Kajakpaddling längs raukarna på Fårö

Två härliga paddeldagar längs en liten men vacker kuststräcka på Fårös norra del.

Av: Tagetes

Äntligen ska vi genomföra en paddling med övernattning i nya Hillebergstältet på Fårö! Vädret är bra, sydostlig vind 4-5 meter per sekund, sol. Vi tar färjan över till Fårö från vår bas i Fårösund och kör till gästhamnen vid Lauters. Här står redan två andra bilar med kajakställ på taket. Vi undrar vilka de är och vart de paddlat. Hamnen är en av Gotlands mest besökta gästhamnar, fast den ser liten och anspråkslös ut. När kajakerna är packade med många liter vatten, liggunderlag, tält, mat och gott vin är det bara att starta. Vi har ungefär 18 km paddling framför oss.Planen är att paddla längs raukarna på Tunguhuvud och Digerhuvud och äta lunch vid det lilla fiskeläget Helgumannen. Slutmålet är en udde som heter Skärsände, där finns flera fina ställen att slå upp tältet på.

Härligt vatten i lagunerna vid raukarna.

Otaliga gånger har vi gått bland raukformationerna, fikat, badat, fotat och fascinerats över bråddjupet som finns just utanför de små snälla basängerna vid raukarnas fötter. Det blir 50-60 meter djupt direkt. Nu får vi se denna unika kuststräcka från kajakperspektivet. Efter en dryg timme kliver vi ur kajakerna vid Helgumannen. Samtidigt kommer en annan kajak från andra hållet och landar på samma sten som vi. En Malmökille som tar en snabb paus och meddelar att den andra kajakbilen vid Lauters tillhör ett danskt par.

Titta in i en av helgumannens stugor.

Helgumannen är ett ofta fotat motiv för Fåröturisterna. Ett otroligt gulligt fiskeläge, helt enkelt. Intill en grå väderbiten husvägg, äter vi matjessill, gräddfil och kall, kokt färskpotatis med Gotlandsknäcke (raukar på förpackningen!). Och massa vatten. Eftersom detta är ett så välbesökt turistmål finns även ett dass uppe vid bilvägen. När vi ska fortsätta paddla dyker danskarna upp med sina snabba tävlingskajaker, med vikt på 9 kg jämfört med våra långfärdskajaker på 24 kg. Vi paddlar vidare längs den vita och grå klapperstenskusten mot nästa udde, raukområdet Langhammars. Hela tiden retar vi upp tärnor som fiskar och bevakar sina revir. De verkar bli störda även om man försöker hålla stora avstånd. Vid Langhammars nordspets laddar vi med lite energi och vatten och styr mot Norsholmen som är en halvö med rikt fågelliv och därför även är ett Fågelskyddsområde. Vi börjar känna av motvinden från öster lite. Vi rundar Norsholmen med extra marginal för att inte störa fåglarna men går lite närmare på den östra sidan, för att ta kort på det rostiga skrovet av en båt som förlist här någon gång.

Rostigt skrov på Norsholen.

Det finns en kiosk i ena änden på Ekesviken och vi känner att en glass skulle kännas lyxigt så vi paddlar dit, bara för att konstatera att den inte hade öppnat för säsongen. Det blev några extra kilometer, men nu ser man de små sjöbodarna på Skär, som är dagens slutmål.

Sommaröppet, bra.

Fårös kuster är känsliga och välbesökta, därför känns det extra bra att det finns fina dass lite här och var, bland annat här på Skärsände. Udden har gles tallskog, betande ungdjur och hed- och gräsängar lämpliga för tältning. Det doftar gott av backtimjan. Vinden friskar i och det är stor skillnad på läplatserna och de vindutsatta ställena. Vi hitar en bra plats i lä.

Ingen vill stjäla denne fiskares fångst.

En kall Visbyöl och lite nötter i kajakbaren innan vi fixar middagen på stormköket. Det tog ungefär 4,5 timme att paddla hit i lugnt tempo och armarna är lite trötta. Jag har läst någonstans att man paddlar i hastigheten ungefär fyra km/timme och det verkar vara ett bra riktmärke. Solnedgången blir fin. I skymningen tystnar också tärnorna, de sitter lugnt på sina stenar i vattenbrynet, alldeles nära sina fiender trutarna, som de nyss attackerat. Alla verkar vara sams just nu. Hillebergs tvåmanna-tält Rogen invigs och känns som ett bra köp. Inget morgondopp för att det är så långgrunt, men en god frukost i solvärmen innan vi paddlar tillbaka, Nu har vi lätt medvind hela tiden och sköna vågor att drivas framåt av, så det går undan. Samma sträcka går nu en timme snabbare. När kajakerna åter ligger på biltaket avslutas turen med superfika på hembageriet Sylvis Döttrar.

Hoppas på två tältnätter nästa år.

2014-07-24 18:06   salgo601
Tackar för trevlig berättelse. Har dragit mig för att transportera kajaken till Gotland men kanske skall tänka om ;-)

2014-07-27 10:14   Tagetes
Hej Magnus! Kul att just du svarade! Hur går det med stugvärdspraktik? LottaO

2014-08-21 14:55   Håkan Friberg
Fårö från vattnet - det kanske är nåt?

Svar 2014-08-22 21:40   Tagetes
Hej! Absulut är Fårö från vattnet nåt att satsa på. Det är mitt hemliga mål, ska lura med livskamraten, som du brukar skriva. Lotta

2014-08-21 20:57   salgo601
STF Serve 2-4 sep skall jag redovisa mina förvärvade kunskaper. Har aldrig varit i Vindelfjällen därav detta val....

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.