Retromodet lyfter Kånken och Grönlandsjackan
Att vara ute i friska luften och klä sig i funktionella retroplagg har blivit inne. Fjällrävens klasiska produkt Grönlandsjackan, som första gången togs fram 1966, har under det senaste året fördubblat försäljningen. Försäljningen av den klassiska ryggsäcken Fjällräven Kånken har också tagit ordentlig fart det senaste året. Men allt är inte retro. I Fjällrävens vårkollektion finns även nyheter, såsom det första tyget som tänker själv.
Av: ulindh
När Grönlandsjackan lanserades av Fjällräven 1966 var det Sveriges första klättringsjacka. Fjällrävens grundare Åke Nordin designade jackan tillsammans med äventyrare. Det är 40 år sedan. Dagens retromode har fått många unga trendkänsliga personer att köpa Grönlandsjackan.
– Tack vare retromodet har vi lyckats nå en helt ny målgrupp. I dag är det många moderiktiga personer i åldern 20-30 år som köper våra kläder. Men vi ser även till att följa vår tid och utveckla nya produkter anpassade till hur vi lever i dag, säger Mikael Andersson, försäljningsansvarig på Fjällräven.
Ett exempel på nytänkande är succén de Pendler – 2000-talets Kånken. Väskan utvecklades genom att studera stressade storstadsbor på bussen, tåget, spårvagnen och t-banan. Resultatet blev en väska som det både går att använda som stol och att förvara datorn i.
– Ett material som kommer att komma stort under år 2007 är vindmaterialet i vardagskläder. Vi kommer även att se tydliga sportinfluenser i årets mode, säger Carina Förne, på Plaza Kvinna.
I Fjällrävens vårkollektion finns det ett material som tänker själv. Materialet heter Hydratiq IQ och anpassar sig efter användarens kroppstemperatur. När du anstränger dig och materialet blir varmare andas det mer. När du anstränger dig mindre och kroppstemperaturen sjunker anpassar sig materialet och håller värmen kvar.
– En fantastisk materialutveckling, som vi använder i flera av vårens skaljackor. Vi är ensamma om att använda detta material. Skaljackorna fick nyligen högsta betyg i ett materialtest i tv-programmet Plus, säger Mikael Andersson på Fjällräven.
G-1000 är ett annat spännande material, som används i vårkollektionens jackor och byxor. Fjällräven har utvecklat materialet själv. G-1000 är ett mycket snabbtorkande material. Det torkar 20 gånger snabbare än jeans och är oerhört slitstarkt. Materialet är dubbelt så slitstarkt som jeanstyg.
– G-1000 är en klassiker i Fjällrävens kläder. Materialet är vattenavvisande och den hårda väven gör att materialet står emot både bitande vind och bitande myggor, säger Mikael Andersson på Fjällräven.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Jakt Åtelkamera utan MMS
- Övriga aktiviteter Gå med snöskor med taskiga höftböjare?
- Övriga aktiviteter Stora Tråden om Klipphoppning
- Jakt Staten tar fortsatt strid mot Talma sameby
- Övriga aktiviteter Jag ramlade ner i vattnet vintertid
- Övriga aktiviteter Måltavla för pilbåge
- Löpning Litet pulsintervall
- Löpning Orientering i Stockholm
http://www.facebook.com/pages/Kanken/23638909179