inte speciellt högt om man slår ut den på ex. 100 nätters övernattning.
5000 kr i inköpspris ger ett övernattningspris på 50 kr/natt. Och om tältet är 2 eller 3 personerstält så kan du dividera 50 kr med antalet användare!

Det är ganska höga kostnader med att ta fram ett tält.
Utprovning och tester både i vindtunnel och i praktisk användning, innan det kommer ut på marknaden.
Det jag hänvisar till är naturligtvis kvalitetstält.
Ett Biltema tält är inte jämförbart vare sig i material eller konstruktion.

Sedan är kanske jag något trött på alla Hillebergfantaster - inte därför att Hilleberg inte är ett mycket bra tält, utan för att de har väl snäv horisont. Det finns åtskilliga utmärkta fabrikat på marknaden som är väl så goda alternativ - både i Sverige och utomlands.
 
walkerboh; sa:
Off-topic:

Det jag reagerar på är att nästan så fort någon ställer en tältfråga så dyker ett antal hilleberg-fantaster upp och talar sig varma för märket.

Om jag jämnför med en bilfråga
Q: Jag ska köpa en billig sommarbil
A: Köp Ferarri dom är bäst

Vilket är en värdelös rekomendation, att rekommendera Hilleberg till folk och göra sken av att de tål hur mycket som helst är att vara vårdslös med folk. Att förlita sig på utrustningen är faligt om man inte vet hur man ska bruka den. Lika illa är det att enbart förlita sig på utrustningen om man inte har kunskap om naturen och hur den fungerar.


Vilket jävla larv som man hört förut så många gånger.

Vi pratar om vuxna människor som får ta ansvar för sig själv om dom ger sig upp på fjället.

Menar du att det är värdelöst att rekomendera ett ypperligt märke så är du allt ute och cyklar?
Det luktar bara avundsjuka lång väg.

Man kanske skall rekomendera en gammal bubbla i stället för en Volvo till en barnfamilj på grund av att bubblan är så bra säkerhetsmässigt?

Jisses
 
Inte många tycks tala om hur de tältar, bara om vilket tält.

Platsval och förberedelser inför en stormig natt är ibland mycket viktigare än val av tält. Jag vill absolut inte slå ett slag för 'Biltema tält på kalfjället' här utan för snarare att tältaren också spelar in, inte bara tältet.

Ska det bli oväder gäller det att finna en tältplats som kan ge någorlunda lä, alternativ skapa en plats som ger någorlunda lä. Förankra tältet väl, stenar på linorna vid pinnarna osv.

Ett Northface VE 25 som kanske är det mest vindtåliga tält som säljs på marknaden blåser all världens väg om det står helt oskyddat och dåligt förankrat i riktigt hård vind.

Ett tunneltält, vilket som helst, som får hårda kastvindar i sidan kommer att smälla i tältväven så all sömn går om intet.

Vad har jag för tält då? Jag har ett Nallo 2 (och ett par öronproppar just-in-case men så har jag bott granne med familjen Hilleberg också..) Jag lånade tält tills jag hade råd att köpa ett eget. Jag skulle inte vilja köpa ett tält som kändes både som en halvkompromiss och som en stor osäkerhet på fjället.
Nog för att alla nätter i mitt Hilleberg tält inte känts som säkra och trygga direkt, har funnits tillfällen när jag varit 'säker' på att jag och tältet snart kommer att flyga iväg.. Men nog sjutton har vi hållit oss kvar ändå.

Tips:

- Låna
- Hyr
- Köp ett bra när du själv har tid och lust

Magnus
 
Ja det är absolut värt att satsa på ett kvalitetstält
oavsett var du skall övernatta eller hur många gånger du tänkt ge dig ut.
Visst ,det är dyrt med ett bättre tält men det har du igen när det kärvar.....tänkt dig en lugn kväll..solnedgången är ytterst njutbar över sjön ...senare på natten drar det upp ett hiskeligt åskoväder med blixt o dunder följt av starka vindar så det sjunger i tältduken...då är man tacksam över beslutet att ha valt ett tält i den högre prisklassen.
Och nu menar jag låglandstältning.
Visst du sover nog i ett Biltema tält men absolut inte bra. Men lägg en tusenlapp till så kan du få ett tält för dig och din vän (Vaude Taurus).
Men skall du ha "top of the line" så skall du nog kolla på de nordiska märkena och Hilleberg är ju förstås i spetsen.
North Face är inte nordiskt ,men de har ett par intressanta modeller men de kostar ungefär lika mycket som Hillebergs så valet av tält är inte svårt när man tittar på modeller i den högsta prisklassen.

Själv sover jag i ett
15 år gammalt Nammatj.

Ett bra tält sover du länge i.
Bosse
 
Nu tog det fyr vill jag lova

crazy; sa:
Vilket jävla larv som man hört förut så många gånger.

Vi pratar om vuxna människor som får ta ansvar för sig själv om dom ger sig upp på fjället.

Menar du att det är värdelöst att rekomendera ett ypperligt märke så är du allt ute och cyklar?
Det luktar bara avundsjuka lång väg.

Man kanske skall rekomendera en gammal bubbla i stället för en Volvo till en barnfamilj på grund av att bubblan är så bra säkerhetsmässigt?

Jisses

Jag antar att det är vuxna mäniskor som tar ansvar för sina rekommenationer i såfall också.

Visst gör Hilleberg bra grejer, annat är det inte tal om. Jag kan också rekomendera Hilleberg till folk som har budget och mål med att använda tältet i tuff fjällmiljö. Men att rekommendera Hilleberg till skogsvandringar är att skjuta över målet en anning.
Det är det som är kärnpunkten.
 
Voj-voj. Det här kan bli en hur lång tråd som helst.
Du överlever hur tufft väder som helst så länge som du
är inom räckhåll för civilisationens bekvämligheter. Men om plånboken tillråder så tycker jag ändå att du ska satsa på ett kvalitetstält om du planererar för flera turer per år (oavsett sträckning och läge). Jag sålde mitt High Colorado (Team Sportia) för 250:- till en Hultsfredsaspriant efter min första fjälltur med det och investerade istället i ett Nammatj 2 GT (Hilleberrrrrg) för tre år sedan. Trots att jag och min sambo inte har behövt utstå några extremväder sedan dess är vi väldigt nöjda. Vi är ute Ofta på vandingar, paddlingar, cyklingar etc (om än så korta) och vi har det hur bra som helst i vårt H-berg (annat var det på High Colorado-tiden).
Har precis kommit hem från midsommarhelgens blöta paddlande. Det som höll humöret uppe var var glada vänners sällskap (går inte att köpa tyvärr) och Hilleberg Nammatj 2 GT (regna på - vi har det hur mysigt som helst ändå).

/Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.