Speycasting med Pelle Klippinge

Av: peppe_malmqvist

Flugfiskekurs vid Emån 14-16/4-2002Under några dagar i april åkte jag på flugfiskekurs vid Emån med Pelle Klippinge. Jag hade laddat med några dagars havsöringsfiske längs kusten i Skåne och det var med spänd förväntan som jag såg fram emot att lära mig Speycasting med tvåhandsspö. Själv har jag fiskat mycket fluga med enhandsspö men bara provkastat kompisarnas tvåhandsspö under en fiskeresa till Gaula förra året.

Första kvällenKursdeltagarna träffades vid 18-tiden på söndagen vid Fliseryds pensionat där också kursdeltagarna inkvarterades. Enda undantaget var artikelförfattaren som passade på att bo hos släkten i närheten. Det visade sig ganska snabbat att de nio deltagarna var allt ifrån erfarna flugfiskare till spinnfiskare som aldrig haft ett flugspö i handen tidigare. Gemensamt var dock att samtliga fiskat förut och att ingen hade någon större erfarenhet av tvåhandsspön eller Speycasting.
Efter incheckning på pensionatet bjöds vi på lite kvällsmat i form av husmanskost med köttbullar, sill, lax, Janssons frestelse och kroppkakor. Under middagen började Pelle berätta om de kommande två dagarnas upplägg och fisket vid Em i allmänhet. Efter middagen visade Pelle flera fina bilder från Emån och drog en och annan rolig historia om Emån.

Glada kursdeltagare - Pelle Klipping längst till vänster
Dag 1Första ”riktiga” dagen. Frukosten serverades vid 7-tiden och trots kvällens sena fiskefilmer och provsmakning av whiskey var det 9 pigga grabbar som var uppe. Efter frukost checkade de flesta ut var sitt tvåhandsspö (några deltagare hade med sig egen utrustning) och sedan begav vi oss ner till ”Backen”. Pelle gav lite grundläggande teori och visade sedan hur ett Speycast går till. Det såg enkelt ut. Alldeles för enkelt. Med lugn och sansad teknik lade Pelle ut flugan perfekt. Gång på gång. Det här skulle nog inte bli några problem tänkte de flesta... Nja, riktigt så enkelt var det dock inte. Även om jag gjort en hel del kast med enhandsspö var det inte så enkelt att få till ”timingen”.
Pelle är dock en mycket erfaren kastinstruktör och det märks att han har visat många elever tidigare. Han tvekar inte på att ta tag i elevernas armar och styra rörelserna för att kasten ska bli rätt. Alla deltagarna fick sig ett par ”duvningar” för att kasten skulle sitta rätt.
Under eftermiddagen gick Pelle igenom dubbla Speycast som också såg oförskämt enkelt ut när Pelle visade. Karln har helt enkelt en otrolig förmåga att aldrig missa något kast – han måste fötts med flugspö i handen. Vi fortsatte med mer teknik under eftmiddagen och efter första dagen var de flesta ordentligt slutkörda. Middagen uppskattades nog mycket av alla deltagarna!

Dag 2Andra dagen var inriktad mot havsöringsfiske med genomgång av ståndplatser i pooler, fisketaktik m m. Liksom första dagen tillbringade vi nästan all tid vid Emån. Största delen av dagen ägnades åt praktiskt fiske. Pelle gick runt till alla deltagarna och finjusterade kasttekniken.
Något jag personligen tyckte var mycket intressant under andra dagen var att lära mig var hur uttröttning av en stor fisk i älv går till. Själv är jag van att fisken jobbar mycket mot spöt och eventuellt bromsen på rullen. Bland annat var det den principen jag provat på att trötta ut två 7-kilos Gaulalaxar förra året utan framgång.... För att trötta ut en stor lax eller havsöring ska man dock se till att den får släpa den relativt tunga fluglinan efter sig i strömmen. En klass 10-11-lina är väldigt jobbig att dra med sig i strömmen och ett effektivt sätt att trötta en större fisk.
Vi genomförde också ett väldigt intressant experiment för att få en uppfattning om brottstyrkan i tafsmaterial. Vi satte kroken i en änden av en vanlig fjädervåg och sedan pressade en av deltagarna spöt hårt. De flesta var nog överrens om att spöt bugade sig lika mycket som om en 3-4-kilosfisk satt på flugan. Vågen visade på 1 kilo. Kanske behöver man inte så grov tafs ändå?
Pelle visade också några klassiska Em-flugor som t ex Em Silver och Em Terror.

Positivt: Pelle är en mycket bra instruktör. Hela kursupplägget är mycket trevligt och jag fick intrycket av att alla kursdeltagarna var mycket nöjda. Just det här med Pelles enorma förmåga att alltid få till kasten perfekt är lite av ett mysterium. En av kursdeltagarna berättade att när Pelle skulle visa hur man inte ska kasta gick det inte. När Pelle skulle visa hade han något irriterat hade Pelle muttrat ”fasen, jag kan inte få till ett felaktigt kast...”
Pelle är också extremt kunnig om Emån, vilket inte minst hans utmärkta bok intygar. Det är nog svårt att hitta en person som kan mer om Emåns havsöringsfiske än Pelle Klipping. Ställer man många frågor får man många svar och det var nog flera deltagare som passade på att fråga Pelle om fiske i allmänhet. Själv fick jag många bra tips och råd.
Lägger man till detta att Pelle Klipping har mycket goda kunskaper kring ”tyngre” flugfiske efter även lax, får man ett mycket bra slutresultat.

Negativt: Minus är svårt att hitta. Kursen är inte direkt gratis men det är inte något överpris om man jämför med liknande arrangemang. I avgiften in går dessutom två nätters boende och helpension vilket man ska ha i åtanke när man ser priset. Kanske skulle andra dagen varit lite mer ”späckad” med teknik. Det finns lite andra kast som man skulle kunna tänka sig att gå igenom. Att fiska på riktigt svåra ställen skulle också kunna vara intressant (t ex under träd och vid svårvadade ställen).

DeltagarnaAlla som var med på kursen var män, men vad vi förstår så är kursen även populär bland tjejer. Att dömma av de fångstrapporter som Pelle berättad om från tidigare kurstillfällen verkar de flesta havsöringarna faktiskt fångats av kvinnliga deltagare. Kanske beror det på att de riktar in sig på att kasta bra istället för långt? Det var ett mycket kul gäng som var med och stämning var god bland alla deltagarna. En av deltagarna hade med sig ett klassiskt splitcane-spö från Hardy som vi andra kunde prova. Det var en mycket intressant upplevelse att provkasta och jämföra med dagens moderna grafitspön.

BoendeNästan alla kursdeltagare bodde på Fliseryds pensionat. Rummen delas på två personer så man får hålla tummarna att man inte placeras ihop med en snarkare. Artikelförfattaren bodde inte på pensionatet men ryktet säger att de boende under kvällarna hade mycket trevlig med fiskefilmer och god whiskey.

MatAlla måltider under kursen intogs på Fliseryds pensionat. Maten håller god klass och alla deltagarna var mycket nöjda med maten.

UtrustningAll utrustning finns, inklusive vadare, spön och rullar. Något vadarpar läckte visst, men och andra sidan tilldelades någon kursdeltagare senaste modellen av andasvadare från Loop så genomsnittskvaliteten på utrustningen var godkänd. Det var lite olika märken på spöna – allt ifrån Loop Blue Line till Black Shadow.

SummeringJag skulle vilja summera med att säga att det är en mycket bra kurs. Den främsta målgruppen är personer som inte har erfarenhet av tvåhandskast. Om du har flugfiskat innan eller ej spelar inte så stor roll eftersom kursen innehåller ”godbitar” för båda. Det är dock inte frågan om någon generell introduktionskurs till flugfiske utan klart inriktad mot ”tyngre” flugfiske. Partierna som vi tränade på var mycket trevliga och med plats för alla deltagarna. Framförallt havsöringsfiske men även tips och råd kring laxfiske gicks igenom. Kasttekniken är som de flesta känner till inte specifik för lax eller havsöring så egentligen kan man säga att större delen av kursen passar personer som vill lära sig laxfiske.

Pris2850:- inklusive moms

Länkarhttp://www.cinclusc.com/speycast/index.htmhttp://www.cinclusc.com/speycast/eman.htm
2002-06-05 13:20   fillen
Betyg: 4
Intressant läsning även för en "icke-fiskare"! Fast lite väl mycket detaljer om spön och linor för min del. Men det är väl detta som gör det extra intressant för den inbitne flugfiskaren antar jag.

2004-11-14 15:27   matsoberg
Per- Erik.
Vad bra skrivet! Jag var med på kursen och så här, två och ett halvt år senare hade jag glömt bort hur bra kursen faktiskt var. Kul att du nämnde mitt gamla Hardyspö. Pelle köpte nämligen det av mig sedan!

// Mats Öberg.

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
Sjunde deltagaren till Äventyrliga dagen blev Nathalie, 18 år från Timrå som kämpat mot utbrändhet och depression. 1 kommentar

Efter äventyret

Hur är det att komma tillbaka efter att ha varit ute i vildmarken i 50 dagar. Det har nu gått fem månader sedan han kom tillbaka till civilisationen ... 3 kommentarer
Den första att få vara med om Äventyrliga dagen var Alexander, som gjorde en tidig vårvandring med isfiske. Här är berättelsen från det äventyret. 2 kommentarer
Södra Spanien omvandlar det deprimerande vädret hemma från vardag till en avlägsen störning i dina annars harmoniska semestertankar, och erbjuder ...