Överlevnad - funderingar

Finns en del företag och grupper som anordnar aktiviteter/kurser som kan vara intressant, om inte annat för att öppna upp ögonen och ge inspiration till vidare äventyr =)
 
Senast ändrad:
ja, det kanske kan vara något på sikt,,,,just nu känns det ok att sticka ut själv och prova sig fram lite på egen hand...hela grejen är ju väldigt ny för mig, har ju hela garderoben full av hightech-prylar och plötsligt har jag inte lust att använda dom...tycker det är mer spännande med typ en kotte o en pinne...konstigt... men vad menas med grisfingrar föresten?
/Gustav
 
Grisfingrar kan vara att fingrarna sitter ihop två och två. Eller att han är grisig om fingrarna , eller så skyller han på fingrarna för ett eventuellt stavfel...

För övrigt så tycker jag att dina funderingar låter mer sunda nu... Ha en underbar tid i skogen nu ...
och lycka till dela gärna med dig av dina erfarenheter som du hittar på vägen.
 
Du Gustav, strunta i sovsäcken, liggunderlaget, ta med kniv, mycket tändstickor, och klä på dig
många lager kläder, mössa, vantar, samt en stor rock, eller filt, som du kan svepa om dig.
Sedan fixar du övernattningen med en ordentlig stockeld+ mycket granris under dig.
Ta med ett par 125 l sopsäckar ifall det börjar regna, de väger knappt nåt.
Då är du rustad för åtmindstone en natt till att börja med.
Nåt o äta o dricka är ju alltid trevligt att ta med ochså...
Lycka till !
Skriv hur det gick !
(ring skogsägaren, och be om tillstånd, så kan du lättare öva på det enkla friluftslivet.);)
 
Nu när jag börjar begripa vad tråden egentligen handlade om dvs bushcrafting så känns det mer naturligt att komma med lite konstruktiva inlägg.

Den utrustning som jag skulle ta med mig om jag skulle göra en sån här övning vore följande:
1. Kniv
2. Elddon
3. Kokkärl
4. Fiskespö
5. Presenning
6. Sovsäck

1-3 för att kunna få upp eld och laga mat
4 för att kunna få fisk (lättaste sättet att skaffa mat i svensk natur)
5-6 för att få skydd för sömnen

Kokkärlet skulle man kunna plocka bort eftersom det finns alternativa sätt att tillaga mat tex grillning, kokgrop etc

Fiskespöet skulle man kunna ersätta med lina och krok

Presenningen skulle man kunna plocka bort och bygga ett vind/regnskydd av pinnar och granris

Sovsäcken skulle man kunna ta bort och sova under granris

Med andra ord är det bara punkt 1 och 2 som jag anser vara måsten men 3-6 gör livet betydligt lättare att klara sig bra


Kanske dags att testa på riktigt........
 
överlevnad att ett stort begrepp och vi innefattas alla dagligen, vissa tar steget längre än att titta åt båda hållen vid övergångsstället eller använda säkerhetsbältet i bilen. med min scout och värnförmånsbakgrund fick jag mina första steg i överlevnadstekniker, både civilt och militärt. det jag har sysslat med de senaste 20 åren har nästan varit uteslutande att lära mig tekniker som tar mitt friluftsintresse till en annan nivå, jag har helt enkelt fastnat för "buschcrafting! medans andra fotograferar.. det handlar bara om intresse, den viktigaste överlevnadskunskapen är att inte sätta sig i ett tillstånd var livet riskeras.. jag reagerade en gång här på utsidan när någon skrev att dom trillat igenom isen flera gånger och hade varit med om en massa konstiga saker, min stilla undrar var då, lärde dom sig inget första gången? är det något jag bär med mig från den militära överlevnaden så är det att vara försiktig och att inte försätta sig ur stridbart skick vilket är förödande vid strid med små förband 5-8 personer, *gå runt, klättra inte upp där, drick inte det vattnet, säg till innan fötterna är sönder, bit inte ihop* många tror att det handlar om att bita ihop men det handlar om att säga till direkt och åtgärda små sår, skav och annat innan det blir infekterat osv..


(oj.. det blev osammanhängande.. jaja, jag skyller på att jag var försatt ur skrivbart skicka)
 
överlevnad att ett stort begrepp och vi innefattas alla dagligen, vissa tar steget längre än att titta åt båda hållen vid övergångsstället eller använda säkerhetsbältet i bilen. med min scout och värnförmånsbakgrund fick jag mina första steg i överlevnadstekniker, både civilt och militärt. det jag har sysslat med de senaste 20 åren har nästan varit uteslutande att lära mig tekniker som tar mitt friluftsintresse till en annan nivå, jag har helt enkelt fastnat för "buschcrafting! medans andra fotograferar.. det handlar bara om intresse, den viktigaste överlevnadskunskapen är att inte sätta sig i ett tillstånd var livet riskeras.. jag reagerade en gång här på utsidan när någon skrev att dom trillat igenom isen flera gånger och hade varit med om en massa konstiga saker, min stilla undrar var då, lärde dom sig inget första gången? är det något jag bär med mig från den militära överlevnaden så är det att vara försiktig och att inte försätta sig ur stridbart skick vilket är förödande vid strid med små förband 5-8 personer, *gå runt, klättra inte upp där, drick inte det vattnet, säg till innan fötterna är sönder, bit inte ihop* många tror att det handlar om att bita ihop men det handlar om att säga till direkt och åtgärda små sår, skav och annat innan det blir infekterat osv..


(oj.. det blev osammanhängande.. jaja, jag skyller på att jag var försatt ur skrivbart skicka)

Instämmer, har själv fått på skallen för att man är en "trygghetsnarkoman" om man gör som man ska, tydligen så ska det gå åt pipan när man är ute i skogen,
annars är man inte en "riktig äventyrare"...:(
 
djur vs växter

Nu när jag börjar begripa vad tråden egentligen handlade om dvs bushcrafting så känns det mer naturligt att komma med lite konstruktiva inlägg.

Den utrustning som jag skulle ta med mig om jag skulle göra en sån här övning vore följande:
1. Kniv
2. Elddon
3. Kokkärl
4. Fiskespö
5. Presenning
6. Sovsäck

1-3 för att kunna få upp eld och laga mat
4 för att kunna få fisk (lättaste sättet att skaffa mat i svensk natur)
5-6 för att få skydd för sömnen

Kanske dags att testa på riktigt........

Tycker nog att ätliga växter lättare låter sig infångas än levande fiskar i sjön/havet. Men det kanske är din definition av mat som gör att växterna inte kvalar in...

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.