På Tenerifes tak- en topptur i november

En endagsutfärd som inleddes vid havsnivå i Los Gigantes på Tenerife, och slutade på 3718 meter höga Teide, vulkanen som bara slumrar i väntan på nästa utbrott.

Av: rand

På Tenerifes tak -en topptur i november
Efter den solfattiga och tråkiga sommaren 2007 bestämde vi oss i familjen för att åka till Tenerife i november för en klassisk solsemester. Detta begrepp innefattar som ni kanske förstår inte bara poolen för mig, utan här måste ju aktiveras och upptäckas. Jag siktade tidigt in mig på en toppbestigning av vulkanen Teide, 3718 möh, och därmed den högsta ascent som jag hittils gjort. Jag fick god hjälp av framförallt en medlem här på Utsidan, och när jag sedan fick reda på att mitt charterbolag kunde fixa tillstånd, var saken avgjord- jag skulle upp! Varför? "Because it´s there"

Teide 1

Som ni kanske känner till, är det helt ok att vandra hur mycket man vill på Teide, det går även en linbana upp från bilvägen till hela 3550 möh, men där är det sedan stopp. På grund av kraftigt slitage och många besökare, har myndigheterna numera begränsat antalet som får gå de sista knappa 200 höjdmeterna till toppen till 200 besökare per dag, och man får bara stanna i cirka en timme på toppkäglan. En bit ovanför linbanestationen, effektuerar ett par allvarsamma vakter detta beslut, och det ryktas att böterna kan bli dryga för bestigning utan tillstånd, och vad ni än gör, ta inte med er någonting från toppen om ni vill ha reskassan i behåll! Detta kring formalian, nu till min dag!

Vandringen bokades hemifrån via mitt resebolag, och när jag steg på planet en kall novembermorgon, hade jag mina Meindl på fötterna och skaljackan i handbagaget. Så fort jag steg ur planet på Aeropuerto Sur, fastnade min blick. Resesällskapet klagade över att jag var frånvarande, men jag kunde inte släppa Teide med blicken, mycket läcker topp i form av en kägla som vakar eller hotar hela ön, beroende på hur man ser det.

Resebolaget hade fixat alla tillstånd, så det jag tog med mig var bara passet och pengar till linbanan ner, för turen skulle nämligen avslutas på det sättet. Min skjuts var försenade och när jag kom till Playa de las Americas väntade hela bussen på mig, en buss fylld med tyskar, två schweichare och två fransmän, samtliga tyskspråkiga förutom jag. Guiden kunde dock hjälpig engelska, men under den 1 h långa turen upp till Teide förstod jag inte speciellt mycket av den oavbrutna guidning han gav. Jag koncentrerade mig mest på vila och vätskeintag, hade med nästan 4 l vätska tack vare tips här från Utsidan, och alltihop gick åt. Jag kan tillägga redan här att jag slapp symtom på vätskebrist och huvudvärk helt och hållet också.

Vi blev avsläppta vid berget Montana Blanca på ca 2400 meters höjd, och här mötte guiden upp som även han (just det, ni gissade rätt) endast talade tyska. Det spelade ju mindre roll, för nu var vi på väg. Första biten gick längs en väg som jag tyckte var att beteckna som en helt ok bilväg, och mycket riktigt, parkvakterna körde omkring längre upp och kollade ensamma vandrares tillstånd och delade ut förhållningsorder. Vi tog första pausen på 2600 meters höjd, och redan här vände ett par som nog inte riktigt förstått vad en vandring innebar, och då snackar vi alltså en mycket måttlig anstränging.

Nästkommande bit var desto mer pulshöjande, från 2600 till 3280 meter där raststugan Refugio AltaVista ligger. Där uppe avnjöt jag min lunch med en fantastisk utsikt över Tenerifes nordkust med kraterkanten i förgrunden - Life is good! Denna raststuga är endast öppen på natten, och de satt ett gäng vandrare här och väntade på solnedgången, trots att klockan bara var 12 på dagen. De skulle upp till toppen i arla morgonstund dagen efter och se solen stiga upp och färga nationalparken röd...

Vi gick dock vidare, och efter ytterligare en timme nådde vi linbanans övre station. Nu hade ännu en medlem i gruppen vänt, han fick inte luft och mådde allmänt tjyvtjockt. Själv kände jag inte av så mycket av höjden, mer än att hjärtat och lungorna fick känna att de levde, och möjligtvis lite lätt yrsel. Vi fick sitta och ta igen oss en stund, då våra tillstånd skulle komma upp med guide nummer två som åkte linbana. Här fick vi akta oss för besökare som tagit linbanan upp, så att vi inte trampade dem på fötterna då många endast hade badtofflor på sig. Fantastiskt vilken liten respekt människor ändå har för naturen. Det har hänt att linbanan stängt på grund av plötslig hård blåst, och jag skulle ju inte rekommendera att vandra vägen ner iförd badtofflor, kort kjol och linne, vilket tycktes vara standardklädsel för linbaneåkarna. Efter en stunds fnysande åt skådespelet kom guiden med tillstånden, vi visade upp dessa och passen för vakterna som satt och spärrade vägen, och sedan var det dags för sista pushen.

Sista pushen visade sig endast vara i 20 minuter, och därefter kom belöningen i form av toppen på Teide, Spaniens högsta berg och utsikt över hela arkipelagen från 3718 meters höjd! Känslan var fin, även om det kanske inte är Everest, så är det ändå något visst med att vara högt uppe, jag njöt och tog bilder, och svalkade mig med lite sportdryck. Den friska doften blandades med svavelos som den slumrande jätten släppte ifrån sig med jämna mellanrum. Jag stannade på toppen i kanske 30 minuter, och därefter var vi tvungna att gå ner och ta linbanan för att återföras till verkligheten (?) i turistghettona. Är inte det ändå det här som är meningen med friluftsliv, att kunna åka iväg och för egen maskin utföra en prestation som får en att må gott under hela den långa, dystra vintern i mitt fall i Skåne? Resans höjdpunkt blev självklart - min vandring till Tenerifes tak!

2007-12-22 14:44   Fjällpär
Bra skrivet! Informativt och kul. Lät som en härlig tur.
mvh Pär

2007-12-22 21:59   rand
Tack för det Pär, det var en fin tur, kan varmt rekommenderas om man ändå är på Tenerife
David

2008-01-25 17:07   cwmint
Ja, det var ju tur att du fixade tillstånd via resebyrån. Det gjorde inte vi, så vi fick vackert ta oss ner till Sta Cruz och leta upp det lilla, lilla kontoret där tillstånden utfärdades. Det tog en dag! Fast vi passade ju på att se Sta Cruz samtidigt. Man kände sig väldigt exklusiv även om vi tog linbanan upp! Passade på att göra en annan vandring samtidigt, när vi ändå var uppe. Här kan du se bilder från vår tur, som jag tror var den 7 november. http://web.telia.com/~u85919411/ Kanske ingick du i den tyska grupp som var uppe samtidgt med oss.

2008-01-25 21:19   rand
Kan tänka mig att Santa Cruz var värd ett besök, åkte bara igenom där på motorvägen. Kul ändå att ni kom upp. Vi träffades dock inte, jag var uppe veckan därpå, såg ut som ni hade kallare än oss på dina fina bilder. Kul att kika på dessa, det gav direkt flashback. Ha det fint.

2008-01-26 09:32   Superjohan
Hej!
Jag tänkte berätta om hur jag gjorde när jag "Trekkade" Teide den 11/1-08.

Veckan innan jag åkte från Sverige försökte jag upprepade gånger av kontoret i Santa Cruz få tillstånd via fax att ta mig den sista biten från linbanan till toppen.
Detta visade sig omöjligt då de skrev tillbaka att på grund av snö&is så var det omöjligt att lämna tillstånd pga att säkerheten inte kunde garanteras.

Istället fick jag gå över till "plan B".
Kl.02 på morgonen ringde klockan på mitt hotellrum i las Americas. Efter en stadig brunch så grenslade jag den hyrda mc:n och gav mig iväg på den 50km långa vägen till foten av Teide.
Efter en halvtimma, och ett antal höjdmeter, fick jag stanna och förstärka klädseln - det var kallt!

Kl.04 var jag framme vid vägbommen som spärrar vägen in till Montana Blanca. Parkerade hojen och följde vägen fram till starten på leden som slingrar sig uppför berget mot Altavista refuge. Jag beträdde leden kl.04.45 och kl.06 var jag uppe vid Refugeen. Det var fortfarande kolsvart ute. Det var rätt häftigt att se molnen som låg ute vid kusten och som lystes upp av städerna underifrån.

Samtalade en stund med "föreståndaren" som berättade att han hade tio klättrare på övernattning som nu var i färd med att klä på sig för att göra sin toppbestigning. Tävlingsinstinkterna gjorde sig då påminda och jag fortsatte uppför berget i pannlampans sken för att bli först på toppen.
Av sträckan mellan Refugeen och övre linbanestationen var 70% av sträckan täckt med hårt packad snö, -jag saknade verkligen mina stegjärn (och värre var det att gå nedför).
Efter en timmes Trekkande från Refugeen var jag uppe vid linbanan, under klättringen upp kunde jag se hur tio pannlampor följde efter mig uppför leden...
Gjorde ett snabbt stopp och åt där leden vek av mot toppen. Då jag tidigare läst artiklar om svenskar som bestigit toppen så visste jag att vakterna inte spärrar av stigen förrän strax efter kl.09, då den första gondolen kommer upp.
Sedan fortsatte jag de sista 25 minuterna mot toppen. När jag var tio minuter från toppen var gryningljuset så starkt att jag kunde släcka pannlampan och kl.07.25 fredagen den 11/1 stod jag på toppen! Från linbanan till toppen var det ingen snö alls och greppet var bra.
6-7 minuter efter mig kom det en spanjor och vi bytte kameror och tog de vanliga toppbilderna. Så småningom var vi en svensk, tre tyskar och sex spanjorer på toppen när solen bröt fram kl.08.15. En härlig utsikt och något som gjorde intryck på en slättlandsbo som mig var den skugga som blev bakom Teide ut över Atlanten...

Efter en timme på toppen bar det av nedåt igen, stannade vid linbanan och fotograferade lite. När den första gondolen började närma sig så var det dax att fortsätta nedåt. Kl.11.45 var jag nere igen på plan mark och efter ytterligare 45 minuter var jag tillbaka vid hojen.

Åkte tillbaka till las Americas och tillbringade eftermiddagen vid den uppvärmda poolen tillsammans med några öl som belöning efter dagens äventyr.

Jag kan i efterhand säga att det var värt "slitet". Att bestiga ett lands högsta berg känns alltid bra oavsett svårighetsgrad. Jag har tidigare varit uppe på Kebnekaises sydtopp, Galdöpiggen och Glittertind.
Nästa mål är Kebnekaises båda toppar i år under v.27 samt Mont Blanc under v.30 om det går som planerat.

För er som tycker om att vandra kan jag verkligen rekommendera ön La Gomera utanför Teneriffa. Det är ön där Colombus provianterade innan han gav sig iväg mot Amerika. Ön är ganska oexploaterad och bjuder på många trevliga vandringsleder. Jag var själv uppe på toppen "Alto de Garajonay" 1.500 m.ö.h och vandringslederna var mycket trevliga. Att tillbringa en vecka där vore perfekt för en person som åker på semester för att vandra och då kombinera detta med en toppbestigning av Teide på hemvägen.

Titta gärna på www.googlemap.com för att få information om hur lederna ser ut i verkligheten. Speciellt runt Teide är det ett bra sätt att få en bild av vad som väntar, förutom att det är svårt att föreställa sig antalet höjdmeter...

Johan Lundberg, Högsby

2008-01-26 19:11   rand
Jag skulle säga att du gjorde en riktigt cool toppbestigning, kan tänka mig att stegjärn hade varit bra om det var snö och is, det var ju stundtals lite brant även under de perfekta förhållande jag gick upp under. Mycket kul att läsa!

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.