Kök för friluftslivet
Valet av friluftskök kan vara svårt, här är en vägledande artikel.
Av: Johan Lorin
Kök för friluftslivet
Mycket i friluftsgarderoben används alltför sällan, vintersovsäcken samlar damm bredvid den största ryggsäcken men något som nästan alltid får följa med på tur är köket.
![]() |
Jag packar nästan alltid ett kök om jag räknar med att vara borta mer
än några timmar och det höjer garanterat stämningen på vilken
skogspromenad som helst om man trollar fram en varm soppa eller en rykande
kopp kaffe.
Visst smakar det bättre om man lagar sin mat över öppen eld men ofta
har man inte den möjligheten och med ett kök kan man dessutom laga sin mat
i skydd av tältet om vädret är surt.
Länge var det spritköket som dominerade marknaden men på senare tid har utbudet breddats betydligt och det är väl värt mödan att sätta sig in i olika principer, bränslen och inte minst handhavanden. Många tittar misstänksamt mot bensinkök och pekar på faran med bensin som är ett mycket explosivt bränsle men man bör tänka på att det är det ledande bränslet i USA som har mycket stränga konsumentlagar. Alla bränslen bör hanteras med största respekt och man ska alltid lära sig köket innan man använder det, det är inte helt ovanligt med kraftigt uppflammande spritkök som fyllts på innan brännaren har svalnat. Öva utomhus och använd inte köket i tältet om du är det minsta tveksam.
Innan man väljer kök bör man tänka efter vad man vill använda sitt kök till. Laga mat så klart men det är mer att tänka på än så, om du reser mycket är det viktigt att använda ett bränsle som finns att få tag i på plats. Om du är ute mycket på vintern gäller andra behov. Osv.
Vi har valt att bara ta upp kök för ett rörligt friluftsliv, större kök finns för den som campar med bil eller båt men man bär dom inte gärna någon längre sträcka.
Resa
Du behöver ett kök som kan drivas med bränslen som du kan få tag i,
om du använder gaskök så se till att köket passar den typ av gasflaska
som är internationell standard. Vikt och volym är intressant, många kök kan vara svårpackade.
Tänk på att du oftast inte får ta med bränsle när du reser. Om du
använder ett multifuelkök så tänk på att bränslets kvalitet kan vara
svår att avgöra och kökets förmåga att klara orena bränslen sätts på
hårda prov.
Vandring
Köket bör vara lätt och ha liten volym, man ska inte bära mer än
nödvändigt. Under senare år har gasköken blivit ett starkt alternativ
till det klassiska spritköket. Gas är mycket effektivt, sotar inte och har
en fullt reglerbar låga som gör att man kan finlira och inte bränna fast
fisken i stekpannan. Dom lättaste och mest kompakta gasköken skruvas fast
direkt på gasflaskan och kräver att man håller i kastrullen när man ska
röra om, det blir lätt lite vingligt. Spritkök är populära bland
vandrare men under längre vandringar tappar spritköket poäng på den
stora mängd bränsle som måste medföras men också gasköket lider av
bränsleproblem, man kan inte fylla en använd flaska och måste kanske ta
med en till istället. Gasflaskorna har samma volym när dom är tomma och
fyller ut ryggsäcken. Tappar ordentligt i effekt om det blir kallt men går
att förvärma med heatpads eller med händerna. Om du planerar en riktigt
lång tur passar ett bensinkök bättre, bränslet tar mindre plats och du
kan fylla på precis så mycket du behöver i lättpackade flaskor. Den som
absolut ska ha det bästa använder ett gaskök i titan som trots att det
väger under 100 gram har hög effekt och alla funktioner med piezotändning
och perfekt reglering av lågan som större och tyngre kök. Tar ruggigt
liten plats.
Klättring
Vikt är klättrarens stora fiende och låg vikt är inte bara angenämt
utan också en säkerhetsfaktor. Under mer normala förhållanden är det
gasköket som är det främsta alternativet med flera kök som väger under
100 gram. Om det är klättring under svårare förhållanden med kyla och
snösmältning som
hägrar kommer bensin/fotogenköket upp på första plats med hög prestanda
vid låga temperaturer. Dock påpekas att Himalayaklättrare i allt
större utsträckning använder gaskök som trots att dom lider av
effektproblem under kyla kan användas om man värmer gasflaskan med
heatpads eller med händerna. Ett spindelkök ger möjlighet att värma
flaskan i sovsäcken. Betydligt mer lätthanterligt än bensinkök som ska
pumpas och förvärmas.
