Ett första möte med Nepal och Ama Dablam.

En spännande resa i oktober då Ylva reste till Nepal för första gången för att försöka bestiga Ama Dablam tillsammans med Morten och Eli från Norge och sherpa Kancha. Hon kom inte hela vägen men det var en fantastisk resa från början till slut.

Av: YAsker

Dagen innan jag åkte läste jag att planet till Lukla hade störtat och alla ombord hade dött. Vilken inledning på resan…

Dag 1 - Doha Airport

Jag ankom Doha Airport kl 22.45 måndag kväll. Jag checkade in med storskorna för att det inte skulle bli så mycket övervikt (sparar 2 kg på det) men det blev i alla fall 4 kg övervikt i slutändan. I Doha var det 32 grader så det var skönt att byta till sandaler som jag hade i handbagaget. Det fanns vilorum och moskeér. Det fanns skyltar att man inte fick sova i moskeérna. Av en slump fick jag veta att om man hade mer än 5 timmars transfer så fick man en "free meal voucher" och jag skulle ju vara där 10 timmar. Så jag fick en spicy dal bat med ris och Pepsi till det.

Doha

Dag 2 - Katmandu

Immigration tog ju lite tid eftersom alla fixar visa vid ankomst, visa för 30 dagar kostar 40 dollar. All min packning kom fram! Och jag blev hämtad av Kusang, skönt att slippa deala taxipriser. Total outlawtrafikkaos, ungefär som i Indien. Det tog cirka 20 min med bil till Mustang Inn där jag skulle bo första natten. Det blev nepalesisk middag med soppa, chapati, gudomliga momos med stark sås och lokal öl, som heter Everest såklart

Dag 3 - Bauddanath Stupa

Skönt med en natts sömn efter resan. Trodde inte jag skulle kunna somna p.g.a. oljudet från generatorn men den tystnade så småningom. Strömabrott är konstant återkommande här i Katmandu. Ha alltid pannlampan redo. Jag väntade på att det skulle komma ström för att slippa duscha i mörker men sen satte jag upp pannlampan istället. Idag flyttade jag över till Tibet Guesthouse. På eftermiddagen åkte jag och Kusang till Bauddanath Stupa katmandu style med motorcykel utan hjälm, helt galet. (Om jag överlever den här resan och flyget till Lukla då klarar jag nog vad som helst tänkte jag) Det är den största stupan i Nepal och den är med på världsarvslistan.

Jag har nog inte riktigt fattat att jag är här. Att jag snart skall få uppleva platser som jag bara har läst om i böcker. Det är så spännande...

Dag 4 - Thamel

Igår var jag ute med Kusang och tre fransmän varav bara en kunde engelska, men det var trevligt med sällskap. Idag var jag och klättrade med Kusang och Kancha. På kvällen kom Morten och vi åt middag sen gick vi en sväng i Thamel, tog en öl och tittade på ett nepalesiskt liveband.

Foto: Kusang

Dag 5 - Durbar Square

Jag åt frukost med Morten sen gick vi till Durbar Square. Morten skulle iväg på ett möte så jag stannade kvar och såg en livs levande gudinna. Kunar är bara 8 år och har bott i templet sedan hon var 4 år. Hon visade sig i fönstret en kort stund. Jag gick omkring där på Durbar Square ett tag för där fanns en del att titta på och sen gick jag tillbaks för att möta Morten där. Vi åkte till Swayambhu stupa. Där fanns massor med apor. Vi tände varsin butterlamp för vår expedition. Sedan gick vi till Benchen Monastery och träffade Mortens vän; lama Gawo Nima som önskade oss lycka till och lovade göra puja för oss när vi var på berget. Vi drack masala te och tittade in i skolsalen där hans små elever satt och läste flitigt. Vi var med på pujan (buddistisk ceremoni) innan vi tog en taxi tillbaka för att möta Eli.

Observera gethuvudena jämte den söta lilla flickan...

Dag 6 - Genomgång av utrustning

Efter frukost hade vi genomgång av utrustningen på takterassen. Sen var det bara att få ordning på packningen så att den är klar tills imorgon bitti. Jag kom inte i säng innan 01.35

Dag 7 – The Day I Survived

Efter frukost åkte vi till flygplatsen där det var totalt kaos. Vi kom med flyget 9.30.

Jag hade en märklig känsla av spänd förväntan och upprymdhet och med tanke på det som hänt att det kanske skulle bli det sista jag gjorde. Jag satte på musik och tittade ut de mäktiga klippväggarna som strax visade sig.

Vid ankomst upptäcker jag att spännet på min ryggsäck saknas så vi letar i butikerna och det finns extra att köpa! Den funkar dock inte lika bra men vi börjar gå och Kancha väntar på resten av väskorna för alla kom inte med på planet. Efter en timmes vandring stannar vi för lunch. Jag får göra en patent och sy fast så att spännet funkar som det ska. Vi går vidare och jag bara njuter av att vara här. Vi är framme i Phakding (2600 m) cirka kl 17 och får nyckel till mitt och Elis rum på tehuset. Sedan dricker vi te och spelar kort. Äter middag och sen spelar vi lite biljard innan vi lägger oss. Imorgon skall vi gå vidare till Namche Bazaar.

Dag 8 - Namche Bazaar

Vi går mot Namche Bazaar. Det var svalt och skönt på morgonen men sedan blev det ganska hett. Det tog nästan 8 timmar med lunchpaus. Vi får te och nyckel till våra rum. Sedan går vi upp till 3700 m för att acklimatisera lite bättre. Sedan lunch på tehuset, spela tärning och en promenad ner på byn.

Mumin tar vätskepaus.

Dag 9 - Acklimatisering Khumjung

Vaknade klockan 6. Jag säger som Eli "jag har sovit som en stein" somnade kl 21 så vi var nog ganska slut båda två. Det är 10 grader i rummet. Frukost kl 7 med Morten och Kancha sedan går vi till Everest Wiew hotel. Det är dimma idag så man ser inte mycket men man såg en första glimt av Ama Dablam. De kallar det ett spökhotell för det gick visst inte så bra som de tänkt sig. Det byggdes 1967 av japaner och man flög upp turisterna med helikopter direkt till 3880 m och alla blev jättesjuka och spydde när de kom fram. Nu är det en liten restaurang och man kan faktiskt bo där för 200 dollar natten. Men de hade bara 6 gäster. Vi tittade på ett rum bara för att jag var nyfiken. Sedan gick vi till Khumjung och en annan väg tillbaka. Det började regna. Vi sprang nästan ner sista biten till Namche Bazaar för vi skulle på bio. De har en bar där de visar film och idag var det Into thin Air efter boken med Jon Krakauer. Så vi drack te och åt popcorn till filmen. Sen hämtade vi flaggan som Morten och Eli beställt. De hade glömt flagga så de gick till en lokal konstnär som målade en norsk flagga på tyg.

Edmund Hillary School

Kunde hospital

Dag 10 - Till Pangboche

Vi gick sent 8.30 fast vi var uppe 5.30. Det var en fin tur. Vi åt lunch i Tengboche. När vi kom fram till Pangboche kände jag mej sliten. Sedan blev jag magsjuk, troligtvis matförgiftad. Jag hade redan beställt momos men åt bara 2 och fick en soppa istället. Vi bor på ett tehus med fantastisk utsikt över Ama Dablam. Det var bäddat men tror det blir lite kallt med ett täcke och bara några grader i rummet, så det blir dunsovsäcken istället. Hoppas jag är stark och pigg imorgon igen!

Dag 11 - Acklimatisering Dengboche

Idag var vi tvungna att handla lite extra proviant efter frukost. Vi kom iväg sent på acklimatiseringstur till Dengboche. Vi åt lunch där sen gick vi upp till nästan 4600 m. Det var en lång dag. Vi åt middag på tehuset sen kämpade alla med Elis gaiters; Berghaus Yeti. De gick inte på hennes så vi satte dem på mina och hon får låna mina gaiters istället. Man borde få en instruktionskurs när man köper såna!

Dag 12 - Till Mingbo

Idag gick vi upp till Mingbo 4600 m. Jag fick huvudvärk efter ett tag så det var lite tungt uppför idag. Vi åt lunch och jag fick en varmvattenflaska, kröp ner i sovsäcken och myste med en bok. Sen var det te och kvällsmat och mera te. Vi går igenom morgondagen då vi skall upp till camp 1 om alla mår bra. Ama Dablam basecamp ligger cirka 10 min härifrån.

Dag 13 - Deponering ABC

Vi skulle gå till camp 1 men kom iväg sent och jag har huvudvärk så vi deponerar på ABC sen går vi tillbaka till Mingbo. Kvällsmat och tidigt i säng = 19.00

Dag 14 - Till ABC

Det är frost på rutan när vi vaknar. Vi packar det sista och går upp till ABC. Kancha kom först och har redan satt upp ett tält. Vi sätter upp det andra tillsammans. Soppa med nudlar till lunch. Sedan hämtar vi snö. Jag har fortfarande lite huvudvärk. Läser bok.

Dag 15 - Deponering camp 1

Vi har sovmorgon i ABC. Vid 13 går jag och Morten till camp 1 på 5600 m för att deponera och lite senare går vi tillbaka ner till ABC. Vi smälter snö. Det blir mörkt. Idag mår jag förvånansvärt bra. Det blir tomatsoppa med nudlar till kvällsmat.

Dag 16 - ABC till camp 1 och ner till Mingbo

Planen var att gå till camp 2. Eli mår inte bra. Jag och Morten går sakta sakta mot camp 1. Jag tar 20 steg och andas, så fortsätter det hela vägen. Det är så fint uppe på camp 1. Det är försent att gå vidare till camp 2 så vi äter lunch, sparrissoppa med knäckebröd. Sedan går vi tillbaka ner till ABC. Eli har gått ner till Mingbo så vi tar av storskorna och packar sovsäck för att också gå ner till Mingbo. Vi dricker massor med te och träffar Maciej från Polen som väntar på resten av sitt team. Jag ordnar varmvattenflaska innan jag lägger mej. Det är 9 grader i rummet, imorse var det minus 9 i tältet så detta är LYX!

Dag 17 - Vila i Mingbo

Vi tar vilodag i Mingbo. Äter sen frukost och läser bok ute i solen tills kl 13 då vi äter lunch. Vi dricker massvis med te, pratar och värmer oss runt spisen. Jag och Morten spelar kort innan middag. Jag får eget rum för jag hostar så mycket. Imorgon går jag och Kancha till ABC och de andra tar en vilodag till här.

Vi softar i Mingbo

Dag 18 - Back to ABC

Efter frukost går vi till BC där vi träffar kanadensarna som precis skall äta frukost. Blir bjuden på tunt kaffe och toast med jordnötssmör. Klockan 10 går vi. Vinden är kall och elak idag. Klockan 14 är vi i ABC. Träffar Herbert som mår dåligt, han har gått ner från camp 2 och blivit bestulen på klätterutrustning. Jag bjuder på vatten. Kancha fixar tomatsoppa med nudlar till lunch. Hans sherpakompis bjuder på coca cola! Sen hämtar vi 2 säckar snö och sätter igång att smälta. Dricker te och läser bok. Pratar med Morten på radion, sen blir det mörkt. Tvingar mig att äta en hel Real även om det hade räckt med halva. Klockan är nästan 19. Skall bara läsa ut boken sedan sova.

Dag 19 – Till camp 1

Vi går 8.30 från ABC är nog framme 11.30 och sätter upp 2 tält. Morten och Eli kommer ganska sent. Jag smälter massor med snö och lagar middag tills alla kommer. Äter lite yakost för att inte svälta ihjäl. Läser bara lite innan jag somnar.

Camp 1

Dag 20 – Mot camp 2

Klockan ringer 6.15 äter musli till frukost och packar allt. Klockan är nästan 9 innan vi kommer iväg. Dags för jumar. Packningen är astung. Jag orkar inte klättra hela vägen med den packningen, det blir för långsamt tempo. Jag är tvungen att vända innan camp 2. Dricker te när jag kommer ner till camp 1. Är bara trött och inte speciellt hungrig. Äter lite knäckebröd och yakost innan jag somnar.

Foto: Eli Børve

Foto: Morten Nilsen (verdenstak.no)

Dag 21 - Ensam i camp 1

Vaknar av klockan som ringer 6.15 jag har glömt stänga av alarmet. Kokar upp vatten, dricker hallon-blåbär och äter musli. Sedan går Maciej, Chris och Kami ner till BC igen. Det blir helt tyst. Jag är helt ensam i camp 1 och smälter snö. Läser bok och sover om vartannat. På eftermiddagen kommer kanadensarna så jag pratar lite med dem innan jag kryper in i tältet igen, äter frystorkat och läser bok.

Dag 22 - Camp 1 ner till Mingbo

Vaknar tidigt av franska röster. Idag skulle kanadensarna gå till camp 2. Jag äter frukost och smälter lite mer snö sedan packar jag ryggsäcken. Det tog cirka 2 timmar ner till ABC. Jag tog med brännare, gryta och gas. Men när jag väl kom till ABC hade jag ingen lust att sova där så jag tog det som var kvar i tältet och det blev TUNGT. Jag mötte massor med folk på väg upp för acklimatisering men orkade inte prata med alla. Mötte en fransman som hade kikare och tittade upp mot berget, pratade lite med honom. Sedan gick jag vidare ner mot BC. Mötte fransosen igen och blev inbjuden på middag i BC. Så jag satt där i tältet med 8 fransmän och det var bara två som verkade prata engelska så det kändes lite underligt. Sen gick jag vidare och skulle hälsa på Maciej. Träffade Kami som visade vilket tält han bodde i sen blev jag bjuden på te och efter det gick jag vidare till Mingbo som är 10 min bort. Fick ett rum och te. Skönt att vara här. Det var ett gäng blandade nationaliteter där nu så det var kul. Värmde mig vid spisen och läste ut min fjärde bok innan kvällsmaten. Imorgon kommer de andra, hoppas att det har gått bra.

Dag 23 – Rastlös i Mingbo

Var uppe strax innan 7. Det var varmt och skönt vid spisen. Bara jag och Raymond var uppe. Frukost och massor med te. Sedan sätter jag mig ute och läser till ca 13. Den ena gruppen har genomgång av hur man använder utrustningen. På eftermiddagen är jag lite uttråkad och går bort till BC. Träffar Per som är svensk men bor i Sydafrika. Dricker te (vad annars?) med honom och Raymond. Sen går jag långsamt tillbaka till Mingbo. Klockan är snart 4 och inte en skymt av dem...sen när klockan är nästan 5 ser jag Eli! Jag springer ut och ser de andra två lite längre bort. De hade kommit till camp 3 men inte haft energi att fortsätta. Vi åt middag medan de berättade allt. Nima på lodgen hade bakat summitcake till oss! Vi får kalla den Almost-summit-cake istället. Sen går jag och Eli till vårt rum och hostar ikapp (khumbu-cough).

Te i basecamp

Foto: Mumintrollet

Dag 24 - Mingbo - Namche Bazaar

Efter frukost går jag och Eli lite tidigare ner mot Pangboche för att hämta min ipod och Elis laddare som vi glömt. Det visar sig att en bärare har tagit den med sig till Island Peak!??? What the...? Vi inväntar Morten och Kancha för att utreda detta, det tar en timme och jag vet inte ens om det är utrett. Sen går jag och Eli tidigare igen. De andra kommer ikapp när vi stannat i Tengboche för lunch. Vi är framme i Namche strax innan det blir mörkt och det börjar regna. Vi möter kanadensarna igen!? Jag trodde de var på berget men det visar sig att någon av dem inte kom upp till camp 2 och sedan beslutade de sig för att vända p.g.a. olika anledningar (oro för väder, barn och fruar m.m. you name it…

När vi kom fram till Namche Bazaar blev det öl och popcorn. Jag och Eli fick deluxe rum med värmemadrasser och eget badrum och kunde ta en DUSCH för första gången på 17 dagar! Tvättade håret men jag hade inget balsam så håret blev ungefär som svinto. Vi äter middag och dricker varsin öl. Fullt med folk här idag (bästa tehuset jag varit på ever). Vi är trötta. Lyssnar på musik och skriver dagbok efter middagen. Orkar inte ens läsa en rad i boken.

Dag 25 - Namche Bazaar - Lukla

Efter frukost när vi skall gå får vi varsin vit sjal av värdparet och kramar. Sedan går vi mot Lukla. Morten har lite saker för sig så han kommer senare. Vi äter en trist lunch i en liten by. Det tar en timme att få maten och det är bara vi där. Sämsta lunchen ever. Jag och Eli går så fort vi ätit och Kancha blev kvar. Vi är framme i Lukla precis innan mörkret faller. Det blev en riktigt lång dag. Efter lite frågetecken angående om det finns en bokning eller ej får vi rum iallafall. Vi är hungriga. Sedan kommer Morten och vi beställer mat. Det tar två timmar för det är två stora sällskap och lite annat löst folk. Men till slut får vi mat...Kancha har inte kommit än och ingen vet riktigt när flyget går men det är ju som det är här i Nepal.

Foto: Eli Børve

Dag 26 - Flyg Lukla till Katmandu

Frukost 7 och vi har fortfarande inte sett Kancha. Jag och Eli tar en tur på byn efter frukost och då träffar vi honom, han luktar bakfylla säkert druckit rakshi hos kvinnan i byn där vi åt lunch... Tillbaka vid 10 och dricker kaffe på innergården. Eli skriver vykort och jag läser bok. Helt plötsligt är det bråttom att checka in (!) vi bor precis rakt över flygplatsen så vi tar våra väskor. De skall vägas och security skall känna på dem (ingen x-ray här inte). Sedan är det en del väntetid iallafall. Till slut kommer vårt plan vid 12 och då går allt jättefort. Jag och Eli sitter längst fram. Vi åker till Tibet Guesthouse där vi bodde sist. Sedan är alla JÄTTEHUNGRIGA så vi går till Katmandus bästa pizzeria Fire and Ice. Det är alltid fullt och viss väntetid för att komma in och få plats. Men pizzorna är sjukt goda. Sen vila på rummet och ta en dusch innan vi drar iväg på kvällen till Rum Doodle där vi skall träffa kanadensarna och något större sällskap som de känner. Det är tydligen ett steakhouse där alla som bestigit Everest får gratis mat. De flesta kommer dit efter expedition / trek och fyller i en fot med namn etc och vilket berg de varit på. Maten var inget vidare men vi hade trevligt. Sen hamnade vi på nåt suspekt raveställe med flera våningar. Längst upp satt två tonårspojkar som spytt och var till synes medvetslösa. Vi gick vidare till ett annat ställe som hette Sams bar. Vi kom strax innan kl 24. Sen låste de och sa att vi fick vara tysta. Det är tydligen olagligt att ha öppet efter midnatt. Jag tröttnade innan de andra och tog följe med Namgel för jag visste inte riktigt vart jag var. Tillbaka vid 01 och portieren sov så gott i soffan när jag skulle ha nyckel. Gick bara en våning istället för två och hamnade i fel rum (för många öl?) ett förskräckt par tror jag som undrade vad jag gjorde i deras rum mitt i natten med rosa dunjacka...men jag satte ju bara i nyckeln och vred sen tände jag ljuset i taket. Oops! Det var ganska pinsamt ju men jag skrattade mest åt det senare för det var egentligen ganska lustigt. Eli kom nån timme senare.

Svarta lådan?

Rum Doodle bar

Rum Doodle Bar

Dag 27 - Pashupatinath

Jag och Eli åt frukost vid 8 och omelettmannen gjorde en av sina fantastiska chiliomeletter. Sen satt vi på rummet och softade tills Morten vaknade och sen tog vi en taxi till Pasang för vi var bjudna på middag hem till familjen. Massor med te först och sedan hemmalagad dal baht. Efter det fick vi något så oväntat som espresso! På eftermiddagen åkte vi till Pashupatinath som är ett hinduiskt tempel med en massa olika babas (både äkta och falska) men man får tyvärr inte ta kort på dem, de äkta vill inte och de falska vill ha betalt. Här bränner hinduerna kropparna efter sina döda släktingar. Eftersom jag är fascinerad av makabra saker så hade jag kunnat stanna till solen gick ner...men förvånansvärt nog var mitt sällskap inte lika sugna på det.

Dag 28 - Femstjärnigt spa och söndagsbrunch

Jag och Eli åt frukost och gick en runda i Thamel sen vid halv tolv tog vi en taxi till Hyatt Regency Hotel. Vi köpte dagspass på spa. Först var vi i jacuzzin sen gick vi upp till simbassängen. Beställde varsin öl vid poolen och sen åt vi söndagsbrunch. Man kunde bara gå in och hämta mat hela tiden, det fanns hur mycket som helst olika maträtter. Sushin var nog allra bäst. Jag och Eli provade alla desserterna med såklart. Sedan behövde vi inte äta mer den dagen...

5 av de 8 desserterna!

Dag 29 – En sista chiliomelett

Jag och Eli åt frukost (sista chiliomeletten made by Omelettmannen), slappade lite på rummet och sen gick vi ut och handlade lite rökelse. Eller rättare sagt jag handlade rökelse och te och Eli handlade nog minst 6 mössor, te och en yakfilt. Vegburgare till lunch sen köpte vi bullar med oss och beställde en stor kanna presskaffe för att fika med Morten. Efter det gick vi och satte oss på terassen. Eli pluggade och jag gjorde en massa annat. När solen försvann gick vi upp på takterassen. Sen middag med Morten och Kancha, Sedan packning. Imorgon flyger jag hem. Tänk att jag har varit här en månad nu...

Omelettmannen

Vegcheeseburgare

Vårt stökiga rum...

Dag 30 - Benchen Monastery och hemresa

Vi checkar ut och tar en taxi till Benchen Monastery. Eli och Morten skall sova där sista natten. Vi sitter i trädgården och softar hela dagen sen äter vi lunch och tittar på pujan. Hittar en svensk deckare i biblioteket. På kvällen kommer Pasang och hämtar mej på motorcykel. Vi åker tillbaka till Tibet Guesthouse och hämtar mina väskor sen tar jag en taxi till flygplatsen.

Jag är framme i Doha strax efter 3 på morgonen. Hämtar min free meal voucher som man får om man har minst 5 timmars transfer. På flyget till Doha kräks mannen jämte mig i spypåsen så jag hämtar vatten hos flygvärdinnan. På flyget till Köpenhamn börjar kvinnan bredvid mig gråta. Det visar sig att hon precis fått sms att en kompis har avlidit...

Rules

Breaking the rules...

Nutritious breakfast meal from Qatar...

2013-02-13 12:11   Thomas Traneving
Tack för att vi fick hänga med på er resa! Härligt befriande berättelse! :) /H

Svar 2013-02-13 17:38   YAsker
Tack Helena!

2013-02-13 23:08   Aleec
Härliga bilder! Jag beundrade Ama Dablams skönhet på håll i höstas och lekte med tanken att försöka klättra det någon gång. Din berättelse minskade inte suget! :)

Svar 2013-02-14 18:35   YAsker
Go for it Aleec! Verdenstak.no kör turer dit. Gör ett försök!

2013-02-13 23:49   niklas-73-
Tack för den Häftiga läsningen.

Svar 2013-02-14 18:36   YAsker
Tack Niklas!

2013-02-14 22:35   fowwe
Många fina och representativa foton från Nepal och Everest region. Blir påmind om den resa jag var med på dit för 1½ år sedan och dina bilder och din text får mig att vilja åka dit igen. Det här med det riskabla flyget är ju rätt så skrämmande, tror att det var en flygolycka till förra året. Att man kan bestiga Ama Dablam kan man ju knappt tro när man ser det, tufft att ni gjorde ett försök. Märkligt nog är det andra saker än den tuffa bestigningen som sänker många av oss turister: magsjuka, feber, huvudvärk, osv. Precis som du beskriver. Allt är nog inte höjdsjuka, vi är väl helt enkelt ovana vid de mikroorganismer som finns där och de övriga förhållanden som råder. En härlig beskrivning av er resa i alla fall!

Svar 2013-02-16 09:07   YAsker
Tack för din kommentar! Du har rätt det är många faktorer som kan påverka oss. Hoppas att du åker dit igen!

2013-02-17 00:31   Dryaso
Tack Ylva, den var efterlängtad! Måånga härliga bilder. Inspirerande berättelse, kul reflektioner och funderingar.

Svar 2013-02-18 21:21   YAsker
Tack Hasse för kommentaren. Kul om man kan inspirera!

2013-02-23 11:01   Mansson
Härlig läsning och bilder :-)

2013-07-15 18:09   NewMountain
Kul att du gjorde ett försök på Ama Dablam!! Det är ett otroligt vackert och roligt berg att klättra.
Själv gjorde jag ett försök 2010 men vände vid mushroom Ridge pga av oväder.

Svar 2013-07-15 19:26   YAsker
Tack för din kommentar! Skall du tillbaka nån gång eller kanske har du nya spännande projekt på gång?