Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

I början på en tub kan du få ut gas vid nästan -40 då
propanet gasar.Det är 20% av tubvikten.Sedan ryker isobutanet ned till -12 grader nått.Sedan har man Butan o de gasar av vid sådär lite plus

Om bränslet lämnar tuben i gasform blir det så på grund av de partiella gastrycken. Om bränslet lämnar tuben i vätskeform kommer det att ske i de proportioner som finns i vätskeblandningen och man slipper förstöra gasblandningen efterhand som man använder den (nästan).

Utöver det så kommer brännaren att kylas av förgasningen istället för behållaren, vilket är mindre viktigt (såvida man inte av någon anledning väljer att isolera sin behållare) men det är ändå en fördel. Helst skulle man ju vilja att varken brännaren eller behållaren kyldes.

Tjatar lite om vätskamatning men det känns om jag inte riktigt lyckats få fram det jag försöker säga. Och det har ju ganska stor betydelse på vintern även om det också går att lösa med toppmatade kök via olika workarounds.
 
Håller helt och hållet med dig - ska man köra med blandadgasol så ska det ske vätskematat.
Och vätskematat från första användningen. Endast då blir man i princip opåverkad av
omgivningstemperaturen. Propangasen trycker ju ut även de sista dropparna butan till
brännaren - som efter förvärmningen är väl över 0C...

Frågan blir nog istället: Hur många campingkökskonstruktioner är designade för att säkert
och stabilt köras med inverterad gaskanister?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I princip bara kök som har reglernål till centrum av brännaren - dvs. flytbränsle-kök som också är anpassade för gasoldrift samt gasolkök som är byggd för att ta flytande gasol som optimus vega

Försöker man med GB74-brännaren (vilket jag har gjort) och på något sätt försöker dra ned nivån med strypning på gasoltubsventilen så kan det ge väldigt stötig eld och slangen ormar sig av det mycket höga tryckpulserna - som i sin tur beror på stötkokning i förgasarröret. - när man råkar ut för det så öppna ventilen max så att stötarna kan tryckutjämna sig mot flaskan och vänd flaskan rätt!! - stäng _inte_ ventilen - för då blir det snabbt bara värre en kort stund och potentiellt kanske slangens spricker av tryckpulserna.

Man skulle behöva en strypning väldigt nära förgasarröret GB74 så att vätskan närmast blöder fram in i förgasarröret för att lugna ned den här typen av pulsering - men då påverkar när det är i ren gasdrift med för mycket strypning.

I Vega har man löst det med väldigt smal förgasarrör - kapillär-rör som ändå tillåter gasflöden för full fart på lågan men trögt nog för att vätska inte skall rusa in för långt fram i den heta röret och det börja stötkoka...

Mekaniken bakom detta beteendet är samma som en bil utan fungerande stötdämpare (googla om ni vill se hur bilar beter sig under inbromsning med ingen fungerande/borttagna bakre stötdämpar - de studsar med allt högre studs så mycket under inbromsning att de riskerar tippa och välta framåt)

friktion på rätt ställe är helt avgörande för stabil beteende.
 
Håller helt och hållet med dig - ska man köra med blandadgasol så ska det ske vätskematat.
Och vätskematat från första användningen. Endast då blir man i princip opåverkad av
omgivningstemperaturen. Propangasen trycker ju ut även de sista dropparna butan till
brännaren - som efter förvärmningen är väl över 0C...

Frågan blir nog istället: Hur många campingkökskonstruktioner är designade för att säkert
och stabilt köras med inverterad gaskanister?

Det vet jag inte riktigt får jag erkänna. De flesta vinteranpassade gaskök trodde jag, det är ju tillsammans med stabilitet huvudpoängen i mina ögon. Det två jag har fungerar bra, dels Primus Eta Power som är lite tungt för min smak, dels ett specialbyggt kök som väger under 100g. Det senare är lite fippligare, det är så lätt att det behöver förankras. Det första fungerar fantastiskt bra. Då jag är nöjd med dessa kök har jag aldrig försökt ta reda på hur väl alla andra kök fungerar i detta avseende.

Ja, man måste köra så varje gång för att behålla ursprungsblandningen på gasen hyfsat. Även när det är varmt ute. Brukar dock tända med behållaren upprätt och försiktigt vända efter kanske 15 sekunder då brännaren blivit lite varm. Det verkar inte ge problem för gasblandningen men kräver en viss stabilitet precis som du skriver.
 
Senast ändrad:
Tack! Som vanligt otroligt klargörande. Men det borde väl (också) innebära, att geometrin och volymen på förgasarslingan kan vara bättre eller sämre designad ur den synvinkeln, och att det därmed verkligen kan skilja mellan olika brännarmodeller?

Polars efterlysning är det ju i så fall angeläget att få erfarenhetsbaserade svar på!

Min egen (sällan använda) FMS 118 Volcano har visst det spottat till ibland, men bara när den behövt gå så länge att gasbehållaren blivit kall. Därmed inget jag upplevde som problem under de korta koktider jag behövde, men för längre körningar märktes en skillnad mot mina kompisars MSR Windpro II, som betedde sig närmast exemplariskt under i övrigt samma omständigheter. Det slutade med att vi smälte snö på MSR och (snabb)lagade maten på Volcanon.

Tittar jag nu på min Volcanos förgasarslinga, så är den både tjockare (= större invändig volym) och utformad med skarpare böjar än MSR:s "rundare" linjeföring. Cascade Design har kanske fortfarande bättre kläm på turbulenserna än kineserna, när de designar sina brännare?*

* ...och ja, jag vet hur komplext på gränsen till omöjligt det är att räkna på sådant, så inga som helst "vetenskapliga" anspråk i ovanstående funderingar.
 
Vätskematad gas

Håller helt och hållet med dig - ska man köra med blandadgasol så ska det ske vätskematat.
Och vätskematat från första användningen. Endast då blir man i princip opåverkad av
omgivningstemperaturen. Propangasen trycker ju ut även de sista dropparna butan till
brännaren - som efter förvärmningen är väl över 0C...

Frågan blir nog istället: Hur många campingkökskonstruktioner är designade för att säkert
och stabilt köras med inverterad gaskanister?

Jag känner bara till ett renodlat gasolkök som klarar detta. Det är faktiskt enda driftsättet på köket. Jetboil Joule.

Några multifuel klarar det. De som har kranen i brännaren.
Jag är lite tveksam om MSRs Multfuelkök klarar det eftersom kranen sitter i pumpen.

/John
 
I princip bara kök som har reglernål till centrum av brännaren - dvs. flytbränsle-kök som också är anpassade för gasoldrift samt gasolkök som är byggd för att ta flytande gasol som optimus vega

Försöker man med GB74-brännaren (vilket jag har gjort) och på något sätt försöker dra ned nivån med strypning på gasoltubsventilen så kan det ge väldigt stötig eld och slangen ormar sig av det mycket höga tryckpulserna - som i sin tur beror på stötkokning i förgasarröret. - när man råkar ut för det så öppna ventilen max så att stötarna kan tryckutjämna sig mot flaskan och vänd flaskan rätt!! - stäng _inte_ ventilen - för då blir det snabbt bara värre en kort stund och potentiellt kanske slangens spricker av tryckpulserna.

Man skulle behöva en strypning väldigt nära förgasarröret GB74 så att vätskan närmast blöder fram in i förgasarröret för att lugna ned den här typen av pulsering - men då påverkar när det är i ren gasdrift med för mycket strypning.

I Vega har man löst det med väldigt smal förgasarrör - kapillär-rör som ändå tillåter gasflöden för full fart på lågan men trögt nog för att vätska inte skall rusa in för långt fram i den heta röret och det börja stötkoka...

Mekaniken bakom detta beteendet är samma som en bil utan fungerande stötdämpare (googla om ni vill se hur bilar beter sig under inbromsning med ingen fungerande/borttagna bakre stötdämpar - de studsar med allt högre studs så mycket under inbromsning att de riskerar tippa och välta framåt)

friktion på rätt ställe är helt avgörande för stabil beteende.

Vega är fortfarande hårigt att tända om gasbehållaren är inverterad från start.
/John
 
Vällingvärmare

Kylskåp haha så sant så... glömde att skriva lite mera text! Den är till för att köras tillsammans med en typ av värmekudde och det funkade mycket bra, en vän har kört ner till -20

Mvh troswe

Jag såg en annons för värmepack liknande de FRH (Flameless ration heater) som används för att värma MRE portioner.
Dessa var avsedda för nappflaskor, och värmde till 37 grader.
Kanske något för säker gasvärmning?

/John
 
Intressant. Min matlagning inskränker sig till vattenkok så jag brukar inte dra av värmen, däremot stänger jag naturligvis av, det är alltid en lugn historia där det brinner avtagande och sedan dör ut. Ena köket har iofs centrumnål men den brukar jag inte stänga av med. Men jag kanske bara har haft tur. Men hyfsat många gånger i så fall med ETA Power köket, det andra är mer oprövat.
 
Letade på en brukasanvisning till ETA Power köket. Den får plats på en 1/3 A4 och innehåller 28 varningar av olika slag om jag räknade rätt, men inget om att ha behållaren upprätt (förutom när man skruvar på behållaren, och det verkar ju vara ett vettigt råd). Kan det vara så att de faktiskt har tänkt att man ska kunna vända behållaren när de konstruerade köket? På illustrationen står den dock upprätt. Får fundera på riskerna med det.

Jag undrade lite varför inte andra verkade använda den här lösningen på vintern mad dess uppenbara fördelar och det har ju i alla fall fått svar på...
 
Senast ändrad:
Vega är fortfarande hårigt att tända om gasbehållaren är inverterad från start.
/John

Måste finnas lite värme i systemet innan man vänder - även MF-kök spottar och eldbollar innan det finns tillräckligt med värme i brännardelen.

Att köra gasflaskan upprätt i någon halvminut för att köket skall bli varmt innan man vänder på gasflaskan påverkar inte gasblandningen i gasflaskan speciellt mycket.
 
Hon använde Primus vintergas och gasmysare med värmekudde, huruvida hon körde vätskematning eller gasmatning minns jag inte! Men om det är viktigt för dig kan jag ju alltid fråga?

Men tydligen har du ju egen erfarenhet ner till -25°C med butan. Om än tvivelaktigt ...

"Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...', "Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar."

#18: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78998&page=2

Mvh troswe

Du behöver inte fråga din vinterlöpande tjej med gastubsmysare som i verkligheten är kylskåp för tuben och tröttar ut den så lågan slocknar den varmaste sommardagen - jag tror hon bor i Kina,äter ris och säljer neoprenöverdrag som transportskydd för gastuber faktiskt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips