Paddlare för USA och freden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
re F-n också nu hann debatten ifrån mitt svar!

Jag försvarar på inget sätt varken PLO eller självmordsbombare. Men tror du inte att den hårda linjen skapar fler självmordsbombare som i sin skapar en våldsspriral?

Angående Ebba00 bekymmer om att USA/Israels negativa beskrivningar i SVT, så vågar jag nog påstå att USAs minst sagt starka lobbyingapparat inte har några större problem med att få ut USAs åsikter

mvh
Johan
 
Återigen, jag anser inte att allt USA gör är klanderfritt. Men det är uppenbarligen oerhört lätt att kritisera, utan att kunna föreslå egna lösningar. Vi europeer är experter inom det området. "Vi" skapade Israel, baserat på vad "vi" hade gjort med sex miljoner judar. "Vi" upptäckte efter ett tag att den lösning som hade valts hade vissa brister. "Vi" hade dock ingen ambition att på allvar hantera den situation som uppstått. USA försöker, rätt eller fel, på rätt eller fel sätt, av rätt eller fel skäl, göra något. Därmed inte sagt att det som görs är optimalt, eller ens nödvändigtvis bra, eller att det bidrar till att skapa en situation som inte befrämjar terrorism. Men, det är i alla fall ett försök. "Vi" gör inte ett dugg, annat än pratar, och skickar pengar till båda de stridande parterna (främst Israel och PLO).

Jag må vara enfaldig, men jag kan inte påstå att jag känner att jag är i en position att kräka ur mig en massa onyanserad kritik mot USA, lika lite som mot någon annan av de inblandade parterna. Jag kan inte med trovärdighet sätta mig in i en 17-årig självmordsbombares situation, eller i tankarna hos de israeler som varje dag undrar om de ska dö på gatorna i Tel Aviv, eller för den delen USAs ledning. Hade jag varit en europeisk regeringschef hade jag dock försökt skaffa mig den kunskap och insikt som krävdes för att både säga något vettigt, och sedan följa upp det med att göra något som hade någon effekt, vare sig det var med bistånd eller trupp. Alternativt så hade jag hållit käften och erkänt min okunskap i frågan.

Odd
 
Re: Demokrati i alla ära, men...

MikeMike; sa:
Så den mest demokratiska nationen är inte alltid ledd av den mest demokratiska ledaren, för om folket fick bestämma så skulle det inte varit Bush som hade varit ledare. Men så ser systemet ut i The land of the free!
//Micke

Det här är en rätt bisarr men ändå vanlig missuppfattning. Det går faktiskt inte att säga hur valutgången skulle ha varit om USA hade haft ett annat valsystem.

Valsystemets utformning påverkar väljarnas beteenden. En väljare bosatt i en stat där det finns en klar övervikt för antingen demokraterna eller republikanerna har självklart svagare skäl att pallra sig i väg och rösta. Dvs röstbenägenheten lär vara högre i stater där det är förhållandevist jämnt.

Efter vad jag har förstått lär också denna effekt vara starkare för republikanska väljare - de väljer helt enkelt i högre grad att inte rösta om de inte tror att deras röst spelar någon roll.

Av bland annat detta skäl blir det tämligen ointressant att analysera utfallet av "popular votes" och påstå att den ena eller andra kandidaten skulle ha blivit vald under ett helt annat valsystem.

/Niclas
 
Håhå, jaja...

Tänk vad skänt det är att när man ger sig ut i naturen kan man lämna allt om politik bakom sig.

När jag paddlar kajak njuter jag av närheten till vattnet och harmonin i att ta sig fram ljudlöst med muskelkraft. Fotar lite och går iland för en fika.

Lämna banderollerna på parkeringen pojkar.
 
It´s all about the money!

Vi kan konstatera följande:

Bush är inte vald av en majoritet av amerikanarna.

Oljan hotar inte att ta slut men USA är rädd för högre priser och vill kontrollera detta. Amerikanska oljebolag har redan fått löfte om billig olja av en Iransk exilpolitiker i London. Om Saddam störtas kommer han till makten.

USA hjälpte Saddam till makten, liksom en hel drös före detta diktatorer tex Noriega och Idi Amin.

It´s all about the money!

Jag tycker det är mycket glädjande att Europa då speciellt Tyskland och Frankrike lärt något av historien. Två stora krig har utspelats i Europa under 1900-talet och innan det hade vi bla 30-åriga kriget. Inget gått kom ur detta. USA har inte utkämpat något krig på hemmaplan ännu som kommer i närheten av dessa.

Hoppsan nu blir jag väl registrerad av jänkarnas spionsysten Echelon också.

/Hans




[Ändrat av Hutt 2003-01-30 kl 15:18]
 
Hej Odd

Jag påstår inte att Europa alltid har gjort rätt och USÀ alltid fel.Kanske missade jag något i historian i skolan för jag visste inte att det var "VI" i Europa som skapade Israel jag trodde det FN. Jag visste inte att det var "VI" som genom 6 dagarskriget fördubblade Israels storlek. Jag visste inte att det var "VI" som hade tillsatt både talibanerna och SADAM samt andra diktatorer i mellanöstern och därmed skapat den inflamerade situationen i området som USA idag ädelt försöker rädda oss i från.
Johan
 

clindh

Forumvärd
STOPP

I detta forum pratar man om paddling. Den här diskussionen har spårat ur (från första inlägget) så jag tycker vi kan låta den dö ut nu, ok?

Läs gärna Forumreglerna
 
Blev det någon paddling??

Har just läst igenom denna debatt, coh undrar stilla om det blev någon paddling i Stockholm??
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Brune Thule kajakhåller bara för USA markanden? Paddling allmänt 13
Cassie Kajakgrejjor från USA Paddling allmänt 2
Hutt Nya filmklipp, Kayak USA Paddling allmänt 0
Fibbe Stoppa USA-imperialismen Paddling allmänt 16
niilo ASKR "trip report" från USA Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.