Fjällvandring Trondheim-Ljungdalen, tips?

Jag har en flygbiljett till Trondheim i juli och en stuga att komma hem till i Ljungdalen.

Längre än så har jag inte kommit i planeringen, förutom att det lutar mot att jag efter flera års funderingar kommer att köpa ett Hilleberg Akto - mitt första enmanstält. Vad tror ni om det? Kriterierna är att det ska vara säkert även i storm men väga så lite som möjligt.

Någon som har gjort en liknande vandring? Hur la ni upp den? Platser jag inte får missa? Jag har sett på ut.no att det i princip finns vandringsled hela vägen från flygplatsen. Tror dock att jag vill ta tåget en liten bit och inte gärna gå i flera dagar i skogen. Så mycket fjäll som möjligt alltså!
 
Antar att det går bussar mellan Värnäs och Tydal. Från Tydal går det en vandringsled/grusväg upp till Nessjön. Antar att det finns en vandringsled till Nedalshytta vid sydöstra delen av Nessjön också. Dit går det även bilväg. Från Nedalshytta i Norge går du sedan österut in i Sverige och genom Ekorrdörren, en storslagen och sevärd dalgång. Där efter svänger du söderut förbi Helags och ner mot Ljungdalen. Jag tycker att du har en fin och intressant vandring framför dig. Jag tror att det går en s.k. Pilgrimsled hela vägen mellan Ljundalen och Trondheim

Har ingen egen erfarenhet av HB Akto men de som har ett sådant tält brukar vara nöjd över förväntan!

-God tur!
 
Värnäs Nedalshytta tar minst 2-3h med bil så det blir en ganska tidsödande att gå till fots.
Kolla upp det där med tåg innan. Går inga tåg just nu Trondheim-Östersund pga banvallen i Stora Helvetet.

Men som Ute Jamt skriver går det garranterat busar från Värnäs eller Stjördal till Tydal, Stugudalen.
 
Nedalshytta, Ekorrdörren etc har jag redan vandrat i ofta. Har stuga i Ljungdalen och har gjort de flesta kombinationer av vandringar kring Jämtlandstriangeln med omnejd.

Nu tänkte jag mer på att besöka fjällen längre norrut mellan Trondheim och Sylarna, där jag aldrig varit. Skarvan och Roltdalens nationalpark. Jag skulle vilja gå genom Ramskardet då det ser vackert ut på kartan.

Jag har kikat på att ta tåg till Meråker - dit går det tåg enligt nsb.no.(?) Alternativt börja vandra längre västerut, kanske gå förbi Prestöyhytta (men är inte bunden till att sova på fjällstationer eller gå på leder).

Hur nära fjället (Skarvan/Fongen) kan man komma med buss?
 
Använder du turkartan på ut.no? Den brukar visa vart leder börjar, och det ger ofta en bra idé om vart det kan finnas busstransport
 
Japp, har använt ut.no, den är ju underbar! (Finns det ingen svensk motsvarighet?) Har även köpt papperskarta för att få en bättre uppfattning om avstånd och höjdskillnader - på skärmen blir det lätt lite missvisande (ska man få med allt blir det väldigt låg upplösning).

Har sett på ett ungefär var det finns bilvägar och P-platser. Däremot ingenting om vart det går bussar. Någon som vet vad de norska bussbolagen heter? Har sökt men inte funnit. :)

Någon som gjort likartad vandring som kan rekommendera en viss startplats?
 
Om dessa trakter vet jag väldigt lite, men mer om tältet du funderar på.

Jag köpte ett Akto här på Utsidans Prylmarknad för några år sen, när jag skulle övergå till ensamvandrande (oftast i alla fall). Tältet var alltså begagnat, men i nyskick. Och efter ytterligare 50 nätter är det fortfarande i nyskick! Vikten är ca 1,7 kg (nya modellen är något lättare) och utrymmet fullt tillräckligt. Utbuktningen inne i tältet är perfekt för grejorna och motsvarande utrymme utanför innertältet rymmer min stora ryggsäck, som därmed kan hanteras utan att man går ut i regnet.

Någon storm har jag inte varit med om, men jag är inte orolig för den dagen heller. 10 pinnar (4 för tältbotten och 6 för linorna) med stenar på ger full trygghet.

Jag kan alltså rekommendera tältet, men gör detta utan att ha något att jämföra med. Jag antar att det finns andra bra tält också......

