Över 2000 fjällvandrare gick Fjällräven Classic

Den 8-10 augusti gick startskottet för Fjällräven Classic som är ett 11 mil långt fjällvandringslopp som äger rum på vackra Kungsleden med start i Nikkaluokta och mål vid Abisko. Vid årets startlinje stod över 2000 deltagare redo vilket är den enskilt största rekryteringen av nya och framtida fjällvandrare till den svenska fjällvärlden. Hela 30
procent av den svenska befolkningen är fysiskt inaktiva, och Fjällräven Classic är Fjällrävens sätt att bidra till en förbättrad folkhälsa och inspirera fler till att upptäcka det fantastiska med naturen.

Av: admin

Vandring är en del av vårt svenska kulturarv och på 70-talet utgjorde just vandring en stor del av det svenska
friluftslivet. Eftersom detta är något borttappat vill Fjällräven ändra den trenden i rätt riktning.
- Cirka 30 procent av den svenska befolkningen är fysiskt inaktiv och den dåliga folkhälsan kostar staten
cirka 6 miljarder kronor. Att gå Fjällräven Classic på brons-tid är något som vi vet att en väldigt stor del av
vår svenska befolkning skulle klara av. Det viktiga är att alla kan vara med och kan vandra utefter sin
ambitionsnivå. Vårt syfte med evenemanget och den stora kicken för oss på Fjällräven, är att få se andra
upptäcka det fina med vildmarken. Det här är vårt sätt att inspirera och bidra till en förbättrad svensk
folkhälsa, säger Jonas Hellentin, grundare och tävlingschef för Fjällräven Classic.

Namnet på fjällvandringsloppet är inspirerat av det som brukar kallas ”de svenska klassikerna”, Vasaloppet,
Vansbrosimningen, Vätternrundan och Lidingöloppet. I dessa tävlingar är inte huvudsaken att vinna, utan att
få vara med och delta och ha roligt. Samma sak gäller för Fjällräven Classic. De cirka 2000 vandrarna som
Fjällräven Classic lockar upp till Kungsleden må låta lite jämfört med exempelvis Vasaloppets deltagarantal,
men det är helt unikt i vandringssammanhang.

Under tävlingen finns vana guider som hjälper till, ger en klapp på axeln och stöttar vandrare längs vägen.
Det ska vara enkelt för en bred allmänhet att ta sig runt. Alla som tar sig i mål på Fjällräven Classic får
medalj. Det blir guldmedalj för en vandring på 3 dagar, silver för 4 dagar och brons för de som tar sig i mål
på 5 dagar. Samtliga ska passera och stämpla vandringspasset vid sex kontrollstationer. All övernattning
sker i tält och i startavgiften på 1300 SEK igår mat och bränsle.

- Under årets Fjällräven Classic har vi 220 deltagare som är med och vandrar för andra gången vilket är
glädjande och bekräftar att det vi gör är bra, säger Jonas Hellentin direkt från ett 10-gradigt Abisko. Vi har
dessutom 25 deltagare som är här för tredje gången samt att 4 personer har vandrat samtliga av de fyra
loppen. Årets yngsta deltagare är tre år och den äldsta 74 år.

Det första året hade Fjällräven Classic ett deltagarantal på 180 personer, andra året 529 personer, tredje året
1000 personer och nu i år alltså 2124 personer. Det är personer från 20 olika nationer anmälda, varav 1
person är från Kina, 17 från Japan, 10 från Ryssland och 380 personer från Tyskland.

I år är genomsnittsvandraren 35 år och 30 procent av deltagarna är kvinnor. En tredjedel av deltagarna är
förstagångsvandrare. Den typiska deltagaren är en 35-årig man från Stockholm som tar sig fram på knappt
68 tim. Tidigare år har cirka 95 procent av dem som startat gått i mål och 66 procent av dessa på guld-tid.

Väl i mål kan massage bokas i Abisko och historier och värme delas på Fjällrävens egna friluftspub Trekkers
In, precis intill Abisko Turiststation. Här träffas vandrare för kära återseenden och för att fira målgången
med mat och dricka framför öppen eld och livemusik.

År 2009 går startskottet för Fjällräven Classic den 7-8 augusti.
Fjällräven har alltid haft ett starkt fokus på miljömedvetenheten under Fjällräven Classic. Exempelvis
genom att minimera antalet transporter på vägarna samt i luften och att genom funktionärer och deltagare se
till att vandrarna lämnar så få spår efter sig som möjligt. Dessutom sponsrar Fjällräven ”Projekt Fjällräv”
som syftar till att stödja den starkt utrotningshotade fjällräven. Nu drar Fjällräven miljöarbetet ytterligare ett
steg längre för att på sikt göra Fjällräven Classic till ett miljösäkrat evenemang, där hänsyn till miljön ska
löpa som en röd tråd genom hela verksamheten.

Miljöpolicyn finns att läsa på Fjällräven Classics hemsida.

Mer information om årets lopp och resultat. 

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2008-08-27 17:54   roleng
Då jag själv gick Fjällräven Classic för 3:e gången vill jag instämma i att vandring ger en bättre hälsa.
Själv är jag 63 år och värmde upp årets classic med att vandra hela Kungsleden med start 26 juli och kom till Nikkaulokta 8 augusti. Starta sedan classicen 10 augusti och gick den på 22 timmar och 10 minuter.
Kommer att skriva lite om min Kungsledenvandring. Kommer förhoppningsvis under hösten.
Roland Engström
 

Läs mer

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Vad ska packas och vad behöver skaffas för en lyckad familjevandring? Victor Solli, pappa och butikschef på Naturkompaniet, ger sina bästa råd.
Utsidan ställer tre frågor till en av författarna, Anna W Thorbjörnsson.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips