Sommar och ledigt

Varför vänta på det stora äventyret

Av: tjuvkil

Sommar och de stora projektens tid

Fundering

Nu drömmer man om alla aktiviteter som skall hända i sommar. Även om man har skaffat familj och barn finns fortfarande en längtan att göra expeditioner på semestern. Detta stupar snart vid tanken på att skaffa familjen rätt utrustning för de stora strapatserna. Det finns också fysiska begränsningar av vad fru och barn klarar av. Och jag vet att det finns många som sitter och längtar efter att göra något, men tycker att de inte har råd. Som göteborgare hade jag samma tankar förra sommaren allt kostar för mycket, det räcker att man skall åka buss till Nordens Ark med barna, så har det gått 500-1000 kr, buss, inträde, lunch och suvenirer.
Det måste gå att göra något som inte kostar en massa pengar. Vi hade ett tält, cyklar, en gammal cykelkärra och tur med vädret. Det blev tre underbara dagar med två glassar och tre bad om dagen, som jag lovade barnen innan start.

Planering

För att göra en tur på cykel med barn ville jag hålla mig borta från de stora vägarna och ändå inte cykla i stan hela tiden. Så kusten ner till Varberg eller upp till Marstrand var uteslutet. Ett alternativ var att transportera sig till Ulricehamn. Och där cykla på de fina cykelvägarna som finns på de gamla banvallarna. Jag tyckte att det ändå inte blev bra, jag ville bli fri från alla transporter och klara allt direkt hemifrån.
Transporter och bilen på långtidsparkerad någonstans kändes inte bra. Så det blev att packa cyklarna hemma i källaren och cykla direkt ut på äventyret och friheten. Turen var planerad till tre dagar utan fasta mål för varje dag. För jag visste inte vad familjen klarade av i dagsetapper.

Första dagen

För att slippa utfarterna från Göteborg valde vi att cykla via Skatås och Delsjöreservatet, Göteborgs fina friluftsområde. Det började med en brant back upp till Skatås och övriga familjen klagade på att det var tungt, men det var den värsta backen på hela turen visade det sig när vi tre dagar senare åter var hemma. På andra sidan Delsjöreservatet kom vi ut på gamla Boråsvägen, och fortsatte mot Mölnlycke. I Mölnlycke åt vi första glassen. Vi fortsatte nu mot det första badet som vi tog i Landvettersjöns blåa vatten, där åt vi också den medhavda lunchen som gav nya krafter till fortsatt cykling. Nu kom det stora provet, skulle vi orka cykla ända till Hindås, på den första dagen av cykelsemestern. Som expeditionsledare för detta äventyr hade jag alternativa vägar som gav lite olika långa dagsetapper. Men efter Härryda var det bara att cykla på mot en hägrande glassen i Hindås. Där blev det glass och ytterligare bad i Västra Nedsjön. I Hindås inhandlades även middag som kunde tillagas på Trangiaköket. För att expeditionen skulle kännas som ett äventyr skulle vi campa i naturen. Så det blev en lite tur ut ur Hindås för att hitta en öde strand där vi kunde slå upp vårat tält, och börja laga middag. Samtidigt som barna tog sitt tredje dopp, lagades middagen. Efter middagen blev det kortspel i fotogenlampans sken på stranden. Kvällstoaletten är ju en ren njutning när hela familjen står med vatten över anklarna och borstar tänderna i månskenet, dessa ögonblick lever man på långt inpå hösten.

Andra dagen

Nästa dag började med strålande sol och bad, samtidigt som frukosten lagades. Det blev havregrynsgröt och äpplemos som ger mycket energi. Det är enkelt att ta med på campingsemester när man inte vill ha kylväska. Efter disk och nerpackning av tält och övrig utrustning, var det nu avfärd. Vägvalet hade nu efter lite tittande i ett gammalt grönsaksblad över området visat att det gick att cykla norrut mot Floda eller Tollered. Jag hade även möjlighet att eventuellt cykla vidare mot Bollebygd. Och ta vägen över Ödenäs mot Hemsjö eller vägen mot Töllsjö och Alingsås, men vi hade planerat tre dagars tur och det avgjorde vägvalet. Vägen var en enslig liten skogsväg, vi hade bara tre eller fyra möten på hela vägen över till Floda. En backig väg som slingrade sig runt dom värsta stigningarna. När vi närmade oss Floda kom en lång nedförsbacke som gav oss ett skönt avbrott i trampandet. Längst ner i backen kom vi fram Uspen där vi tog dagens andra bad. Där stannade vi och tog det lugnt med att bada och lunch.
Efter ett par timmar på stranden fortsatte vi mot Floda och vid första affären stannade vi och köpte dagens första, ja ni vet, glass. Efter ytterligare några kilometer var vi inne i Floda. Där blev det mer badande i Sävelången. Det började nu bli dags för expeditionens andra läger. Men innan vi kunde börja leta lägerplats blev det en tur till affären för att inhandla dagens middag, och den andra glassen. Vi hittade ett ödetorp i skogen där vi slog läger alldeles bredvid en hage med Highland Keitel, som brölade hela kvällen. Här gjorde vi upp en riktig lägereld och grillade korv, som blev dagens middag. Med lite sång och kortspel vid elden avslutade vi dagen. Trötta efter andra dagens tur somnade vi snart, med ljudet från korna som stod alldeles bredvid.

Tredje dagen

Sista dagen började med grötfrukost och nedpackning. Detta var den tredje dagen, och nu skulle vi cykla hemåt, några i familjen tyckte det skulle bli skönt att få somna i en vanlig säng till kvällen. Åter igen bad och vila vid Sävelången. Efter någon timma vid badet fortsatte vi via Floda vidare mot Lerum. Detta var en väldigt fin cykelväg som delvis följer Säveåns sträckning, vilket betydde plana vägar utan backar. I Lerum blev det bad i Aspen. Innan vi fortsatte mot Jonsered, på gamla vägen. Denna delen var ganska krävande med kraftiga stigningar som efter tre dagars cykling var kämpiga. I Jonsered stannade vi vid Aspens sydvästra ända och tog ett sista dopp innan avslutningsetappen. Det var en fin badplats med hopptorn, flytbrygga och en liten kiosk. Efter att vi badat färdigt, bar det av hemåt. Partille och Sävedalen kände vi igen. Och det gick lätt att trampa. Dagens andra glass var ännu inte intagen så vi var tvungna att stanna vi Triumfglass affär i Sävedalen. Där är glassarna stora som en hela middagar, så vi fick ett riktigt skrovmål där. Turen avslutas hemma i källaren och det är bara att bära upp packningen i vardagsrummet för sortering i smutstvätt och övrig utrustning

Vänta inte på bättre tider

Med denna lilla reseberättelse vill jag inspirera till spontana utflykter, titta på femdygnsprognosen och stick när det verkar bli lite stadigare väder. På fyra veckors semester finns alltid några dagar som inte är inplanerade, så sitt inte och vänta. Och det går inte att vänta på att man skall skaffa den perfekta utrustningen, för det stora äventyret. Då måste man jobba ett år till för att ha råd med den expeditionen.
Glad sommar
2004-06-08 10:56   Goofer
Där ser man att det går att komma långt med små medel och lite fantasi. Lycka till i sommar...

2004-06-14 09:02   o_pelle
Underbart! Härlig inställning. En resa måste inte vara lång och exotisk för att bli en fin upplevelse. " The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in seeing with new eyes." Förhoppningsvis har dina barn blivit medvetna om att ex. Hindås rymmer lika mycket upplevelser som Hua Hin. Det är synsättet som spelar roll.

2004-06-14 22:32   Mezzner
Just det, fundera över den optimala utrustningen kan man göra när man OMÖJLIGT kan åka iväg (t ex på arbetstid...), men när man har chansen är det bara att ge sig iväg, ganska sällan utgör ju utrustning osv. hindret. När det gäller barn, rankar de inte resmålen på det sättet som vi vuxan lätt gör - transporter är dötrista - och huvudsaken att det händer lite "här och nu". Att göra små äventyr med mamma och pappa är nog lika minnesvärt för barnen som för just mamma och pappa (eller hur nu familjekonstellationen ser ut).

2004-06-15 21:29   Linda-lo
Det lät som en härlig semester ovh ett härligt semesterminne! Ett bra tips även till oss studenter som inte har madrassen full med pengar. Till dig och alla andra ha en riktigt bra sommar!

2004-06-23 12:31   annag
Vilken härlig resa ni verkar ha haft! Vi ska snart packa ihop barn (2 & 3 år gamla) och utrustning för en cykelsemester längs en del av Göta kanal. Det kommer också bli en kajaktur samt en sträcka ombord på kanlabåt. Längs Göta kanal finns det mycket att se och vandrarhemmen ligger tätt. Vi tältar gärna med insåg att det är svårt att få med sig all packning på cyklarna. Kul att höra om andra barnfamiljers äventyr!
Är det någon som har erfarenhet med flera barn i kajaken? (Nästa sommar har familjen blivit större...) Till alla, njut av sommaren och äventyren, stora och små!

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer