Katterjåkk - Nikkaloukta via Hoiganvaggi, Unna Allakas, Nallo & Vistas

Hej alla,

Så sitter man här igen och inser att man skulle vilja vandra helst alla semesterveckor som finns tillgängliga. Det är i vanlig ordning svårt att begränsa sig och fomo-tankarna "tänk om den rutten jag valde bort nu är ännu vackrare" gör sig ständigt påminda. Hur som helst, någonstans måste repet dras och i år ser det ut som att avgränsning nr 1 blir fjällen runt Abisko och Kebnekaise, efter ett par års fokus på framför allt Jämtlandsfjällen. Det ska bli kul att få komma upp till mer högalpina miljöer igen och efter lite letande i guidebok har jag tagit fram ett förslag från Katterjåkk till Nikkaloukta enligt bilden nedan. Totalt blir det ca 100km vandring genom Hoiganvaggi, sydväst genom dalgången väster om Kungsleden över till Unna Allakas, ner till Alesjaurestugorna för att följa Kungsleden mot Tjäktastugorna och där vika av mot Nallo och så småningom Vistasdalen, och där sikta på att åka båt ned mot Nikkaloukta.

Jag har sett att många här har gått delar av denna tur, men inte riktigt hittat någon som gått hela exakt efter denna sträckning. Ni som varit om området förr, hur tycker ni att turförslaget ser ut? Finns det något att tänka på och kan dragningen göras om på något sätt tycker ni? Det är ju lite onödigt att dra ner till Unna Allakas men när vi ändå är uppe vore det kul att se den omtalade stugan, precis på samma sätt är det med Nallo. Annars hade vi kunnat ta norra vistasvaggi direkt från Alesjaure och förkortat turen, vilket iofs också är en tanke som inte är helt släckt ännu.

Ser fram emot era synpunkter och åsikter!

Mvh Adam

Bilagor

• Image (1).jpg
    Image (1).jpg
    62.6 KB · Visningar: 19
Go for it! Nallo och Vistas är favoritplatser och Unna Allakas har en bastu som nog lockar. Om du har en dag till, gå mot Nikkaluokta över Tjeuralako, ev via Tarfala.

Tack Bertil, kul att höra! Har du gått västra sidan mot Katterjåkk också? Rekommenderas det? Vad jag lyckats läsa mig till verkar det vara väldigt lugn, vilt och uppskattat om man söker lugnet.

Tack Bertil, kul att höra! Har du gått västra sidan mot Katterjåkk också? Rekommenderas det? Vad jag lyckats läsa mig till verkar det vara väldigt lugn, vilt och uppskattat om man söker lugnet.
Ja, har gått hela vägen från Katterjåkk till Unna Allakas. Säregen natur. Finns mycket skrivet här i olika trådar om vadet vid Valffojaure. Det löser du säkert. Jag gick ensam den gången och tog den jobbiga men säkra vägen norr om sjön.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.