Varför V-broms på Svenssoncykel?

Bromsregulatorer

I början av denna debatt var den någon som tog upp shimanos bromsförsämrare även kallat bromsregulatorer.
Jag har sådana på min MTB och det är inte så dumt. De har räddat mig vid flera panikbromsningar. En fördel med reulatorerna är att man kan ställa in hur stor den maximala bromskraften(eller mer korrekt kraften som trycker bromsbeläggen mot fäljen) ska vara i tre olika lägen.

Detta system skulle inte vara så dumt att ha på standard cyklar eftersom att fler cyklister då skulle börja att våga använda frambromsen, vilket många inte gör idag utom möjligtvis i panikfall med olyckor som följd. Bromskraften kanse inte blir den allra bästa men fullt tillräklig och betydligt bättre än när man bara använder bakbromsen.

Angående låsniningsfria bromsar har jag en kompis som har navbromsar av nyare model som nästan är låsningsfria. De få gånger han har lyckats låsa bromsarna har det varit vinterväglag. Bromskraften är det inte något större fel på.

/Gustav

[Ändrat av gustav83 2001-10-20 kl 14:06]
 
I väntan på Godo.....

...eller i väntan på Cykel-ABS.

Gustav tar upp något som funkar hyfsat. Antingen fabriksinstallerar man dessa bromsregulatorer, skulle gärna se att cykelhandlare med ansvar gick i bräschen för att kräva detta av tillverkarna. Eller att de kräver nav/rullbromsar fram. Har iofs inte testat de moderna men på min mors Huskvarna från tidigt 50-tal sitter en trum/navbroms (?) som kan justeras från att inte ta alls oavsett hur mycket man spänner vajern, till att vara konstant låst utan att man drar i vajern.

Nackdelen är ju att välmenande "Händige Harry" upptäcker att bromsen inte nyper åt maximalt och är där och fipplar = folk står på öronen över styret och skadar käkben.

Fö så hjälper nog inte hjälm mot den typen av skador, lika lite som mot brutna nyckelben, revben och handleder. Däremot räddas förstås hjärnan. Min är nog tyvärr redan förstörd, annars skulle jag gärna ta emot en hjälm av Landstinget i preventivt syfte :)

/mats
 
Rolig diskussion det blev av den lite tråkigare olyckan. Har själv vid några tillfällen varit på väg över styret när jag "panik" bromsat och funderat på lite varför.

Att V-bromsen är enormt effektiv är naturligtvis ett skäl men inte det enda. Sådana saker som sittställning, storlek på framdäcket, friktionen hos framdäcket samt vinkeln på framgaffeln borde spela sin lilla roll.

Jämför vi en riktig "svensoncykel" med en MTB finns flera stora skillnader. MTB:n har en längre styrstolpe vilket för att man hamnar med tyngdpunkten mycket lägre fram än på den vanliga cykeln. Att MTB:n har en rakare framgaffel för att tyngdpunkten kommer ännu längre fram än på "svenssoncykeln". Att dessutom MTB:ns däck har betygligt bättre friktion mot asfalten än "svensoncykelns" gör dessutom att risken blir ännu större. En gammal ”svenssoncykel” har sannolikt inte tillräcklig friktion för att orka hålla emot när ”svensson” är på väg framåt utan tappar greppet innan (vilket iofs inte är så roligt).

Slutsatsen borde därför bli att V-bromsen absolut har på "svenssoncykeln" att göra så länge "svenssoncykeln" är en "svenssoncykel" och inte en MTB. Dessutom skulle Svensson trivas mycket bättre på sin cykel om de slapp att ligga över framstyret.
 
Viktinställning av bromsarna?

Hej igen.

Mitt intryck är att framvoltsolyckan oftare drabbar lätta kvinnor än män. Rätt eller fel?

Det skulle kunna bero på t ex ogynnsammare moment till följd av att kvinnor har längre ben och högre tyngdpunkt, eller på att kvinnors händer passar dåligt till bromsreglagen. Det borde finnas gott om plats för meckande t ex olika bromshandtag eller inställningar för olika handstorlek, olika inställning på bromskraftsbegränsare för olastat i stan, utför med långfärdspackning, olika kroppsvikt etc. En lång lutande framgaffel borde vara bra även om den inte ser så sexig ut. Att mountainbike skulle vara så mycket sämre än en citybike håller jag inte med om. Mer upprätt åkposition borde ge ogynnsammare moment för att tippa över framåt.

Flera av Shimanos bromsreglage har en skruv med vilken man kan ställa in handtaget så att spelet minskar. (Avståndet mellan styre och bromshandtag innan man trycker på handtaget). Använder man den skruven för att passa korta fingrar så måste bromswiren vara väljusterad för att fungera optimalt.

Här är naturligtvis inte V-bromsen vara eller icke vara det dominerande frågan utan rätt utrustning genomgående för ändamålet och personen i fråga.

Att det är mycket komplicerat kan illustreras genom följande exempel som jag noterade på morgonen.

Jag cyklade till jobbet på en regnhal asfaltyta med en krokig och brant nedförsbacke precis före en järnvägsövergång. (Jag har Shimano RX100 dubbelverkande "hästskobromsar" = double pivot caliper brakes). Jag har släta touringdäck Panaracer Pasella 32 mm.

Jag överaskas av en mötande cyklist som kommer långt ut i körbanan och bromsar lite extra med frambromsen varpå bakhjulet släpper i och med att den ökande bromskraften på framhjulet vid retardationen via moment ökar trycket på framhjulet och minskar trycket på bakhjulet. Jag klarar mig med en halvmeters sladd i sidled med bakhjulet genom att jag hinner släppa på framhjulsbromsen.

Man kan undra om motsvarande varit lättare eller svårare att parera med v-bromsar.

Hälsningar Thure
 
Re: Viktinställning av bromsarna?

thureb; sa:
Mitt intryck är att framvoltsolyckan oftare drabbar lätta kvinnor än män. Rätt eller fel?

Hälsningar Thure

Njaee, jag tror inte det. Men jag har inte data framför mig. Skall kolla med en bekant som håller på med en undersökning.
Jag har för mig att det är en 50/50 fördelning. Möjligtvis så är yngre män (14-26) överrepresenterade.

/Mattias
 
Ställningen spelar roll!

Faktum är att svenssoncyklarna naturligtvis lånar drag från MTB. Om man jämför min härliga 50-tals ram med dagens stadscyklar sitter jag mycket mer upprätt med tyngdpunkten längre bak i stället för krum över styret. På vilken citybike som helst är ramen kortare och gaffeln mer upprätt vilket resulterar i en tyngdpunkt bara någon decimeter bakom styret som i sin tur leder till ett brutalare och snabbare fall framåt. Varför?
1) Ser sportigare ut (lättare att sälja hojen men mer ont i ryggen)
2) Kortare svängradie (Som om man behöver kunna svänga runt på en trottoar kant!)

Fram för en längre, bekvämare, stabilare ram; i alla fall för oss Svenssoncyklare!

MVH

JohanC
 
du är också svensson

Hur har ni själva lärt er att använda V-bromsar, genom att göra tre-fyra frammåt vurpor?
Alla seriösa cykelhandlare har en kort genomgång av en ny cykels funktioner, och då är det lämpligt att förklara en V-broms funkition.
För övrigt finns det låsningsfria V-bromsar som en del av de bättre standard cyklarna är utrustade med, bla Rex. Det kanske är något som fler tillverkare borde använda sig av, för de fungerar exemplarist.
 
Finns många farliga saker som man kan göra illa sig på om man är ovan och där det inte är lag på skydd.
Tycker att man skall hålla sig till fotbroms om man inte klarar handbromsar. De som har dåligt fungerande frambromsar får väl fixa dessa eller strunta i att använda grejerna. Det kan väl inte vara så att någon annan typ säljaren hela tiden skall ansvara för att hans bromsar tar lagom bra i alla situationer ?
 
Cykelbromsar.

Tycker hela diskusen är störtlöjlig.
Ifall man inte PRÖVAR sin broms innan man måste använda den på riktigt, så får man skylla sig själv.

Hade själv V-broms förut. Avid Arch Rival med Planet- X Sticky Pads. Dvs en av de kraftigaste V-bromsarna du kan få tag på. (Bromskraft som hos en skivbroms mer eller mindre) Men den hade oxå otrolig känsla.

