Varför V-broms på Svenssoncykel?

Bästa bromsarna för Svensson?

Jag har inte använt V-bromsar själv men har stött på en hel del liknande olyckor som den beskrivna.

Jag kan förstå att den som fått sina framtänder sönderslagna har lätt att hålla sig för skratt.

Cantileverbromsar eller bra calipherbromsar torde vara fullt tillräckliga för asfaltbruk och de är lättare att dosera än V-bromsar i en paniksituation?

Om det är så vilket jag misstänker att flera skadas till följd av V-bromsar och får allvarligare skador än de som använder cantilever, trumbromsar och calipherbromsar så håller jag absolut med om att V-bromsar bör undvikas på citybikes hybridcyklar etc.
I det fallet är det ointressant att bromssträckan blir kortare.

Dessutom så bör man titta på underhållsidan. Om det stämmer att V-bromsar sliter ut belägg och fälgar snabbare än övriga bromstyper så kan man överväga att använda andra bromsar bara av det skälet.

Hälsningar Thure
 
Ingen skillnad alls!

I begreppet cykling antar jag att bromsning ingår. Har man inte lärt sig det så får man skylla sig själv. Tycker jag iallafall. Jag muttar inte för att jag körde ner i diket med bilen när jag inte hittade bromspedalen. Eller inte tryckte tillräkligt hårt på den. Eller fick näsblod av ratten när jag tryckte för hårt på bromsen. Jag anser att sånna bommar är mitt eget fel då jag helt enkelt inte lärt mig.
Och tro mig, jag har åxå åkt över styret pga panikbroms. Men har inte skyllt på nån annan än mig själv.


Underhåll;
Vbromsar är ofta bättre ur underhållssynpunkt. Eftersom hävarmen är längre kan man använda hårdare gummi för att få samma bromverkan och därför slits gummiklossen mindre. Kanske att det går åt mer fälg men det tror jag är marginellt.
Vbromsar åker heller inte in i hjulen och fastnar i ekrarna såsom kantibromsar ibland gör. Å då blir det tvärnit. Det vill jag lova. Vbromsen har armar som tar emot och en mycket mindre båge mot fälgen så man slipper detta fenomen. Dessutom har bättre Bromsar sk paralellogramfästen så gummit inte rör sig i båge mot fälgen och gör därför underhållet än mindre.

Så nu vet ni för jag är

KUNG STALLE ;-)
 
Å baj thö vejj!

Tror ni inte ett av argumenten för att köpa hojjen var att det just satt "bra bromsar" på?

Sug på det här försälningsargumentet:
"Vi har satt på extra dåliga bromsar på den här cykeln så att du inte bromsar så effektivt som möjligt"

Fan va grymt, jag skall bli säljare!

Stalle
 
Oj oj oj!!!

Här gick det hett till!!!
Oavsett bromstyp så skulle jag vilja påstå att om man panikbromsar med frambromsen så låser de flesta bromsarna framhjulet, då brukar en vurpa komma som ett brev på posten. V bromsar låser kanske tidigare än cantileverbromsar men knappast tidigare än skivbromsar eller hydrauliska bromsar. I slutändan måste det väl ändå vara cyklistens ansvar att kunna hanter cykeln. Att det sen händer olyckor är ju tragiskt men man kan knappast beskylla v-bromsar för det.

Det är i alla fall min åsikt!!!

Må väl

Stefan
 
JAJJEMENSAN!!!

Så skare låta!

Håller helt med föregående talare.

(Fan va ja hetsar upp mig för sånt här, hi hi. Jag är nog pervers eller nåt).

Hoppas ingen tog illa upp.

Ni får gärna tvåla till mig om ni vill.

Krama varandra i trafiken.

Stalin (givetvis med åsiktsmonopol)
 
Ok.......
Jag håller med er om att i en perfekt värld ger man sig inte direkt ut i trafiken med sin nya fina cykel. Man sätter sig i lugn och ro och studerar in instruktionsboken utan och innan. När man är klar cyklar man ut på en grusklädd fotbollsplan och lär känna cykelns funktioner i praktiken. Tyvärr ser nog inte verkligheten ut så.

Man kan dra vissa paralleller till när krockkuddar började introduceras på bilarnas passagerarsidor. Då satte folk glatt sina bakåtvända bilbarnstolar framför krockkudden med följden att ungarna blev till mos vid en krock. Givetvis kan man klandra föräldrarna för oansvarigt beteende men är det egentligen inte lika mycket tillverkaren och försäljarens ansvar att se till att sådant inte händer?
 
JA! Fram för den amerikanska modellen med varningsklistermärken på farliga saker, stora skyltar som varnar för ljummet kaffe och femsidorstexter om att det ÄR farligt att andas in ren klor... ;)
 
Denna diskussion sätter nytt lågvattenmärke på detta forum... SÄMRE bromsar för att undvika olyckor? Något så in i helvete dumt har jag sällan hört!

-- Mats
 
Finns redan

Som jag skrev tidigare Shimano har det redan (bromsförsämrare) på sina billigare bromsar!

Det hände några olyckor i USA och man vet ju hur amerikanarna är - kaffet var för varmt så jag brände mig --> inkassera 10 Mkr. Så shimano blev närvösa och byggde en bromsförsämrare (härligt va! ;-)

http://www.shimanocycling.com/
Power Modulator Integrated V-Brake Lever - BL-C900

"In -Lever Power Modulator:Adjustable braking power modulator built into the lever helps prevent front wheel lock-up if brakes are applied to strongly."


[Ändrat av fafner 2001-10-12 kl 21:53]
 
Inställning

På min gamla hoj har jag en liten cylinder som sitter på framvajern. Den skall enligt försäljaren hindra snabba vajerrörelser för att undvika låsning.

Sen som sagt så skulle ju låsningen kunna hindras om folk brydde sig om att ställa in bromsarna.

Och när jag får för bra broms brukar jag släppa lite. Är inte det en bra reaktion. Är det bara jag som har den eller.
Thomas.
 
Lagom är oftast bäst!

Här kommer mera bränsle till debatten.

Varför inte utveckla låsningsfria bromsar för cyklar? Cyklar har inte speciellt mycket av passiv säkerhet.

Jag misstänker att det finns statistik på vilka cykelbromsar som är inblandade i flest olyckor. De machomän som inte är intresserade av annat än värstinggrejor kan sluta läsa här.

Personligen skulle jag till mina barn och min familj vilja skaffa utrustning som skulle vara lättanvänd även vid panikbromsning.

Cyklar säkert det gör man inte med ryggmärgen utan huvudsakligen med fantasi och framförhållning. Å andra sidan går det inte att koppla ur ryggmärgen vid en paniksituation. Ryggmärgen reagerar betydligt snabbare än medveten tankeverksamhet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
ekis Varför heter det v-broms? Mountainbike 7
andess svampig broms Mountainbike 6
polarhund Kostnadseffektiv broms? Mountainbike 6
pathfinder77 Ställa in V-broms Mountainbike 1
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
Drifter Hur fixar man en V-broms som gnisslar? Mountainbike 14
Skrikande broms Mountainbike 2
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.