Surfski

Surfski är en kajak gjord för tuffa tag. Riktigt tuffa tag. Tyvärr är dessa inte så vanliga i vårt land så jag tänkte slå ett slag för att ändra på det. För de är förbaskat roliga flytetyg

Av: Siven

Surfskin är en ganska genial uppfinning. Det problem som annars finns på alla andra typer av paddling är att man inte vill få in vatten. Ju hårdare väder ju större problem på en surfski finns ingen sittbrunn och således inget sådant problem. Ett annat problem vid hårt väder är att för att komma ut mellan vågorna.det tar ju lite tid att sätta sig i sittbrunnen ta på kapellet,få styr på paddeln och få fart. Med en surfski ställerman sig bara i vattnet en bit ut bredvid
båten väntar på att en våg skall passera ställer sig gränsle sätter sig ner med paddeln redo lyfter upp fötterna och kör innan nästa våg kommer

Ett argument mot surfskis i sverige är temperaturen. Det är helt enkelt för kallt eller?
Det är helt fel. På en surfski sitter man exponerad på ett annat sätt än i en kajak men om man skall ut i krävande förhållanden bör man för att hålla en rimlig säkerhetsnivå klä sig för vattentemperaturen. Detta oavsett om man sittter i en varm sittbrunn eller på en surfski. I en kajak leder detta till att man i de flesta fall är aldeles för varm så länge man håller sig på rätt köl eller allt för kall när man hamnat på fel köl något som inte är fallet för den som sitter på en surfski.

En annan är att det bara är ett redskap för tävling. Något som inte heller är sant. Det finns surfskis för alla möjliga ändamål och färdighetsgrader.

Det tråkigaste med surfskis idag är att vi inte är många som upptäckt förträffligheten hos surfskis i vårt land men jag tror bara är en tidsfråga innan de kommer vara en vanlig syn på svenska vatten på samma sätt som wingpaddlarna blir en allt vanligare bland havspaddlare. Först som det naturliga valet för Kanotister med tävlingsbakgrund som vill ut på havet och paddla i en tävlingsaktig kajak och sedan på en bredare front.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.