Jag har nu bytt till skivbroms för jag kände att jag ville ha mer kraft. Bromsarna jag har nu är KRAFTIGA. Drar man lite för hårt i frambromsen kommer man att flyga över styret. Därför gör man inte det. man använder ett finger och drar MJUKT i handtaget.
Självklart TESTADE jag mina nya bromsar när jag hade monterat dem. Jag åkte inte ut i trafiken CHANSADE.

Sen hur fungerar de som köper en ny cykel och inte testkör med den lite försiktigt först?

Sedan beror allt på hur du ställer in din broms. Du behöver inte ha någon kraft i en V-broms om du inte vill.
 
Bromsar?

Ganska gammalt, men fortfarande ett intressant ämne, IMHO. Syftet med bromsar: Att få stopp på ekipaget.

I svåra trafikmiljöer - t ex Stockholms innerstad - är det lätt att den ovane cyklisten panikbromsar och flyger över styret. Att skylla på bromsarna är fel, problemet är att vissa cyklar över sin förmåga.

Varför? Bland annat för att dagens cyklar är snabbare än sina förfäder. Vilket ökar risken för att cyklisten ska köra på någon eller något, om denne inte snabbt får stopp på cykeln. Så bra bromsar behövs.

Inte heller innebär en rejält nypande frambroms att man automatiskt flyger över styret när man panikbromsar. Det handlar om att ha rätt teknik och känsla.

En bra cykel har bra bromsar och ska framföras av någon som kan hantera den. Klarar man inte det så bör man enligt min åsikt låta bli att cykla där man måste samsas med annan trafik och fotgängare, för då är man en fara både för sig själv och för sin omgivning.

V-bromsar på svenssoncyklar är utan tvekan en bra idé. Svensson måste helt enkelt lära sig att cykla. ;-)
[Ändrat av g_smurf 2006-11-01 kl 02:12]
 
Kul att denna tråd dök upp igen... det var ju några år sedan den startades...

En liten rolig historia kan jag väl bidraga med:

Var i London -97 och provkörde in blivande cykel (en cannondale M800 beast of the east ram med magura hydraliska bromsar för er som vill veta), nåväl, provkör cykeln utanför evans bikeshop i alla fall och ska givetvis testa bromsarna. Cyklar inte speciellt snabbt och tänker känna hur bra nyp det är i dessa flashiga hydraliska bromsar... nyper till lite med högerhanden och blir grymt förvånad över att jag är en hårsmån ifrån att flyga över styret... hade glömt att man i england har frambromsen till höger och bakbromsen till vänster... personalen vart i alla fall roade av att se min något förskräckta min när jag sa att jag köper cykeln om dom flyttar om bromsarna...

Steverino
 
När jag började cykla på min MTB så var det här med bromsarna nästan det svåraste att lära sig. På långfärdscykelturen förra sommaren behövde jag liksom inte riktigt lära mig att bromsa så bra (!) eftersom vi inte cyklade så mycket i städer. Den lärdomen har jag fått senare, i stadstrafiken. Nu tycker jag att jag har hyffsad koll på bromsarna.

Jag är nästan lite löjligt försiktigt i trafiken. Tar det vääääldigt lugnt när jag ska över trafikerade gator tex. Vilket är lite komiskt; Först cyklar jag om en massa folk, sen kommer de ifatt mig vid rödljusen. =) Jag kör fort där jag kan och kör sakta där jag ska tävla mot 1000-kilos stålkonstruktioner...

Angående att flyga av cykeln så tycker jag att min MTB är riktigt trevlig att ramla med. Jag har hittills ramlat tre gånger (oräknat de gånger jag ramlade ibörjan för att jag inte lärde mig vrida på foten så pedalen klickade ur), och varje gång har cykeln åkt åt ett håll medans jag har åkt åt ett annat håll. Har fått små skrapsår på smalbenen varje gång bara. Känner en snubbe som cyklade på en gammal standardcykel med dåliga bromsar, och han slog sig ordentligt i en grusig nerförsbacke... Bra bromsar är bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
ekis Varför heter det v-broms? Mountainbike 7
andess svampig broms Mountainbike 6
polarhund Kostnadseffektiv broms? Mountainbike 6
pathfinder77 Ställa in V-broms Mountainbike 1
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
Drifter Hur fixar man en V-broms som gnisslar? Mountainbike 14
Skrikande broms Mountainbike 2
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.