Trelleborg maxar milen och inviger ny etapp av Skåneleden

Trelleborgs kommun knyter nu an till SL2 Öresund med sträckan Fredshög-Trelleborg C. Etappen bjuder på vandring med Östersjön som storslagen fond, vackra vyer över vid landsbygd, passerar friluftsområdet Albäck, det gröna och det medeltida Trelleborg för att till sist nå målet vid Trelleborg centralstation.

Foto: Fotobyrån Apelöga

Skåneledens olika sträckor är som ett smörgåsbord för vandrare och erbjuder variationsrika naturupplevelser. Strosa längs kusten med blick över havet, följ en led som omges av mäktig bokskog eller vandra över vida slätter. Den över 130 mil långa Skåneleden är uppdelad på sex delleder.

Leden passerar bland annat förbi vikingamuseet Trelleborgen där leden formellt invigs, kl. 10:00 söndag den 17 oktober 2021. På dagen medverkar Erik Lundström, ordförande Visit Trelleborg, Fredrik Schlyter, ordförande för Trelleborgs kommuns tekniska servicenämnd samt Sofie Norrby, utvecklare Skåneleden vid Region Skåne.

”Att få komma ut i naturen är en viktig del av allas vårt välmående. Därför är jag glad över att vi nu kan välkomna såväl kommuninvånare som besökare att bege sig ut på Skåneledens senaste tillskott. Men än är vi inte nöjda med antalet mil av Skåneled i vår kommun. Nu siktar vi österut och tar tag i arbetet med att möta Skurups kommun i Skateholm.” säger Erik Lundström.

Skåneleden går i stor utsträckning på privatägd mark. Det är tack vare de omkring 1000 markägare utmed Skåneleden, som har godkänt att just vandrare får färdas över deras mark, som leden är möjlig. Därför är det extra viktigt att visa respekt för naturen man färdas igenom och djurlivet man möter på sin tur. Läs gärna på om Allemansrätten för att veta hur du bidrar till en hållbar naturupplevelse.

Region Skåne är ledhuvudman för Skåneleden samt driver utvecklingsarbetet och ansvarar för kommunikation och marknadsföring av leden. Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för förvaltningen av leden på uppdrag av Region Skåne. Ledansvariga i respektive kommun ansvarar för all praktisk hantering utmed leden.