Primus säljer en gasflaska för yrkesbruk med 60/40 blandning av Butan/Propan,
den högre andelen Propan ger en högre effekt vid stark kyla och
rekommenderas som vintergas.
Paddling
När man paddlar besväras man inte av lite mer vikt, tvärtom kan vikt
göra kajaken eller kanadensaren mer stabil. Man kan kosta på sig lite mer
lyx och i och med att man kan ta med mer matvaror så ställs högre krav
på att köket lever upp till mer än snösmältning och stormkokad
spagetti. Gas är det främsta alternativet med sin full reglerbara låga
som gör underverk med matlagningen. Det finns modeller med två lågor så
du kan hålla koll på både potatisen och köttbiten. Gaskök av
spindelmodell, som står stadigt på backen istället för på flaskan kan
ta mycket stora matlagningskärl, varför inte ta med en wokpanna?
Vinter
Det är mer än bränslet som gör ett lyckat vinterkök, man måste
kunna hantera det med handskar i kyla och det bara måste fungera
när det gäller. Främst är det bränslet som sätter begränsningarna och
fotogen och bensinköken har en stark ställning. Om du förvärmer med
sprit så kan du värma spritflaskan innanför kläderna först så är det
lättare att tända. Snösmältning tar lång tid och kräver mycket
bränsle. Sätt köket på en platta så det inte sjunker ner i snön. Ett
spritkök kompletteras enkelt med en tillsats för att köra på fotogen och
man får ett mycket effektivt kök med hög stabilitet och ett bra
vindskydd. Många flerbränslekök går dessutom att modifiera så att dom
passar i vindskyddet från Trangia och liknande spritkök. Det finns inget
självändamål med att bygga in ett multifuelkök i ett Trangia de mfl-kök
som finns på marknaden är gjorda för att fungera för sig själva, när
du bygger in dem så fungerar de flesta inte tillfredsställande utan de
får en minskad effekt, oftast pga för dålig lufttillförsel. Det är
bättre att införskaffa en platta att ställa köket på för att få
stabilitet, och om köket saknar vindskydd så skaffa ett separat.
Under en vintertur är köket så viktigt att det kan vara värt att ta med ett i reserv, utan kök kan man inte smälta snö för att få vätska och inte laga mat. Långt hemifrån har man ett delikat problem om köket av någon anledning ger upp. Det är inte heller alldeles angenämt att försöka laga ett krånglande kök i stark kyla. Driftssäkerhet och hög effekt under extrema förhållanden är tillsammans med lång brinntid krav du bör ställa på ditt vinterkök. Tänk på att snösmältning tar lång tid och drar mycket bränsle. Använd gärna lite större kastruller för att smälta snö effektivare, komplettera med vindskydd och lock. Det finns värmeväxlare som lindas runt kastrullen och maximerar effekten, dessa kan öka effekten med upp till 25%. Gas trivs inte i låga temperaturer men om du värmer kök och flaska innanför kläderna och använder sk Heat Pad så klarar det vinterförhållanden hjälpligt. Förvara gärna köket i en påse i sovsäcken så är det trevligare att hantera på morgonen.
Text:
Johan Lorin
Se fakta om olika kök på våra utrustningssidor.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Paddling allmänt Paddlingstips Göteborgsområdet
- Paddling allmänt Val av vattensäck
- Paddling allmänt Paddla kajak ensam
- Paddling allmänt Tipps på god mat att ha med på en fyra dagars kajakpaddeltur
- Paddling allmänt Paddelflottör uppblåst eller inte uppblåst
- Paddling allmänt Däckslayout på VKV FE
- Paddling allmänt Paddelflottör och länspump
- Paddling allmänt Självräddning
Nja, jag skulle nog välja Primus Köket Multifuel
det verkar bättre
Vad är en heat pad?
bra information.
Tack för detta, intressant och brett.
Under en resa till USA och Kanada blev jag stoppad av en tullare på flygplatsen som meddelade att det var olagligt och kunde ge dryga böter att även medföra själva köket (brännaren). De var rädda för ev. kvarvarande bränslerester. detta gällde även gaskök. Numera hyr eller köper jag ett enklare/billigare gaskök på plats om jag skall resa med flyg.
Utmärkt och lättfattat.