Tour of Jämtland

Tour of Jamtland är en årlig återkommande cykeltävling som förenar och knyter samman motionärer och elit, Jämtland och Tröndelag, fjord och fjäll till en folkfest under en vecka i augusti. Tävlingen bjuder på en av Nordens naturskönaste upplevelser och hårdaste utmaningar. Elitloppets sista etapp, som även är ett motionslopp, startar i Trondheim, Norges teknologiska huvudstad, vid atlantkusten, vidare genom bokskogar, upp på kalfjället och genom sju växtzoner för målgång i en av Europas främsta skidorter - Åre.

Av: admin

Den nya cykeltävlingen Tour of Jamtland startade i strålande sol i form av ett välgörenhetslopp öppet för alla. Det var mer än hundra personer på start som cyklade till förmån för Livestrong och cancerforskningen. Banan var elitcyklisternas prologbana - det vill säga 2,4 km i centrala Östersund.  I loppet deltog gammal som ung där den yngsta deltagaren var 3 år.

Deltagarna blev ivrigt påhejade av den publik som kantade gatorna och efter målgången möttes de yngre cyklisterna av kramar från Storsjöodjuret Birger. Dessutom lottades två cyklar ut. Vinnare av en ungdomscykel från Trek blev Maja Wingren från Ås och Maria Hellström från Aspås vann en vuxencykel i form av enTrek District 9.

När Tour of Jamtland startade på kvällen 5:e augusti stod nästan 90 tävlande på startlinjen för att cykla Prologen, 2,4 km genom Östersund city. Team Cykel Citys Sebastian Balck vann både U23 och den totala tävlingen. David Ekholm, från hemmaklubben Östersund Cykelklubb, kom på en fin fjärde plats. Tävlingen fortsätter sedan från Östersund till Åre.

- Det var en ganska extrem bana men benen kändes bra och jag fick bränna ur krutet ur dem på Strandvägen. Rent taktiskt är det ju ingen hemlighet att laget kör för mig eftersom jag ligger bäst till i Kalas Cup och det är ju alltid roligt att få axla det ansvaret. Nu cyklar jag med ledartröjan i morgon och det blir svårt att försvara den men vi har ett starkt lag och vi kommer att köra så hårt vi kan, säger Sebastian Balck, Team Cykel City.

- Jag är riktigt nöjd. Det var en rolig och fin bana med en riktigt teknisk början och sen gick det att trycka på rejält nere på Strandvägen, säger David Ekholm, Östersund Cykelklubb.

På andra plats kom Lars Andersson, Örebro och på tredje plats kom Philip Lindau, Team Motala AIF.

Fredagens etapp
Fredagens etapp  på 120 km långa och 1100 höjdmeter tuffa första etappen mellan Östersund och Åre fick en rafflande avslutning där Lorents-Ola Aasvold, Trondhjems VK var först över mållinjen, precis före Patrik Morén, Nordic-Eco Vallentuna och Team Cykelcitys Sebastian Balck.

Loppet startade på Frösön och målgången var uppe på Copperhill i Åre. Etappen bjöd på en tuff avslutning i Åre, då cyklisterna först fick ta sig an Granenbacken med en ihållande lutning på 18 %, för att sen avsluta i drygt 5 km uppförskörning, med en snittlutning på mer än 6 %, mot Copperhill. Klungan höll en snitthastighet på närmare 42 km/h.

- Det var lätt att sitta i klungan i början och spara kraft. Sen vid bergspriset på toppen av Granenbacken låg jag med bland de fem första. Planen var att vänta med rycket tills vi nådde skidliftarna i Åre Björnen, där jag fick en lucka, men blev omkörd av Tobias Ludvigsson från Team Cykelcity. Trots det lyckades jag vara en halvmeter före de andra i mål. Det var helt klart tungt att cykla de två sista kilometerna på grus, säger Lorents-Ola Aasvold, Trondhjems VK.

Bästa hemmacyklist är fortfarande David Ekholm som halkade ner till en 19:e plats på dagens etapp -
1 minut och 44 sekunder efter segraren.

- Det var en kul etapp med grymt häftig sträckning, kroppen kändes sådär. Jag satt för långt bak i klungan när vi gick in i Granenbacken och tappade position där. Sen jobbade vi oss ikapp klungan framför precis när vi vek av mot Copperhill och sen körde de starkt uppför backen. säger David Ekholm, Östersund Cykelklubb.

Det blev till sist Team Cykelcitys Lucas Persson som vann den andra etappen från Åre station upp till Ullådalen före klubbkamraten Tobias Ludvigsson och Lorents-Ola Aasvold, Trondhjems VK. Tack vare andraplatsen är nu Tobias Ludvigsson ny totalledare och får bära den svarta ledartröjan i morgondagens tävling.

Sista etappen
Den sista och tuffaste etappen i Tour of Jamtland är avklarad. Sträckan mellan Trondheim och Åre på 214 km och 1800 höjdmeter vanns av Lucas Persson, Team Cykelcity från Stockholm. Persson vann i och med det 2010 års upplaga av Tour of Jamtland. Tvåa blev Tobias Ludvigsson och trea Sebastian Balck alla Team Cykelcity. Helgens tävlingar innebär även att Sebastian Balck går upp i totalledning i Kalas Cup.

- Jag har laget att tacka för dagens seger. Killarna körde riktigt bra och offrade sig rejält. Segern i bergspristävlingen är som grädde på moset, säger Lucas Persson totalsegrare i Tour of Jamtland 2010.

- Vi är mer än nöjda med att vinna tre tröjor i den totala sammanställningen, säger Tobias Ludvigsson som vann U23 klassen.

- Början av etappen var riktigt tung och det gick helt klart fortast i den första stigningen upp till bergspriset innan Selbusjön, säger Sebastian Balck.

Spurtpristävlingen vanns av Olav Alexander Benjaminsen som tävlar för CK Nor. Bästa hemmacyklist blev Fredrik Kingstad som slutade på en total 27:e plats. Härnäst väntar en tävling i USA för killarna i Team Cykelcity - Uniwest GP i Pennsylvania.

Med detta lopp är 2010 års Tour of Jamtland avklarat. Ett tre-dagaras internationellt etapplopp för eliten. Idag gick även motionsloppet Cyclosportive mellan Trondheim och Åre – samma sträckning som för eliten. Segrare i motionsklassen blev Joakim Prestmo från Oslo. Alla resultat finns på www.tourofjamtland.se

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer