Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-09, 18:50
Cremytos Cremytos är inte uppkopplad

Kan i stort hålla med seobserver och jag är stor motståndare till frystorkat främst för att det tar mycket volym kontra kalorier i packningen och det är väldigt dyra kalorier. Sedan tycker även många att de är äckliga och att man blir dålig i magen av dem men det har jag aldrig upplevt de gånger jag får frystorkat gratis i gröna påsar istället för orangea.

Några exempel från mina expeditioner:

Turbo-oat frukost: 1 dl mixad havregryn, 0,5 dl blåbärssoppapulver, 1 matsked socker och 1 matsked olja. Till detta 0,5 dl nyponsoppa (75 gram pulver).
840 kalorier på 202 gram

1,5 dl couscous med 1 varma koppen kantarell + 2 msk olja.
803 kalorier på 170 grams vikt

2 paket Xing Fu minutnudlar (2 x 66gram) med 0,75 dl röda linser
830 kalorier på 198 grams vikt

Flapjack Berry + 2 påsar modifast choklad (5 dl varm chokladdryck)
870 kalorier på 210 grams vikt

Den sista är oftast till frukost då den går att äta den i sovsäcken om man förberett en termos med vatten + att man skakat ut pulvret i 2,5 dl vatten i nalgene flaska som man har i sovsäcken. När det är dags att äta tillsätter man bara 2,5 dl varmvatten. Ibland äter jag också detta till lunch ifall jag har mycket bråttom eller är väldigt trött. Suverän mat om det är jäkligt kallt ute och man helst inte vill lämna tältet.

Jag är inte vegetarian och de första dagarna i en expedition har jag ofta med mig korv och bacon, men efter några dagar försvinner köttet helt eftersom det har dålig hållbarhet.
Svara med citat