Vad ska man ha för termomugg?

Jo, det är väldigt vanligt med plagiat som till det yttre ser ut som det de efterapar, men som funktionellt inte är gjorda på samma sätt.

Man kan se det på t.ex. multiverktyg och knivar.

Men sen finns det ju också prisskillnader bland de som har rätt funktion också. Och DÄR spelar priset inte riktigt lika stor roll för "kvaliten".

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ge blod - Få en termosmugg!

Varför inte hjälpa sjukvåden och en medmänniska genom att lämna blod om så bara en enstaka gång!
Som tack kan du välja bland flera bra prylar bla. en termossmugg. Du får även reda på dina blodvärden vilket säger en hel del om ditt hälsotilstånd. Det går även att donera summan till olika hjälporganisationer :)
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=765
http://www.geblod.nu/main.aspx?PageId=1

Annars använder jag oftast en lättare termoskåsa i plast. Häller inte värmen lika länge som de i rf-stål men tillräckligt för den tid som en måltiden tar. Är dessutom delbar om man behöver två muggar:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=643

Jag vill ha tag på en termomugg med den egenskapen att den har samma ytterdiameter som en läskburk samt har örat ganska högt upp. Den ska gå att sätta i mugghållaren på bilen, m.a.o. Nån som känner till en variant?

Tänkte när jag läste trådens rubrik: "Vafan ska man ha en termomugg till över huvud taget?" men efter att ha läst tråden fattar jag inte att jag i över 45 år har klarat mig utan! Måste snarast köpa en! Tack för alla tips!
//Anders

Väcker liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag är på jakt efter en termosmugg som fungerar i vardagen. Det innebär att jag ska kunna ladda den med kaffe hemma och sedan ta den med mig på vägen. Den ska passa i mugghållaren i bilen och ha ett lock så att kaffet inte spills vid minsta gupp. Ett oerhört stort plus vore om locket var så pass bra att man vågade lägga en full mugg i väskan.

Så, vilken termosmugg ska jag köpa?

Thermos te-termosmugg

Jag bor i vad de själva så ödmjukt kallar Mittens Rike, här är det närmast standard att man bär på en mugg grönt te var man än befinner sig. Följderna är att det är väldigt trevligt för en termosfetischist (nä, men nästan...), lätt att hitta fina intressanta termosar, muggar och flaskor lite här och var.
Jag har skaffat en termosmugg från Thermos på 0,3 l, den har snäpplock med lås som är både sitter säkert och enkelt att öppna med en hand.
Håller innehållet så varmt så länge, att man nästan får bestämma dricktemperaturen redan när man fyller termosen, lätt att glömma av sig, sörpla i sig av innehållet och bränna sig annars.
Vet inte var man hittar dessa utanför Kina, men det kanske den som är tillräckligt intresserad kan klura ut. Annars får jag starta en importverksamhet vid hemresa/hemflytt!
Just denna modellen finns i flera färger, och även en 0,5-liters. Sen har Thermos hur många andra modeller som helst men med skruvlock, också tryggt stängning om man vill lägga muggen i väska.
(Tema första advent, tack IKEA, "För Sverige - i världen"...)

Edit: Typ sån här! Fast här i Kina kryllar det av varianter.
http://www.shopthermos.com/detail/TMS+JMW500PCH6
http://www.shopthermos.com/detail/TMS+JMW500RSTRI6

Bilagor

• T1.jpg
    T1.jpg
    55.4 KB · Visningar: 1,634
  • T2.jpg
    T2.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,564
  • T3.jpg
    T3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,860
Senast ändrad:
Thermos

Hej!

Mina erfarenheter av Thermos mugg köpt på Clas Ohlson är enbart positiva

Fungerar lika bra till mitt kaffe som att skicka med barnen varm dryck när de ska ut på små äventyr det enda att tänka på när man skickar den med barnen är att se till att drycken inte är för varm när man gör i ordning för Thermosmuggen håller värmen väldigt bra.

Uffe

Thermosmuggar finns av många utföranden, Mackarna med kaffe/fika brukar ha egna modeller, någon jag har passar i burkhållaren. Rf brukar vara tunga men passar väl i bil.

CO har haft en 12V kaffebryggare oxså med 4 koppar till.
Ibland har inte utebodarna det man vill ha, vidga jaktmarkerna.
go tu

Titta på Contigo, vanlig i Canada men finns de som säljer även i svedala till typ dubbla priset - det är autostängade lock där man kan sippa sitt kaffe/the efter behag men stänger blixtsnabbt helt tätt om man skulle tappa eller kasta undan denna ... och den är så tät att du kan lägga den upp och ned i packningen utan att läcka så länge inget trycker på sidknappen som öppnar upp drickhålen

Och det är samma där- man får bestämma sitt trycks temperatur redan när man häller i om man skall dricka kort efter - annars blir det att vänta bra länge, ett antal timmar om man häller i kokhett och inte vill skålla tungan senare...

Den jag har är något större i diametern än en 33 cc läskburk, där det är som tjockast är ca 75 mm i diameter, 75 mm upp från botten räknat och själva botten ligger typ 72 mm i diameter se http://www.lykka.se/catalogsearch/result/?q=contigo&gclid=CJimj7C2j7sCFclQ3god2mAAWQ och det är nog 'Aria steel' den jag har.

Tack för svaren!

Föga förvånande verkar det vara Thermos som är det bästa alternativet. En halvliter känns lite mycket dock, men å andra sidan är det alltid bättre att ha för mycket kaffe än för lite!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips