7 Dagar vandring + Kebnekaise

Ps: här ser du dessuton skillnad på kvalite och detaljrikedom på en riktig fjällkarta. Karta BD8 är det på bilden men det finns ju även andra.
 
Hej igen!
Kollade lite mer på er planering. Ni har planerat att gå runt Rabots glaciär på en av dem. Det skulle då medföra en kamvandring mellan syd och nordtopen. Då rekomenderar jag att ni både skaffar stegjärn samt rep för att fästa in er i då det vid ett ev fall kommer era liv troligtvis vara över då det är extremt brant där. Absolut inget ställe där man vill vingla med 20kg packning på ryggen. Det är absolut ingen nybörjar grej att göra. Framförallt inte så tidingt på året som ni tänkt. Ska/vill ni gå kamvandringen så anser nog jag att ni skall göra det med en guidad tur från fjällstationen om ni inte har någon form av klättervana. (För att hantera repen).
Mvh Kenneth Gåse
 
Hej igen!
Kollade lite mer på er planering. Ni har planerat att gå runt Rabots glaciär på en av dem.
Mvh Kenneth Gåse
Kolla in där jag lagt pennspetsarna. Vi pratar en branthet på dessa ställen som är brantare än "väggen" i Sälen på dessa ställen om du vill ha något att referera till. Men det är klart. Tar ni det bara lugnt och tänker efter så löser ni nog det ändå. Men det kommer ta tid med packning på ryggen.

Toptur från fjällstationen till sydtoppen får ni räkna med ca 10 timmar om ni bara har en dagsäck som packning. Typ max 5kg
Då blir det nog och ta vandringsleden istället, och som ni har sagt det även missa sydtoppen? Pga att det är dåligt klimat eller? Finns inga andra sätt och ta sig upp om det kanske inte går med Siellajohka.
907e81bd51481fd47383741a2cce9af7.png
 
Senast ändrad:
Då blir det nog och ta vandringsleden istället, och som ni har sagt det även missa sydtoppen? Pga att det är dåligt klimat eller?

Om ni planerat att gå rutt enligt Almgren så skulle ni iofs få gå nedför vid dessa brantar och då är det kanske lite lättare med packning. Då skulle man kunna slå läger antingen i "kaffedalen" eller i dalen högst upp vid kittelbäcken för att sedan göra en sydtopsbestinging i alla fall. Då ni ändå går den vägen så är det inte så mycket extra omväg för att komma upp på sydtoppen. Man får sedan vandra tillbaka till lägret och hämta sina grejor för att vandra vidare. Då missar ni inte sydtoppen iaf.
Gissningsvis kaffedalen-sydtoppen-kaffedalen 3-5tim eller uppe från toppen av kittelbäcken ca 5-7 tim.

Vädret kan slå om på en kvart så det gäller att ha lite tur åxå. Vi har haft tokflax de gånger vi varit uppe från att haft både spöregn eller dimma så har det precis spruckit upp och blivit kanonväder precis där snötäcket började ovan topstugan.
Ni får ju inte heller missa Sveriges högst belägna skithus som ligger vid topstugan. :)

Mvh Kenneth
 
Kanon! Nu såg jag du hittat fjällkartan. :) Den är betydligt bättre att titta på.
Hoppas ni får en bra resa och att allt kommer gå vägen.
Mvh Kenneth
 
Då blir det nog och ta vandringsleden istället, och som ni har sagt det även missa sydtoppen? Pga att det är dåligt klimat eller? Finns inga andra sätt och ta sig upp om det kanske inte går med Siellajohka.
907e81bd51481fd47383741a2cce9af7.png

Hej!

Jag tycker att ni ska välja att göra Kebnekaises sydtopp som en dagstur, dvs att ni har ett basläger och gör bestigningen med lätt packning. Det är skönt att komma "hem" till ett inbott tält efter en ansträngande dag. Bara laga middag och somna direkt, typ.

I Singivagges västra delar finns massor med fina gräsytor att tälta på och då går ni upp längs Dürlings led och tillbaka samma väg. Gå in i Singivagge västerifrån! Den östra mynningen har svinbranta bergsidor som sluttar ner mot brådstupet som Silverfallet/Siellajokka rinner utför. Inget kul ställe att passera med full packning. Kolla in ett par bilder därifrån på tråden Gissa position, ett av de sista inläggen, så fattar du vad jag menar.

Det andra alternativet är ha baslägret ungefär där Västra leden börjar, vid Kittelbäcken i Ladtjovagge, men där får du inte vara lika i fred som i Singivagge.

/ F
 
Härlig läsning från total överskattning av egna förmågan till genomförbart på några sidor.
Hoppas ni får en fin tur.
go tur
 
Så tillbaka till dina alternativ, det andar verkar mer realistiskt, har du aldrig varit i området ska du kanske fundera på lederna.

En kombo?
Nikkaloukta, sen Alevagge upp till stugan, Sen (nu räknar jag stugor), Nallo, Sälka, halvvägs till Singgistugan, vik in i Singvagge (bra tältplatser i västra delen), toppen (googla durlings led), tillbaka ut till leden (ordet tillbaka är med av en anledning, googla Silverfallet, som finns i östra delen av dalen), runda sen söderut till Kebnekajse station.

Jag citerar mig själv. då får du in toppen som dagstur, utan tung packning.

singi.jpg

Här en bild av SIngivagge, klart tältbart

med den som startpunkt, så tar du DUrlings led upp, lätt gånget upp i Kaffedalen, sen brant, men "enkelt"
attachment.php
 

Bilagor

  • durling.PNG
    durling.PNG
    262.3 KB · Visningar: 3,495
Är ni vana att gå sådär långt ni har planerat att göra, varje dag?

Den sträckan ni planerar att gå varje dag på er rutt går jag varenda dag (+-) med min hund. Jag är inte heller gammal och anser mig väl vara i ok fysisk form.

Vi går på asfalt/skogsvägar i ganska behaglig terräng. Men jag vet inte hur man skulle må om jag skulle göra denna sträcka varje dag med packning och i en lite mer besvärlig terräng.
 
Med tillräcklig packning avstannar all rörelse.
Tillräckligt uppför måste man klättra.
Tillräckligt nerför måste man klättra.

Höjdmetrar där man kan gå kräver fler raster än samma sträcka på plan mark.
Utförslut kräver att man bromsar för varje steg, vida jobbigare än uppför.

Min dagspromenad är +8km på kartan startar på ca 40 möh och går ner till det.
Ner till havet har jag fyra uppförsbackar, följaktligen minst dito nerförsbackar. Hemåt har jag en lång uppförsbacke till en topp på ca 50 möh. Jobbigast är sista km som är nerför. Med packning ca 15 km är det en riktigt jobbig tur.
Blåst och regn kan göra den än besvärligare.

Kartlösningar är härliga men vad orkar ni med packning på? Det bestämmer ju hur bra det blir.
go tur

Fjällen har fler höjdmetrar, tätare samt ett väder som kan slå om snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
gabrielledegerman Seminybörjare ca 4-5 dagar vandring Fjällvandring 17
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
tinab66 Förslag om "mini-vandring (2 nätter/3 dagar) Fjällvandring 5
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.