Paddling i Tjust Skärgård

Här är en kort reseberättelse från våra 4 underbara dagar i Tjust norra skärgård i slutet av augusti.

Av: Rindmyr

4 dagar utan mobiltelefon och en massa måsten.... Skönt!!!

Det blev fyra riktigt sköna dagar med mycket paddling och gott sällskap i Tjust norra skärgård. Vädergudarna bjöd oss på väldigt varierat väder med för det mesta riktigt bra paddelväder, och vattnet har varit tillräckligt varmt för ett uppiggande och uppfräschande morgondopp.. Vädret på kvällarna kunde har varit lite bättre, men det funkade bra ändå.

Nedan följer en liten berättelse från våra sköna dagar:

Måndag 25 augusti
Tidtabellssäsongen med båten är slut, och det känns både skönt och lite vemodigt. Varje dag sedan den 19 juni har vi åkt fram och tillbaka mellan Hasselö och Loftahammar. Närmare bestämt så har storbåten och småbåtarna tillsammans gått ca. 460 enkelresor.... Den informationen tillhör visserligen värderlöst vetande, men på något sätt så ser man på saken på ett annat sätt när man ovandlar det till siffror.

Hur som helst så började måndagen med lite sovmorgon för att sedan åka till stan för att shoppa det sista och plocka upp mina paddelkompisar (Angelica och Fredrik). Vi möttes på Willys och inhandlade provianten och sedan bar det iväg till båten och ut till Hasselö för att laga lunch, packa och sedan dra iväg.

När vi väl kom till Hasselö stärkte vi oss med en rejäl lunch tillsammans med min sambo som tyvärr inte skulle följa med på turen. Min vänner fick ta del av rutten som jag hade planerat och den godkändes utan några förändringar och vi fortsatte ner till bryggan för att packa våra kajaker.

Jag var väldigt ivrig att får paddla min VKV fullastad och när det väl bar iväg en stund senare så blev jag glatt överraskad av hur stabil den var. Det kan inte bli annat än bra det här förstod jag. Tanken var att vi skulle mjukstarta första dagen med ca. 1,5 timmes paddling och sedan slå upp tälten. Vi passerade Sladö kanal som går mellan Hasselö och Sladö, och blev betittade av ett gäng kossor som säkert undrade vad var för konstiga farkoster som kom farandes genom kanalen.

Efter Sladö kanal, korsades Knarhamna och sundet mellan Hasselö och Kolmolsö passerades med glada rop om hur vackert det var där.

När vi tagit oss över Knödjupet i blankvatten och Hallmare Skackel så mötte vi Sälle Säl som låg och solade sig på en liten grynna. Jag undrar faktiskt lite över vem som har engagerat sig så pass och placerat ut en stensäl på en grynna mitt i skärgården. Antingen så har den personen dönat på grund så det stänker om det och vill märka ut grundet ordentligt, eller så tyckte han/hon bara att det saknades en säl i området. En sak vet jag, och det är att det inte är en yrkesfiskare som gjort det i alla fall.

Väl framme och iland på några fina klippor på den nordöstra sidan av St. Knutsholmen utanför St. Hallmare tar vi fram det viktigaste för att fortsätta kvällen, fläskfilé, stormkök och en öl. Det var inte alla av oss som vill dricka alkohol, hon påstod att hon körde….. Den väl valda platsen bjöd på kvällsol och det visade sig att vi inte var ensamma om att gilla skymningen från denna positionen, vi fick konkurrera med två stammar av riktigt elaka och aggresiva myror. De kunde bitas riktigt hårt också.

Tisdag 26 augusti
Ryggen värkte, myggbetten kliade och jag låg ihoprullad i fotändan i tältet när jag vaknade. Det visade sig att jag slagit upp mitt tält i en liten liten uppförsbacke och meterialet på liggunderlaget och sovsäcken var inte kompatibelt med detta, så det var mer eller mindre som att sova i en ruschkana. Det snarkades fortfarande från det andra tältet så jag passade på att smyga ner till vattnet med mit schampo och tvål för ett morgondopp. Det var kallt och jag ljuger om jag säger att jag njöt, men väl på torra land igen efter två dopp så kunde jag sitta på bergshällen och värma mig i solen. Då njöt jag och ryggvärken var borta och myggbetten kliade inte heller längre.

Efter att alla vaknat intogs frukosten på samma klippa som kvällen avslutades, och även nu fick vi fajtas med en massa elaka myror.

Vi kom iväg framåt halvtiotiden och fortsatte att paddla norröver med första stopp strax norr om sundet mellan St. och Lilla Grindö. Vi satt på bergsklippan och åt Göteborgskex och tittade på en svan simmade utanför och såg ut att vänta på något, det visade sig att vi antagligen hade tagit hans/hennes sovplats.

Efter ett par timmars paddling upp mot Lilla Askö kom vi in i sundet mellan fastlandet och Lilla Askö, här var det inte brett och det finns fortfarande pålar kvar från den gamla träbron som varit där tidigare. Efter att ha paddlat på Lilla Askös södra sida kom vi slutligen ut i Grytfjärden. På bilden nedan så ser ni Angelica och Fredrik som paddlar genom det trånga sundet, men i högra kanten så syns även en rondellhund….

Dagens paddling avslutades på norrsidan om Lindö där tält restes och sedan kom tyvärr regnet. Det blev endast ett kort regnuppehåll den kvällen, tillräckligt långt för att vi skulle kunna laga lite mat. Det blev potatismos, korv, lök och stekta kantareller. Det var riktigt gott!!

Kvällens aktivitet var fiske. Utdelningen var mager, men en aborre fick syna land för en kortare stund och jag lyckades lura en gädda på ca. 2,5-3 kg att hugga på mitt lilla UL spö och min gamla spinnare med alldeles för små och slöa krokar. Med andra ord fick den firren vara kvar i sitt naturliga element i alla fall en natt till. Ingen av oss var hungrig som tur var!

Den här kvällen blev inte lika sen som kvällen innan men efter en hel dags paddling och aktiviteter var det ganska skönt att få krypa ner i sin sovsäck och släcka den lilla trevliga tältlampan som inhandlats på Intersport någon vecka tidigare.

Onsdag 27 augusti
Syrran fyller år, det fick man inte glömma och därför fick dagen börja med ett telefonsamtal och gratulera och därefter blev det frukost och morgondopp.

Idag var tanken att paddla runt Torrö och sedan vända söderut förbi Flatvarp och in i de smala sunden som finns där. Jättevackert och man blir lika förvånad varje gång att en sådan vacker natur finns precis utanför dörren. Hemmablindhet är ibland ganska tråkigt tycker jag. Idag blåste det lite mer än de andra dagarna så det krävdes lite mer energi för att ta sig över de öppna fjärdarna, men allt gick bra och vi kom fram till Runnkalen som var målet med den högsta förväntningen för dagen. Ett smalt sund med vass på båda sidorna som är öppet för att paddla igenom. Mycket intressant och trevligt.

Vi avslutade dagen på norrsidan av Svedholmen och det såg ut att kunna bli en rikigt trevlig kväll med tanke på vädret, men det började regna, och sedan regnade det ända till klockan två på natten. Det var lite tråkigt fakiskt, men humöret hölls upp med lite fiske och matlagning.

Torsdag 28 augusti
Även denna morgon fick börja med ett dopp, eller rättare sagt 1,5 dopp. När jag skulle reka området och se var det var lämpligt att hoppa i så blev det helt plötsligt väldigt halt och sedan var jag i vattnet med byxor och sandaler på…. Det gick bra och jag bestämde mig för att använda den platsen även för mitt planerade dopp.

Idag blåste det gansak kraftigt, de lovade S-SV 8-12 och jag funderade lite på vilken väg vi skulle ta. Planeringen ändrades lite under resans gång och det funkade väldigt bra tycker jag. Vi hade en del passager med kraftig vind och även en del sjö så idag var det tur att man ätit en bastant frukost.

Vi paddlade i två timmar innan första stoppet där en burk med makrill i tomatsås förtärdes och sedan paddlade vi vidare och tog dagens andra stopp vid Hallmare Skackel för att förbereda oss för Knöldjupet som var skulle bli den stökigaste passagen för dagen.

Med lite Pasta Carbonara i magen och en timmes vila var vi redo för rykande vatten och överstänk. Det blev ca. 20 minuter med sjön i sidan innan vi var över på andra sidan och därefter var det lugna gatan hem, trodde i alla fall någon av oss. Efter att passerat Sladö kanal igen så blev det ca. 400 mtr paddling med 12 m/s i näsan. Det som fick det att gå så lätt var att lukten från badtunnan och bastun som förbereddes av min snälla och söta sambo nådde oss efter ca. 200 mtr. Ett pra minuter senare var vi hemma, kajakerna på bryggan och vi i badtunnan.

Tack Angelica och Fredrik för en riktigt trevlig paddeltur och jag hoppas det blir fler.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...