Pakistan Ski Expedition

Fredrik Ericsson och Jörgen Aamot rapporterar från Pakistan.

2005-06-13
Första veckan i Pakistan.

bild1

Vi anlände till Islamabad, huvudstaden i Pakistan, för ungefär en vecka sedan. Resan startade i Oslo, Norge. Eftersom vi inte skickade någon utrustning i förväg så kom vi med för tung packning till incheckningen. Vi hoppades att flygbolaget skulle ha överinseende med det och låta det passera. Det gjorde de inte! Vi fick betala 10000 norska kronor (1500$)
för övervikt. Bra start på resan!

bild3

Efter en lång flygning så kom vi till Islamabad där vi tillbringade två dagar. Där gjorde vi ett besök på turistministeriet för att ordna med några tillstånd, och handlade en del mat.

bild2

Vi fortsatte vår resa norrut på Karakoram Highway, en av bara två vägar som går genom bergskedjan Himalaya. Vi följde Indusfloden upp till Karakoramgården. Det var en hissnande resa genom djupa dalar och höga
berg.

bild4

Vi är nu i Skardu, den sista staden före vandringen i bergen. Förhoppningsvis så kommer vi att nå Laila Peak Base Camp inom tre dagar, vilket vi verkligen ser fram mot.

/Fredrik

2005-06-19 Laila Peak Base Camp
Vi är nu i Laila Peaks basläger på 4150 meters höjd. Från Skardu har vi åkt en lång sträcka med jeep på smala guppiga vägar, genom samhällen och
militära vägspärrar, för att slutligen komma fram till Hushe. Hushe är ett litet samhälle med bönder som på sommaren är bärare åt vandrare och
expeditioner. Det är intressant att prata med dessa människor som har arbetat som bärare i åratal och hjälpt legender som Reinhold Messner och
Hans Kammerlander under deras besök på Karakoram. Enligt lokalbefolkningen i Hushe har det bara varit två lyckade klättringar på Laila Peak, totalt
bara sju personer som har tagit sig till toppen.

Ingen har åkt skidor. Vi har haft två dagars trevlig vandring i omgivningarna av de mäktiga
Karakorambergen vid Dalsan, som också är känt som Laila Peaks basläger. Det är fint här i Laila Peaks basläger; vi är alldeles ensamma här och har
satt upp våra tält vid en liten sjö. Vi har ett kökstält där vår kock Muhammed Ali serverar oss mycket god pakistansk mat.

crew

Eftersom vi inte kan se bergen från vårt basläger, så gick vi igår på en kort tur upp till Gondogoroglaciären, för att för första gången få se Laila Peak. Det är ett fantastiskt berg och jag kan förstå varför "Balti" folket gett toppen namn efter en vacker kvinna.

lailapeak

Vi tillbringade några timmar med att undersöka berget för att hitta en väg att klättra upp och en väg att åka skidor ned. Förutsättningarna på berget
ser bra ut och vi ser verkligen fram emot att få börja klättra. Men först måste vi bli av med våra magproblem. Vi måste ha ätit eller druckit något vi inte skulle eftersom vi båda två Jörgen och jag har
sprungit fram och tillbaka till toaletten.

doublehorse

Tack för " Double Horse Toilet Tissues" (toalettpapper) vi håller fortfarande på och springer.
Förhoppningsvis så är vi bra så att vi kan börja klättra om några dagar.

/Fredrik

Läs mer på hemsidan

2005-06-29 01:54   Lolli
Betyg: 5
Kul att läsa!
Hoppas det går bra för er.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...