Mer om Norrbottensvargen

Av: Christer Lindh

Norrbottensvargen är en invandrare österifrån

Den hanvarg som radiomärktes 1 februari i Stora Sjöfallets nationalpark i Norrbottens fjällvärld har visat sig vara en invandrare från öster. DNA-analyser utförda på Ekologihuset i Lund visar att vargen inte kan vara en utvandrare från den lilla vargstammen som lever i södra Skandinavien, utan har invandrat österifrån - från Finland eller Ryssland.

-Det här är vad vi har väntat på länge” säger Olof Liberg på vargforskningsprojektet SKANDULV.
-Det är mycket viktigt att vår isolerade sydliga vargstam då och då får inflöde av gener utifrån för att minimera riskerna för inavel. Den här vargen är i det perspektivet av extremt stor betydelse för bevarandet av vargen i vår fauna.

Vargen har förflyttat sig minst 40 mil från närmaste östliga vargförekomst.

-Vi har haft flera radiomärkta vargar som vandrat sådana sträckor, exempelvis den unga hanne som gick från Tyngsjö i Dalarna till Kullen i Skåne för ett par år sedan. Eftersom Norrbottensvargen också är en hanne är chansen stor att han kommer att fortsätta sin vandring. Unga hannar nöjer sig inte med att slå sig ned på en plats där det inte finns honor, påpekar Olof Liberg.

Länsstyrelsen följer vargen genom pejling från både luft och mark. Under de tio dagar som vargen observerats, har väderförhållandena för spårning inte varit de bästa med med ibland kraftigt snöfall.

-Arbetsmetoden som använts kan generellt beskrivas som att vargen pejlas från flyg på relativt hög höjd. Den position som erhålls används för inringning med snöskoter (flera mils diameter) och markpejling från skoter, berättar Karina Lövgren, fältchef vid länsstyrelsen.

Ambitionen är att följa vargens rörelsemönster med en ungefärlig frekvens av 2-3 positioner/vecka. Till och med tisdag 12 februari har sju pejlingspositioner erhållits, tre från flyg och fyra från marken. Pejling och spårning sker med varsamhet för att inte störa vargen. Vargens rörelsemönster och positioner förmedlas omgående till de samebyar som berörs eller kan beröras.

Under den tid som vargen följts har den rört sig inom ett område på ca 50 x 20 km, vid gränsen till Laponia. Vargen har mestadels observerats i den fjällnära skogen men spårning visar på att han även passerat över kalfjället liksom över ett större vattendrag. Vid spårningen har också registerats att vargen slagit ren två gånger med cirka fem mils avstånd mellan kadavren.

Källa: Länsstyrelsen

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer