St Annas skärgård

Inge Bäckström paddlade tillsammans med några vänner i St Annas skärgård en vecka i maj 2003.

Av: Inge Bäckström

St Annas skärgård med dess omgivningar är djup och mäktig med ett myller av skogsklädda öar i varierande storlek och charm. Från fastlandet ut till de yttre öarna är det mellan 10 – 12 km. Våren är den tiden då hela skärgården står i en enorm blomsterprakt.
Det är friskt och klart i luften med en vattentemperatur på ca 12 grader, som bokstavligt tvingar en badkruka som undertecknad till snabba dopp!

gruppbildkajak
Vi (Boel Olin, Jan Funke och undertecknad) startade veckofärden från St Annas kajakuthyrning i Tyrislöt. Vi paddlade på spegelblankt hav, i med-, mot- och sidovind. En dag med soldis, en halv dag i mulet väder. Drygt en halv timme i regn med kraftig motvind. Men, resten av tiden var det strålande solsken. På nära håll fick vi njuta av Havsörnar, och våra utsökta lägerplatser präglades av vildmarkskaraktär med ensamhet och stillhet.

Vi började färden söderut i den inre skärgården ned till Valdemarsviken där vi vände norrut och valde då den yttre skärgården med horisonten som ständig följeslagare.
I Harstena hade vi en basdag. Strosade runt på ön som bland annat är känd för den säljakt som tidigare bedrevs. Man klubbade säl, en metod som använts sedan urminnes tider på många håll i världen. Ön har karaktären av oskiftad by med husen samlade kring ett gräsbevuxet tun. Harstena är populärt för alla kategorier av besökare, antingen man kommer med kajak eller båt. Här passade vi på att bunkra mycket järnrikt vatten.

Från Lånjö söder om Aspöja riktade vi in kajakstäven västerut mot Lönshuvud. Övergången är drygt 7 km. Det blåste kraftig pålandsvind och lätt regn. Bottsjöarna spolade över hela kajaken med jämna mellanrum. Det kalla havsvattnet som stänkte i ansiktet var uppfriskande och skönt! Motvindens ljumma värme förkunnade att försommaren var i antågande!
Vid sådana här tillfällen känner man naturens härligheter, som gör att levnadslusten fördubblas och man blir yngling på nytt!

Framme i Lönshuvud gjorde vi kulturbestigning upp till bergsstoppen varifrån vi hade en hänförande utsikt över arkipelagen utanför Slätbakens mynning. Kasen som är uppförd av stockar i form av en kåta och är ca fem meter hög. Under medeltiden ingick vårdkaserna i ett system av flera vårdkasar. När fientliga skepp siktades sattes dessa i brand och befolkningen kunde sätta sig i säkerhet medan de vapenförda männen fick tid på sig att mobilisera ett försvar. Vårdkasen på toppen av Lönshuvud är skyddad som fast fornlämning.
Vi njöt av en bedårande utsikt över den finskurna arkipelagen.

Vi fortsatte färden återigen söderut kryssandes mellan ytter- och inre skärgården i strålande solsken. Turen ”del-avslutades” med en utsökt tre rätters middag på ”Södlings restaurang” på Missjö. Före den gick vi en poängpromenad under rubriken, skärgårdskunskap, som Boel vann med god marginal…
Söndag förmiddag paddlade vi sista etappen runt 7 km på spegelblankt hav till Tyrislöts kajakuthyrning där färden avslutades med en kopp kaffe och fralla innan hemfärden till Göteborg och Uddevalla påbörjades med massor av minnen och upplevelser i bagaget!

Sammanfattning:
En mycket njutfull kajakvecka, som man kommer att leva på länge, och som man gärna återvänder till i tankar och minnen. En stor eloge vi ge till den trevliga personalen på Tyrislöts kajakuthyrning, som verkligen visade mycket god serviceanda och hjälpsamhet.
2003-11-27 18:24   cwmint
Helt i min smak! Har du ingen med som kunde ta lite fler bilder?

2003-12-02 11:57   Tjohugo
Fin berättelse om och hur S:t Annas skärgård är. Stämmer överrens med de upplevelse jag också haft i kajak i den del.

2004-02-23 23:44   gunla
Fantastiskt bra sammanfattning Inge, av allt vi hoppas besökare i S:t Anna skärgård skall kunna uppleva.Du och Dina "medpaddlare" hade gjort en mycket bra planering för att få ut maximalt av vår vackra och unika skärgård.Jag vill också som ansvarig för kajakuthyrningen i Tyrislöt (www.stannakajak.com) ge en eloge till alla som jobbade hos mig 2003 för bra serviceanda med många nöjda kunder. Tack Inge. Välkommen åter!
Gunvor Larsson

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.