Lycka till med både tältet och färdvägen önskar Pelle
 
Det går gratisbussar mellan Trondheim och Storlien varje lördag. De är avsedda för dem som vill handla billigt i Sverige, men det går att åka med i andra syften också...
/p-a
 
Det verkar inte som att Skarvan-Roltdalen-Fongen är ett supervälkänt områden bland folk här på Utsidan, vilket gör det desto roligare att researcha inför turen!

Jag har nu kommit en bit i planeringen och skulle verkligen uppskatta hjälp att räta ut ett par frågetecken som är kvar. Ni som har kartor över området eller som gärna går in och gräver lite på t ex ut.no får gärna hjälpa mig!! Direkt erfarenhet av området vore väldigt bra också.

Så här långt har jag kommit i planeringen:

Jag flyger alltså till Trondheim. Primusgas ska gå att köpa på Shell Værnes bredvid flygplatsen och på Intersport på köpcentret Hell, 10 minuters gång från flygplatsen. Från Hell går det buss till Selbu, och i Selbu finns taxi. Jag kommer troligen att ta taxi till Vekta.

Min tur följer sedan leden förbi Stråsjøen - Prestøyan naturreservat och Prestøyhytta. Den första övernattningen blir troligen efter cirka en mil, kanske med utsikt över Stor-Kvennfjellvatnet. Dag två fortsätter jag förbi Schultzhytta. Dag tre vandring genom Ramskardet (som jag räknar med att blir en av turens behållningar i egenskap av dörr), och förbi Ramsjøhytta.

Härefter kommer frågetecknen.

Från Ramsjøhytta vill jag inte behöva gå milvis i björkskogen och på traktorväg. Därför kommer jag inte att gå genom Sankådalen till Storerikvollen. Istället följer jag leden norrut till Finnoisjøen och viker därifrån av österut över Falkfangarvola.

Här blir det troligen vandring utanför led, men jag har inte helt fått rätsida på vad som gäller. På min norska 1:50.000-karta är det nämligen utritat en sommarled som går över Falkfangarvola och över Blåhåmmåkleppen, och bredvid denna led står det "extremity race". Leden ifråga finns dock vare sig med på ut.no eller på 1:100000-kartan. Vare sig led eller stig. Finns det verkligen en led här, någon som vet? Se foto av 1:50000-kartan:

attachment.php


Jag är även osäker på hur man tar sig förbi vattendraget efter Finnkoihøgda? Jag tycker att den röda sommarleden ser avbruten ut? (Lika konstigt ser det ut på mina papperskartor). Och vattendraget ser inte litet ut? Se bild från ut.no:

attachment.php


Jag har hittat ett turförslag på ut.no som utgår från Bjørneggen som heter "Meråkers 8 sørlige topper over 1000 meter" (dvs Extremity race). Där är det utritat att korsa vattendraget längre söderut? Någon som vet något om möjligheten att göra detta? Se bild:

attachment.php


Vidare ser det ut som att man hamnar mitt i ett rengärde här? Tar man sig över/under det? Usch, jag har respekt för renar, i synnerhet när jag vandrar ensam. Men de står inte och hänger där inne i vanliga fall? :) Inte precis som att gå genom ännu mer skräckinjagande tjur- och kohagar i Skåne va? :) Se bild:

attachment.php


Därefter fortsätter jag, cirka dag fyra, med sikte mot Blåhåmmårkleppen som jag rundar på södra sidan. Sedan går jag en liten snutt på leden mot Storerikvollen från Bjørneggen.

Tanken är att vika av syd-öst från leden efter Sandtjønna, hålla höjd och gå mot leden mellan Storerikvollen och Blåhammaren, som jag kommer ut på någonstans mellan Remslikleppen och bron över Enan - och där är jag i Sverige. Alternativ väg in i Sverige är att fortsätta söderut efter att ha korsat leden Storerikvollen-Blåhammaren, och komma ut på leden till Fiskåhøgda och Sylarna.

Och därefter under cirka dag fem till sju, vidare mot, så småningom, Ljungdalen.

All input på denna tur uppskattas! Tack! :)
 

Bilagor

  • dsdfds.jpg
    dsdfds.jpg
    54.4 KB · Visningar: 2,694
  • sdfsd.PNG
    sdfsd.PNG
    175.7 KB · Visningar: 2,662
  • meråker.jpg
    meråker.jpg
    61 KB · Visningar: 2,661
  • rutt på ut.no över falkvangarvola.jpg
    rutt på ut.no över falkvangarvola.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,492
  • 2014-05-10 18.03.50.jpg
    2014-05-10 18.03.50.jpg
    52.4 KB · Visningar: 2,868
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.