Fastpacking i Sarek (rapport)

Är det en Ultimate Direction Fastpack 30 du har på ryggen?
Jag har 20-litaren, men den väntar fortsatt på seriösa turer.
Hur upplevde du att den fungerar?

Jepp, stämmer helt, det är en Fastpack 30 på ryggen. Helt fantastisk, bästa säck jag snabbvandrat med. Den har ju inget höftbälte så de knappa tio kilo jag började med på min Sarektripp närmar sig nog vad jag skulle betrakta som maxlast, men den är otroligt skön att bära. Visst vickar den lite när jag joggar med den lasten, men det får man nog räkna med när det börjar närma sig tvåsiffrigt. Med lättare last är den ju hur stabil som helst, men kan du nog gissa dig till eftersom du använder lillebrodern.

Jag skulle gissa att du kan fylla 20-litaren till bredden och inte ha några som helst problem att traillöpa med den. I mitt fall hade den dock varit för liten, jag fick med nöd och näppe in allt jag behövde för Sarek i 30-litaren.

Ergo: för last 5<x<10 kg finns det ingen anledning att leta någon annanstans: detta är en supersäck!
 
mycket intressant. jag är inne på ngt liknande. om jag vandrar snabbt så ligger jag på ung 5-6 km/h. utöver det blir det småspring. hur mycket sprang du resp. vandrade snabbt?

tältet som finns på en av bilderna, är det vaude power lizard sul 1-2?

Absolut. Jag har planer på en lite mer utförlig reseberättelse med navelskådande utrustningsanalys, men en familjesemester har kommit emellan så den får vänta. Men några bilder borde jag väl kunna åstadkomma:

ngn utrustningslista?
 
mycket intressant. jag är inne på ngt liknande. om jag vandrar snabbt så ligger jag på ung 5-6 km/h. utöver det blir det småspring. hur mycket sprang du resp. vandrade snabbt?

tältet som finns på en av bilderna, är det vaude power lizard sul 1-2?



ngn utrustningslista?

Saxat ur mitt långa inledningsanförande (lite lat idag): "Vad gäller framfartsmetod så var det nästan uteslutande gång som gällde, med undantag för färdvägarna in och ut ur Sarek, då det var spårat och då jag sprang en hel del vid ankomst. Jag försökte till en början springa en del vid de lättvandrade hedportionerna inne i dalarna, men det var som att min kropp hela tiden gav signaler om att det inte var det mest energioptimala sättet att ta sig fram i terrängen, och jag återgick snart till gång (om än snabb-) igen."

Jag kan tillägga att du troligen inte kan räkna med mer än 3-4 km/h inne i Sarek. Jag gick 3 mil om dagen och vandrade säkert 9-10 timmar om dagen, och jag vill nog hävda att jag puffade på rätt bra. Hastigheten minskar radikalt när man inte går i spår utan ständigt måste välja väg, har en hel del vad och ibland t om måste back och tänka om. Men det är också det som är charmen med ett ställe som Sarek.

Med det sagt: är det trail vi pratar om så är ju saken annorlunda.

Du har helt rätt, det var en Power Lizard -- den är ganska rymlig för en person, vilket var tur med tanke på det olyckliga vädret.

Ok, här kommer en fullständig(t navelskådande) packlista.
 
om jag skulle göra det så skulle jag börja på ngn distans på kungsleden för testa det hela. kan tänka mig att blir ngt mellanting mellan gå snabbt och småjogga. sarek skulle vara överkurs.

listan var bra. det enda som jag kanske hade valt annorlunda var säcken, en gossamer gear murmur hade halverat vikten på säcken: http://gossamergear.com/murmur-hyperlight-backpack.html

kanske en ngt tyngre dunjacka. men det är detaljer
 
Jag är som sagt toknöjd med säcken, men du har helt rätt i att den är relativt tung. Jag fnulade lite på gossamer men var lite orolig för stabiliteten och hållbarheten i en så lätt säck, givet min destination. Fastpack 30 är ruskigt skön och stabil. Har du fastpackat med gossamer i vikter uppemot 9-10? Funkar det bra?

Kungsleden är toppen för att testa vingarna -- dels går det ju toksnabbt på led, dessutom kan du ju få ned vikten med tanke på att du kan komplettera mat längs stugorna. Och så är det ju säkert, så har du slarvat med något blir inte konsekvenserna lika jobbiga.

Jag var nöjd med min vansinneslätta 1000-dunis, men helt klart värmer en tyngre mer. Så ska man vara lite mer utomhussocial kan man gott lägga till ett hekto där.

Lycka till!
PS jäklar bara jag tänker på vandring börjar jag längta till sommaren, vem var det som väckte upp den här tråden igen.... grrr...
 
Har du fastpackat med gossamer i vikter uppemot 9-10? Funkar det bra?

nej. men jag har en haglöfs gram 25 som väger liknande. det är den äldre versionen med 10 denier som känns som papper. den nya har 100 d roben. som sagt, jag ska testa detta ngn gång. gjorde 42 km (vildmarksleden) på 10 h med 12 kg packning samt lundhags på fötterna inklusive 50 min lunch. men då var fötter och knän sabbade. inte helt optimalt kanske. men det var ett test.
 
Det jag tänker prova på härnäst är förstås Neopren, något jag aldrig tagit till förut. Kan jag snabbvandra dag ut och dag in i ett par sådana, och vara blöt men varm, så är saken biff. Men det återstår att se.

Neoprensockar tycker jag fungerar bra då det är lite extra kallt, tex om man ska korsa en massa snöfält eller någon enstaka kall dag då det regnar konstant. Skulle jag gå en hel vandring i dem så skulle mina fötter nog börja ruttna dag tre eller så...
 
Materialaren, bilden där du står framför tåget, visst fick du hjälp av en medpassagerare att ta den? Jag tror det var jag nämligen! Det var innan nattåget 31 juli avgick som jag fotade en kille som skulle springa genom Sarek.
 
Att snabbvandra i Sarek var som väntat betydligt mera strävsamt än ‘vanlig’ fastpack längs en markerad och upptrampad led. Det var ju tydligt redan från tidigare, mera traditionella, Sarekvandringar. Trots det måste jag erkänna att omfattningen av hur mycket svårare det var att ta sig fram med något som liknade hastighet längs den rutt jag kom att välja förvånade mig.

För mig som vanlig "tungpackare" (även om jag under åren inspirerats att lätta på min packning) är din beskrivning mycket intressant när det gäller just Sarek. Att kunna röra sig lätt i detta område måste kännas härligt, men det finns också anledningar till att man väljer att släpa med sig utrustning på 18-20 kilo, ibland mer. Mycket kul att läsa, tack! /Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.