Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-07-14, 23:20
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Jag använder en Garmin 62s. Den använder AA-batterier som går lätt att byta. 2st NiH-batterier om vardera 2900mAh räcker för loggning i 24 tim, dvs 2 dagars vandring. 8 extra batterier (250g) gör att det räcker i totalt 10 dagar.
Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 20:58
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
DeLorme InReach. Håller ett par dygn vid kontinuerlig användning och kan ställas in så att den sänder tracking points med långa mellanrum och då räcker den givetvis längre. Dessutom kan du och omvärlden kommunicera med varandra via textmeddelanden! Laddas lämpligen med en power bank.
DeLorme köptes ju av Garmin i våras, så deras lösning för ödemarkskontakter lär sprida sig ännu mer nu. [Hm, undrar när det kommer en Explorerversion med inbyggd epirb/elt/plb? Så att vår lokala xRCC kan börja agera direkt om det skulle behövas - plus att helikopterpejlingen på 121,5 MHz då verkligen fungerar...]

Och Iridiumsatelliterna verkar ju överleva dom också - efter att dom konkursat bort uppbyggnadskostnaderna...

Finns det någon svensk InReach-representation? Man abonnerar tydligen på användningsmöjlighet/satellitkontakt för tiden man behöver det, och inte när mojängen ligger hemma i byrålådan - eller har jag missuppfattat det? Trackning och SMS-kontakt låter ju faktiskt rätt optimalt - och man slipper bli uppringd av firman/chefen när man är på semester.
Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 21:24
Mullemek Mullemek är inte uppkopplad

Sedan ca två år använder jag en logger från Trackstick Vanliga batterier som byts efter några dagar beroende på kvalitet. Detta är alltså endast en logger. En månads vandring borde få plats en den här loggern utan vidare.
Svara med citat
Gammal 2016-08-21, 16:17
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Sent svar Polar 300

Finns det någon svensk InReach-representation? Man abonnerar tydligen på användningsmöjlighet/satellitkontakt för tiden man behöver det, och inte när mojängen ligger hemma i byrålådan - eller har jag missuppfattat det? Trackning och SMS-kontakt låter ju faktiskt rätt optimalt - och man slipper bli uppringd av firman/chefen när man är på semester.[/QUOTE]

Jag tror inte det finns någon svensk representant så du får importera själv.
Du kan teckna ett avtal med låg kostnad (ca 10 dollar/mån) och sedan byta när du ger dig ut eller också ett semesteravtal där du betalar ca 30 dollar/månad i tre månader. Det finns en del olika möjligheter på avtalssidan men visst känns det fel att betala när utrusningen ligger i byrålådan.
Eftersom jag själv gärna går utanför lederna utan sällskap och dessutom är 71år så är det värt pengarna att veta att gamlingen kan trycka på "helikopterknappen" om något skulle inträffa.
Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 06:51
Kavring Kavring är inte uppkopplad

etrex e ju hållbar om man bara låter den va och inte tänder upp den stup i kvarten.

själv har jag den mer som säkerhet och sätter på strömmen då jag verkligen behöver den, som i dimma eller så.
Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 09:57
Kilsbergarn Kilsbergarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Finns det någon svensk InReach-representation? Man abonnerar tydligen på användningsmöjlighet/satellitkontakt för tiden man behöver det, och inte när mojängen ligger hemma i byrålådan - eller har jag missuppfattat det? Trackning och SMS-kontakt låter ju faktiskt rätt optimalt - och man slipper bli uppringd av firman/chefen när man är på semester.
Citat:
Jag tror inte det finns någon svensk representant så du får importera själv.
Du kan teckna ett avtal med låg kostnad (ca 10 dollar/mån) och sedan byta när du ger dig ut eller också ett semesteravtal där du betalar ca 30 dollar/månad i tre månader. Det finns en del olika möjligheter på avtalssidan men visst känns det fel att betala när utrusningen ligger i byrålådan.
Eftersom jag själv gärna går utanför lederna utan sällskap och dessutom är 71år så är det värt pengarna att veta att gamlingen kan trycka på "helikopterknappen" om något skulle inträffa.
Nu kanske jag helt har missuppfattat vad det är ni pratar om. Men menar du att man måste importera själva enheten från utlandet?
Den finns ju att köpa hos XXL: https://www.xxl.se/inreach-se- ... 5742_1_style
Vi köpte en där tidigare i somras (på varuhuset i Marieberg).
Killarna på avdelningen där de säljs sa att de säljer väldigt få och att de hade inte så bra koll på hur den funkar. Jag trodde det skulle vara jättekomplicerat med abonnemang osv och har dragit mig för att köpa en. Men jag lyckades få igång den (man måste registrera sig osv), och starta ett abonnemang på ett par timmar. Det var inte svårt alls.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:04.

Logga in

Tips!