Projekt Rädda laxen får support

Projektet Rädda laxen som bildades 2007 vill garantera den hotade vilda laxens och havsöringens långsiktiga överlevnad genom att ge dem större möjlighet att fortplanta sig i Norrlandsälvarna Kågeälven och Byskeälven. Projektet får nu starkt stöd från Ge fan i våra vatten, Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker.

Av: admin

Projekt Rädda laxen får support av "Ge fan i våra vatten"

Laxen är en mytomspunnen fisk som i Östersjön kan nå vikter på över 40 kilo. De senaste åren har laxen ökat i en del älvar, men i flera älvar är bestånden fortfarande mycket svaga. Fiskens återvandring till lekälvarna försvåras i dag kraftigt av de mängdfångande redskapen i älvarnas mynningsområden. Därför köper Rädda laxen ut rätten att nyttja laxfälleplatserna från lokala byalag och yrkesfiskare.
- Totalt har elva fasta fisken köpts upp men projektet har även träffat avtal med enskilda lokala yrkesfiskare som mot betalning avstått från fiske på strategiskt viktiga platser så att fisken kan nå sina lekplatser, berättar eldsjälen Svante Jonsson från Kågeälvens nedre Fiskevårdsområde.

Totalt har man i dagsläget löst fiskerätter och ingått avtal med yrkesfiskare för flera hundra tusen kronor. Pengarna kommer från privatpersoner, Kågeälvens nedre Fiskevårdsområde, tidningen Allt om Flugfiske samt branschorganet Spofa Spöfiske. Från 2008 har även Byskes Fiskevårdsområde anslutit sig till projektet och bidragit med stora resurser.
- Att Ge fan i våra vatten ger projektet stöd innebär att vi kan ha fortsatt höga ambitioner för framtiden, säger Svante Jonsson.

Rädda laxen har fått mycket uppmärksamhet lokalt och projektet är numera en väl etablerad aktör, välkänd hos myndigheter, byalag och yrkesfiskare.
- Att bidra till att fler laxar når sina lekplatser har varit ett av målen sedan Ge fan i våra vatten-projektet drogs igång. Det känns jättebra att vi nu kan stödja ett så här ambitiöst projekt, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Fakta om Ge fan i våra vatten
Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna. Projektet syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Hittills har insamlingen resulterat i över 400 000 kronor till fiskevård. Onsdag 23 september släpps Pernilla Anderssons nya album "Ashbury Apples" som är tillägnat Ge fan i våra vatten.
- Vi presenterar under denna vecka ett antal projekt över hela landet som får stöd från de insamlade medlen. Det är verkligen roligt att kunna bidra till en bättre miljö och samtidigt ett bättre fiske för alla som bidragit genom att köpa skivor, säger Erik Ohlsson, gitarrist i Millencolin och en av initiativtagarna till projektet.

Läs mer på www.sportfiskarna.se/gefan

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
Sjunde deltagaren till Äventyrliga dagen blev Nathalie, 18 år från Timrå som kämpat mot utbrändhet och depression. 1 kommentar

Efter äventyret

Hur är det att komma tillbaka efter att ha varit ute i vildmarken i 50 dagar. Det har nu gått fem månader sedan han kom tillbaka till civilisationen ... 3 kommentarer
Den första att få vara med om Äventyrliga dagen var Alexander, som gjorde en tidig vårvandring med isfiske. Här är berättelsen från det äventyret. 2 kommentarer
Södra Spanien omvandlar det deprimerande vädret hemma från vardag till en avlägsen störning i dina annars harmoniska semestertankar, och erbjuder ...