Sökresultat
-
Garmin Fenix 8 Pro / inReach
Den är ju väldigt mycket dyrare än en inreach mini, måste man ändå betala för abonnemang? Jag är tveksam till hur användbar den blir som nödsändare då jag misstänker att batteriet är mycket mindre än en inreach mini samt att strömförbrukningen antagligen är mycket högre, med risken att man står...- Startgas
- Inlägg # 2
- Forum: Säkerhet och räddning
-
En vanlig Brun läder känga
Jag tänker direkt på den känga Lundhags tillverkade för några år sedan, som är vad du efterfrågar, och hittade denna tråd om alternativ. Du kan ju kika om det nämns något där. https://www.utsidan.se/forum/threads/alternativ-till-lundhags-tanner-chukka.85842/ -
Bra padelsträckor för långtur inkl uthyrning och utkörning
Tror det blir betydligt kortare, men när jag var i Ramundberget för några år sedan såg jag att det fanns något liknande där.- Startgas
- Inlägg # 2
- Forum: Paddling allmänt
-
Val av Tegsnässkidor
Jag frös om tårna under fjällvistelsen kring nyår och fick tips i en annan tråd om pjäxöverdrag, och hittade en produkt som jag tyckte såg intressant ut: Alpenheat Bootcover. Tvivlar på att de passar mina Fischer bcx Traverse, men blev lite sugen på att göra något liknande.- Startgas
- Inlägg # 48
- Forum: Turskidåkning
-
Gissa positionen världen
Är det en kluring? Känns som Hongkong en gång till?- Startgas
- Inlägg # 413
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Storulvån -> Sylarna mitten på mars
Aha, tack! Frös om fötterna varje dag vid nyår när det var så jäkla kallt, och blev nyfiken när du skrev värmare. Nått sånt där kanske vore något.- Startgas
- Inlägg # 15
- Forum: Turskidåkning
-
Storulvån -> Sylarna mitten på mars
Appropå handskar. Jag har tänkt, men inte ännu provat, att köpa handvärmare för att kunna ta fram och aktivera ifall det blir farligt kallt. Tex vid sånna tillfällen när man inser att man inte har nog varma handskar. Tex dessa: https://www.widforss.se/p/nevercold-handvarmare- Startgas
- Inlägg # 12
- Forum: Turskidåkning
-
Storulvån -> Sylarna mitten på mars
Lite OT, men är dina "pjäxvärmare" köpes eller hemgjorda? Någon bild på de?- Startgas
- Inlägg # 11
- Forum: Turskidåkning
-
Woolpower Full Zip Jacket
Angående Houdini Powerhoudi. Både jag och en kompis köpte nya för 2-3 år sedan och konstaterade att de var mindre i storleken än tidigare. Ungefär som att det skulle varit storlek M felmärkta till L. Eftersom båda upplevde det så känns det inte som att just dessa 2 exemplar skulle vara... -
Storulvån -> Sylarna mitten på mars
Tycker det låter bättre som du tänkt med 2 nätter på Sylarna. Då får du en dags åkning utan ryggsäck (eller lättare ryggsäck iaf). Ser inget problem med att du ökar vikten med packningen, på väg till Sylarna är det mer eller mindre uppför hela vägen, så extra tryck och fäste under skidorna är ju...- Startgas
- Inlägg # 2
- Forum: Turskidåkning
-
Riktigt varmt och lätt mellanlager?
Jag köpte en Woolpower 400 för ungefär samma syfte nyligen. Känns riktigt trevlig det lilla jag hunnit använda den. Men är sugen på att prova Woolpower 600 också, (ev i en storlek större) för att kunna ha båda när det är riktigt kallt. -
Monsen og nasjonalparkene
Han har sagt i någon tidigare film att han recenserar/testar utrustning. Kanske åt något friluftsmagasin? Kan ju vara så i detta fall.- Startgas
- Inlägg # 39
- Forum: Böcker, film, media
-
Hjälp nya turskidor
Jag har aldrig provat stighudar. Alltid haft fiskfjäll. Däremot köpte jag korta hudar till mina nyaste skidor då de ändå har hål för det. Kan ni montera/plocka av hudarna med skidorna på? Hur lång tid tar det att sätta dit/ta loss hudar? Inför hur stora stigningar gör ni det besväret?- Startgas
- Inlägg # 8
- Forum: Turskidåkning
-
Tur i tält över jul&nyår, snöläget?
Tackar! En sån karta har jag letat efter!- Startgas
- Inlägg # 5
- Forum: Turskidåkning
-
Adapter kompressor - påsuppblåst liggunderlag?
Kanske inte exakt vad du efterfrågade, men här är fyra tillverkare av eldrivna pumpar till liggunderlag, tänkta att ha med sig ut på tur. Jag vet att några av de även erbjuder adaptrar för de olika märkena av liggunderlag. Flextail Pad Pal Alpenblow Aerogogo- Startgas
- Inlägg # 3
- Forum: Bo och sova
-
När är det bra tid att tura i olika delar av fjällkedjan?
Generellt sett april skulle jag säga, men 2020-2024 var jag uppe i jämtlandsfjällen 1-2 helger under maj månad varje år, och det var otroligt mycket snö. Fantastisk känsla att åka skidor i +15 och sol som det var som varmast vid något tillfälle. Så jag säger också så sent som möjligt. Håll koll...- Startgas
- Inlägg # 8
- Forum: Turskidåkning
-
Roliga sätt att slappna av
Kan tipsa om Youtube-kontot Fleming Yachts. Han som berättar har en otroligt rogivande röst. Naturfilmer från deras båtturer längs tex Kanadas västkust och Norge. Fin natur, bra foto, bra berättarröst. Sortera på Populära videor. https://m.youtube.com/@FlemingYachts/videos -
Råd om första turskidor – nybörjare, Jämtland/Kungsleden
Jag har stavar från Komperdell, aluminium, tillverkade i EU. Väldigt nöjd med de, se till att trugorna är de 5-ekrade i plast bara, de 4-ekrade i läder gick sönder nästan omgående. Jag är 194cm lång och har 2 uppsättningar i 155 respektive 160 cm. Jag har skidor med fiskfjäll, vissa klagar...- Startgas
- Inlägg # 16
- Forum: Turskidåkning