Plusminusnoll

Av: ulindh

Nystartade Jämtlandsföretaget PLUSMINUSNOLL Outdoor AB lanserade denna vinter en liten första kollektion. Plusminusnoll vill gå just plusminusnoll med funktion, kvalitet och ansvar som ledord. Initiativtagare är Stephen Copp och Fredrik Neiman. Stephen har en bakgrund som produktchef inom outdoorbranschen och Fredrik har arbetat som slädhundsförare under de sista 10 åren. Både Stephen och Fredrik brinner starkt för uteliv där slädhundar har en central roll och saknade kläder som fungerade för den som rör sig ute mycket. Kläder från Plusminusnoll är tänkta att fylla det hålrummet.
-Vi upptäckte att det blev allt svårare att hitta utrustning som faktiskt funkar när man är ute hela dagar, varje dag, hela vintern, säger Fredrik Neiman. Inom outdoorbranschen vill Plusminusnoll vara ett komplement som inte styrs
av mode. Funktion, slitstyrka och det yttre skiktet kommer att stå i främsta rummet.

Produkterna kommer att säljas på förorder och direkt till slutkund. Främsta målgrupp kommer att vara bruksanvändare som naturligt kan planera sina inköp inför kommande säsong. På så vis kan Plusminusnoll undvika att producera mer än det som faktiskt säljs.

Varumärkesnamnet Plusminusnoll kommer från tanken att just gå plusminusnoll, Och ett led i att skapa en möjlighet till att faktiskt dela ut företagets vinst är att inte binda kapital i varulager och behålla en liten men effektiv organisation. Företagets huvudidé är alltså inte konstant tillväxt.
-Vi tyckte att det var dags att titta på andra värden gällande företagande, i en tid där fler och fler friluftsföretag ägs av riskkapitalbolag. Man kan ställa sig själv filosofiska frågor om varför man ska gå med vinst med ganska
intressanta diskussioner som resultat, därför vi vill dela ut vår vinst till något som vi döpt till Skandinaviska utelivsprojekt, berättar Stephen.

Skandinaviska utelivsprojekt är ett ganska brett begrepp men tanken är vinsten ska gå till en fond som ska gynna kunderna.
- Det kan vara allt från en renoverad bastu på fjället till gratis kurser för kunderbvsom vill lära sig mer om att vistas i fjällmiljö. Eller till någon som vill starta ettvbföretag som vi tycker gynnar vår bygd och där det finns sunda
grundvärderingar i företaget, säger Fredrik.
- Det här är starten på en mycket spännande resa där vi vill väcka tankar kring mycket mer är bara produkterna, utan även kring företagande generellt och varumärkestänk. Att byta planhalva och jobba utan större marknadsföring, butiksledet, och framförallt utan kapital i ryggen utgör en stor utmaning, men vi tror att vi har hittat ett tillvägagångsätt som kommer att lyckas och framförallt har vi inte bråttom. Har vi inte egna pengar på kontot för
att göra något, då låter vi bli, säger Stephen.

Mer information

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2016-07-05 13:26   Rödbandad Dödgrävare
Fortfarande de bästa vinterkläderna som finns!
 

Läs mer

En reseberättelse om en solovandring som börjar med ett fjällmaraton och därefter utgår från Vålådalen och går över Stensdalsfjällen och Bunnerfjällen 5 kommentarer
Vad ska med på turen? Med en packlista blir det enklare att ha koll, här har vi samlat packlistor för några aktiviteter att utgå ifrån. I forumet ...
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...
Tolvte delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra". 1 kommentar
Elfte delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra". 1 kommentar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.