Stora puffar, förstasidan

Sida: Första Föreg. 1 ... 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 81 Nästa Sista

Utsidan startar nytt samarbete

tillsammans med Andreas Bengtsson bergsguide i MoutainGuide.se. Erbjudande som gäller nu är: Best skiing at the moment Läs mer

Vinn en grundkurs i isklättring!

Delta i tävlingen exklusivt för Utsidans medlemmar i samarbete med Mountain Experience. Priset i tävlingen är två platser i Mountain Experience grundkurs i isklättring i vinter, en plats till dig och en till din kompis (värde: 3 450 SEK/person). Läs mer

Hur viktig är toppen?

Världens glaciärer smälter. Kommer detta att medföra att en ny Sveriges högsta topp smälter fram. Vad händer då? Läs mer

På cykel genom Sahara Del 3

Här kommer den tredje rapporten frân Stellans cykeltur genom Sahara. Turen var planerad att gâ frân Bamako i Mali till Kario i Egypten. Planen gick inte att genomföra men här kommer i alla fall nästa rapport efter 700 mil pâ cykel. Denna gâng är det frân Lome vid havet i södra Togo. Läs mer

Sommarskogen

Morgonen känns varm när jag går över ängen. Solen strålar mellan luddiga moln som sakta flyter förbi. Åkervädden växer hög och midsommarblomstren står i en skrud av gredelin. Gräset smeker mina nakna fötter där jag vandrar. Läs mer

Grövelsjövandring

Trevlig tredagarstur med utgångspunkt från Sjöstugan vid Grövelsjöns sydspets. Rast vid samma stället som Linné rastade 1734, toppbestigning av Gröthogna (1401 meter) och härliga bad ingick. Läs mer

Stortoppen i det närmaste

Vi skulle bestiga Akka och ta oss till Stortoppen via norra kammen. Något stort var på väg att hända. Nu började väntan på att få gå och lägga sig så att äventyret kunde börja. Att borsta tänderna och stå och titta upp på det berg man skall bestiga är en speciell känsla. Kommer vi att klara av ... Läs mer

Med cykel till Peking

Under 2005 cyklade bröderna Mats och Magnus Nilsson de drygt 1500 milen från Ljungby till Peking. Läs deras berättelse om cyklingen och människorna de mötte. Läs mer

Saitaristjåkkå 2006 (SAREK)

Magnus Bredin åkte tillsammans med sin kusin Roger till Saitaristjåkkå i Sarek, berget som vissa kallar "Sveriges Matterhorn", läs berättelsen. Läs mer

Från världens tak till närkontakt med Danifolket

Fredrik Sträng är halvvägs i sitt försök att sätta Guinness världsrekord, att som snabbaste personen i världen klättra 7 Summits, och att försöka bli förste svensk med bedriften. Här får du en halvtidsrapport mellan klädombytena och flighterna! Läs mer

The Kingdom Of Crystal Adventure Race

Den 28/9 går starten för höstens långa tävling, The Kingdom Of Crystal Adventure Race. Som medlem på Utsidan får du rabatt på anmälningsavgiften. Läs mer

VM i adventure racing i Sverige

Just nu arrangeras världsmästerskapen i adventure racing i Sverige. Äventyrstidningen Outside har träffat två av huvudrollsinnehavarna, Mikael Nordström och Mats Andersson i USA för att prata förberedelser och förväntningar. Läs

Denali, 2006

Suget i äventyrstarmen började gro efter några månader... jag och Gligor var medvetna om att vi inte gjorde något åt det skulle det snart bli olidligt, en tidsfråga... Läs mer

Ensam genom Syd- och Centralamerika 2005-2006

Här är senaste rapporten från Johan som är på väg genom Syd- och Centralamerika. Läs mer

Äntligen Pårte!

Vyernas vandring: Såväl Bårddetjåhkkås topp som Rapadalen sedd från Gådokvarasj badade i solsken denna vecka i mitten av juli 2006. Följ med! Läs mer 15

Prenumerationserbjudande på svenska Outside

Världens största äventyrstidning - äntligen tillbaka i Sverige! Den 18 juli 2006 finns ett 100 sidor tjockt rykande färskt nummer av tidningen Outside i butik. Läs mer

Bygga en Stripkajak, en vinter av skaparglädje och inspiration

Min berättelse om att upptäcka paddling, att bygga en Kavat stripkajak i gran, om att känna glädjen i att få skapa och succesivt se resultatet av timmars slit till en färdig kajak i sjön! Läs mer

Björnen vi Stour Jerta

Från den 7 maj kan man läsa fjällkartan vid midnatt. Senast den 1 juni bör man vara i Kvikkjokk om man vill undvika alltför mycket kånkande av skidor på ryggen. Detta handlar om min 24:de diagonal genom Sarek på nattlig vårskare. Läs mer

Everest X 2

Drömmen om Everest började i skolbänken. I skolatlasen stod det 8848 m över havet, och man funderade om det i huvudtaget fanns luft där uppe. Här är Fredrik Strängs rapport från Everest. Läs mer

Möte med våren

Mattias Bernhardsson mötte vårens ankomst i de västra delarna av Sjaunjas fågelmarker vilka förvandlats till en arena för spel och ritualer. I maj är fjällen och skogen ett kontrasternas landskap där vårens makter kämpar mot vinterns nycker. Läs mer

På cykel genom Sahara del 2

Här kommer den andra rapporten från Stellan på hans cykeltur genom Sahara. Han är nu i Agadez i norra Niger och har nu cyklat 350 mil sedan starten under tre månaders tid. Läs mer

Chile 2005, klättring & skärm-flyg

Det började med att jag och Pawel snackade lite lätt på jobbet … och nån av oss sa – vi går och klättrar Lincancabur i Atacama öknen, Chile … vi snackade inte så länge till, vi bara gjorde det! Läs mer

Fler svenskar på Everest topp

På torsdagen nådde Fredrik Sträng och Johan Frankelius toppen på Everest. Grattis! Men de många dödsfallen på Everest i år har åter satt igång debatten om etik vid alpin klättring. Läs mer

Tomas Olsson funnen död

Det är en svart dag för svensk alpinism. Tomas Olssons kropp hittades idag lördag av två sherpas på 6 700 meters höjd. Tomas föll i tisdags från 8 500 meter. Läs mer

Ama Dablam 2005

Mats Svenssons var och klättrade Ama Dablam hösten 2005, här kommer rapporten. Läs mer

Utsidan event i Göteborg idag torsdag!

Utsidan.se i samarbete med Naturkompaniet och Äventyrsresor presenterar: Claes Grundsten och äventyrets stigar, i Göteborg 11:e maj 2006. Läs mer

Historielektion i Inkas fotspår

Johan Jörnhagen fortsätter sin resa genom Sydamerika och berättar här om besöket i det mäktiga Inkariket. Läs mer

Skidåkning med utsikt över Albanien och Makedonien – Brezovica, Kosovo

Ett reportage om skidåkning i Brezovica i Kosovo - reservort till Sarajevo OS-84. Läs mer

Missa inte kajakdagarna!

SVERIGES STÖRSTA KAJAKMÄSSA! Vid Sjöhistoriska muséet 6-7 maj kl 11-16! Här träffar du över tjugo utställare: kursarrangörer, uthyrare, tillverkare, kajakförsäljare mfl. Läs mer

Vandring i Fulufjällets nationalpark

Strax norr om sälen gick vi - jag och tre vänner, genom Fulufjällets nationalpark sista veckan i juli -05. Erfarenheterna i gruppen av att vandra långt var lika varierande som vädret var då. Läs mer