Artiklar > Laga & äta mat ute

Laga & äta mat ute

Laga & äta mat

Utrustning

Visst kan man laga sin mat över öppen eld, men det kan bli ganska opraktiskt om du inte är väldigt van vid det. Dessutom kan det i delar av vår kustmiljö vara svårt att finna ved och det är inte ovanligt att eldningsförbud råder under sommaren, särskilt i de områden där man lättare finner ved…..du behöver ett stormkök samt bränsle till detta.

Har du inget kök, kan du i allmänhet hyra det på samma ställe som du hyr kajaken. Står du i begrepp att köpa stormkök, men inte vet riktigt vad du ska välja, så läs Utsidans artikel i ämnet

Till många kök hör en uppsättning kastruller, stekpanna o.s.v., andra kök har inte sådant med på köpet. Du behöver då åtminstone en kastrull. Helst ett par i olika storlekar samt stekpanna.

Du behöver också en uppsättning verktyg för beredandet och ätandet av maten, förslagsvis sked, gaffel, ätkniv, vass skära-kniv, konservöppnare och eventuellt andra öppnande verktyg.

Har du stekpanna och/eller kastruller med teflonbeläggning behöver du även en slev eller liknande av trä eller plast.

Denna uppsättning räcker, men kanske du vill ha mer, t.ex. osthyvel, vitlökspress, visp o.s.v., allt efter tycke, smak, utrymme och minimalistiska önskemål.

En skärbräda är också mycket användbar, helst i trä, men plast fungerar också.

Du kan naturligtvis äta direkt ur kastrullen, men de flesta vill nog ha en tallrik eller stor-kåsa att äta ur. Du behöver också en kåsa/mugg för dryck.

När du lagat och ätit din mat, så är det dags att diska.

En disksvamp och lite diskmedel är grundutrustningen. Sedan kan du om du vill även medföra diskhandduk, hopfällbar diskbalja m.m. i nästan det oändliga. Å andra sidan fungerar vanlig blåstång fint i stället för diskmedel och svamp. Finmalet snäckskal som finns vid en del stränder, åtminstone i de salta delarna av våra paddelvatten, är också effektivt att diska med, men gör du det mycket, får du nog räkna med en snabbare nednötning av kastruller och annat.

Denna utrustning räcker gott, sedan finns många kajakister som utvecklar detta med mat till något extra under turen. Några av mina paddelkompisar fraktar omkring utegrillar, wokpannor, kristallglas, porslin, silverbestick, keramikskålar för jordnötter och speciella whisky-glas, dukar och mycket annat i sina kajaker.

Många kajakister använder också termos (stål) för att kunna värma vatten/mat under middagen eller frukosten då köket ändå är framme. Vattnet använder man sedan till fika och/eller lunch och slipper på så vis gräva fram och ställa upp köket för dessa tillfällen. Det ger också möjlighet till att sitta kvar i kajaken och intaga målet, i händelse av att man gör en längre överfart, att det regnar så ilsket att man inte har lust att lämna den varma torra kajaken eller av någon annan anledning hellre sitter kvar där man sitter.

Äta

Alla fysiska aktiviteter som pågår under lång tid, förbrukar fabulösa mängder energi, så ta med rikligt med mat och energirik sådan.

Muskler som arbetar kräver kolydrater, så ät framförallt sådana under morgonen och dagen.

Bra kolhydrater är gryn -t.ex. gröt och müsli- potatis, ris och pasta. Vidare andra rot- och grönsaker.

Muskler som återhämtar och bygger upp sig kräver protein, så till kvällsmålet äter du lämpligen fisk eller kött.

Ta i mesta möjliga mån med färsk mat. Vissa färskvaror håller sig inte så länge, särskilt inte under högsommaren, men under åtminstone de första dagarna kan du få även ömtåliga livsmedel att hålla sig bra genom att t.ex. djupfrysa dem innan turen och sedan linda in i tidningspapper och ytterst ett par täta plastpåsar. Lägg gärna dessa ting i en mjuk kylbag. De pyttesmå kylbagarna som ibland säljs tillsammans med 6-pack läsk och öl är utmärkta kajakkylbagar!

Dricka

Det är oerhört viktigt att du dricker ordentligt hela dagarna!!
En del kajakister kör med sportdryck och det tillför kroppen dessutom en del salter, mineraler och annat, men det duger också alldeles utmärkt med vanligt vatten.
Drick inte mycket på en gång, utan lite och ofta. Kanske sisådär var 20:nde minut under paddlingen en varm och solig sommardag.

Det är kolossalt snabbt och lätt hänt att bli uttorkad under paddling, särskilt om det är varmt och soligt, men med lite svalkande vind. Man känner sig då inte törstig så mycket och ofta som kroppen skulle vilja.

 

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2003-10-18 19:14   michaelolsson
Betyg: 4
Många små problem att lösa... vilket ju är roligt och utmaade i sig.
Härligt att ha en packnings diciplin som funkar.
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar