Min tredje vandring i Sarek

Vandring från Änonjálmme till Kvikkjokk genom Násasvágge och Njoatsosvágge.

Av: 12mil

Årets vandring gällde Njoatsosvágge. Därför bestämde jag mig för en färdväg från norr till söder nästan längs natioanlparkens gräns till Padjelanta. Färdvägen ledde inte genom Sareks kärnområde men gick bara fyra kilometer förbi Sveriges otillgänglighetspool (som jag fick veta efter vandringen).

Vandringen började i Ritsem med båtfärden över Akkajaure till Änonjålme, gick längs Padjelantaleden till treparksmötet och vidare väster om Gisuris mot Guophervágge. Lite in i Guophervágge korsade jag Låvdakjåhkå och gick uppåt in i Nassasvágge och längs den bananformade sjön Násasjávrre. Min färdväg ledde vidare till Alggajávrre och sen över passet in i Njoatsosvágge. Vandringen genom den här vackra dalen var höjdpunkten på årets tur.

För vandringens sista del planerade jag två varianter: Första varianten var att gå uppåt före Goabrekbákte och vidare på färdvägen som ledde genom Vállevágge till Prinskullen och Kvikkjokk. På denna färdväg skulle jag slippa vada över tre jokkar i nedre Njoatsosvágge som beskrevs vanligen som svåra. Men vattenståndet i alla Sareks vattendrag var mycket låga så att jag bestämde mig för den andra varianten som löpte vidare genom nedre Njoatsosvágge, över Sähkok-passet till Pårek och vidare mot Kungsleden. Vandringen slutade i Kvikkjokk med en pampig middag.

Denna tur var min längsta ensamvandring hittills. Totalt var den 13,5 mil lång. Jag gick nio dagar från Änonjålme till Kvikkjokk. Sista två dagsetapperna var ganska korta så att jag kunde ha kommit fram till Kvikkjokk efter åtta dagar men det behövde jag inte och vid Stuor Dáhtá fanns det dessutom en vacker tältplats.

Redan vid Akkastugan noterade jag att det skulle vara mycket torrt i Sarek. Stugans dricksvattenställe hade sinat. Bäcken några hundra meter bakom stuganläggningen - som kallas Akkastugans badkar - var bara en rännil. Jag gick genom nästan alla jokkar bara med mina stövlar. Till och med genom sådana som beskrevs som svåra att vada behövde jag inte mina vadpåsar. Jag promenerade till exempel genom Ruopsokjåhkå och trodde att det var en första liten förgreningen. Men det var hela jokken.

Vadpåsar behövde jag bara över Låvdakjåhkå, Luohttojåhkå (två grenar), Bálgatjåhkå (tre grenar) och Sähkokjåhkå. Jag räknade med åtminstone dubbelt så många vad och jag tror fortfarande att det finns så många vad normalt. Och jag tycker att de år med högt vattenstånd är några av ovanstående jokkar mycket besvärliga att vada genom, om det överhuvudtaget är möjligt.

Vädret var mycket bra. Första två dagarna sken solen. Sen var det lite molnigare, omkring Állgajávrre duggregnade det. Ingen storm, bara i övre Njoatsosvágge blåste det häftigt. Men det gör det alltid där berättade en yngre svensk guide senare i Kvikkjokk. Det finns fallvindar i dalens övre del. I nedre Njoatsosvágge vandrade jag genom solsken fastän allt omkring var grått och regnigt, en av de högre topparna skar tydligen molnen itu. På vandringens första två nätter var det sjärnklart så att det blev lite frost på morgonen. Sen var nätterna inte längre så kalla och dagarna inte mycket varmare än nätterna.

31/8 2014
Niak, Kantberget och Gavelberget, sett genom Sierggavágge

1/9 2014
Västra Guohpervágge åt väster ...

... och Guohpervágge åt öster

Násasvágge åt öster med Guohper i bakgrunden

2/9 2014
Alkavare kapell kom i synhåll

3/9 21014
Njoatsosvágge, sett vid nedstigningen från passet

3/9 2014 Vássjábákte imponerade mig mycket

3/9 2014
Tältplats nedanför Njoatsosvágges vattenfall

4/9 2014
Luohttojåhkå, en av de få jokkar som jag måste vada

5/9 2014
Njoatsosvágge och Goabrek, sett från uppstigningen till Sähkok-passet (jag såg två dagar tillbaka)

6/9 2014
Tältplats vid Gasskagårsåjågåsj i höstfärger med vy över Boarek

7/9 2014
En vacker soluppgång över Stuor Dáhtá och en värdig slut av årets vandring

2014-12-08 13:53   ricke
Hej och Tack för en fin beskrivning av din fjällvandring!
Önskar dig lycka till på fortsatta färder i fjällvärden.

Vänligen,
Rickard

Svar 2014-12-13 20:34   12mil
Tack så mycket. Jag planerar redan nästa vandringen (jag planerar egentligen alltid en nästa vandring). Men nu gäller det min första vintervandring.

2014-12-08 14:13   OBD
Grattis till en fin vandring och tack för att du delar med dig!
Bilderna får mig att längta tillbaka.

Svar 2014-12-13 20:35   12mil
Tack för din kommentar. Även jag längtar redan tillbaka. Men nu läser jag först dina artiklar på utsidan som jag nyss hittade.

2014-12-08 16:21   niklas-73-
Härliga bilder o bra skrivet.Tack.

Svar 2014-12-13 20:36   12mil
Tack för berömmet. Jag strävar efter att jag någon gång behärska svenska.

2014-12-08 19:15   Håkan Friberg
Låter som en mycket minnesvärd tur. Har du skrivit om din första Sarektur?

Svar 2014-12-13 20:40   12mil
Javisst, det var en minnesvärd tur. Om min första Sarektur skrev jag inte på utsidan, bara på min homsida. Det var den nog kortaste färdvägen genom Sarek och ledde genom Basstavágge och Ruohtesvágge. (Jag tycker inte beteckningen normalvägen som den ibland kallas.)

2014-12-10 17:40   litentuva
Fina bilder, tack för upplägget.

Svar 2014-12-13 20:42   12mil
Tack för kommentaren.

2014-12-10 22:46   fowwe
En lång och härlig tur. Fotona får även mig att längta tillbaka till flera av platserna. Jo, nog blåser det ofta i Njoatsosvágge. De västliga vindarna pressas in i den trånga dalen, det kan bli bra fart. Det där med fallvindar var ju en intressant tanke, det har jag inte tänkt på. Jag har mest drabbats av det jag tror är västanvinden.

Svar 2014-12-13 20:43   12mil
Det har du sannoligt rätt i. Jag kollade lite i nätet. Fallvindar finns det snarare om vindar blåsar över en hel bergskedja och inte bara över bergen inom en bergskedja. Dessutom blåste det i Njoatsosvágge längs dalen och vinden kom västerifrån.
Jag trodde att jag redan har läst alla böker över Sarek men nu ser jag fram emot din bok.

2014-12-17 19:32   Örnsätrarn
Tack för din berättelse om en fin tur. Den ger inspiration.
Jag tycker att det var ett bra val att välja Njoatsosvágge som huvudmaål för vandringen. Dalen är imponerande och gjorde ett stort intryck på mig när jag gick där på min andra Sarekvandring i augusti 1969. En av nätterna tältade vi under Bulkas och vaknade till knäppandet från renklövar. Vi befann oss mitt i en stor renhjord. Helt oförglömligt.

Jag hoppas på att komma tillbaka dit någon gång under 2015 eller 2016 så därför läste jag om din tur med extra intresse.

Beträffande fallvindar (katabatiska, http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/fallvindar-1.4090) så har jag upplevt sådana när jag tältat en halv kilometer nedanför Pårteglaciären. Strax efter att solen försvunnit ned bakom Pårtemassivet i väster så har en mycket kraftig iskall vind mycket snabbt svept ner från glaciären utan förvarning. Då vill det till att tältet är förankrat ordentligt och att man har koll på sin utrustning så att den inte blåser iväg. Jag har också upplevt liknande fenomen i Norge.

2014-12-18 19:47   LeifS
Det var en härlig berättelse. Så här före jul när det är mörkt och kring 0-an längtar jag verkligen tillbaka till det platser du så väl beskrivit.
Fallvindar är en särskild upplevelse. Jag blåste en gång omkull av en sådan på väg ner på kantmoränen ovanför Tarfala. Plötsligt en smäll i ryggen och sedan var det lugnt.
Leif Strömberg

2014-12-21 20:50   Tekku
Rolig läsning och fantastiskt fina bilder!

2014-12-22 13:28   olatal
Roligt att läsa och titta på fina bilder!
Pappa och jag planerar vår andra Sarekresa iår.
Man kan inte få nog med inspiration :D

2014-12-29 13:20   karlerland
Dina vackra bilder väcker minnen. 2000 gick jag en vandring liknande din. Jag började som du i Ritsem och tältade första natten vid treparksmötet. Andra natten vid renvaktarstugan i Ruohtesvagge och kvällen efter på en hylla vid Guohperjåhka. Jag såg då två badare nere vid vid jåkken. Dagen efter fick jag besök av dem. De påstod att jag snott den tältplats de sett ut. De skulle bara bada först. Jag deltog i kyrkhelgen i Alkavagge där det även var bröllop. En natt tältade jag nedanför Bulkas i Njoatsosvagge och på morgonen efter kom en renko skenande och började speka mellan mig och tältet. Jag hörde senare av båtföraren i Kvikkjokk att det var min urin hon ville ha. Det är mineralbristen i fjällen. Vidare mot Sähkok och Påreks sameviste och sedan avslutning i Kvikkjokk.

2015-01-01 19:26   mountainfox
Fina bilder! Fick plötsligt beslutsångest var jag ska lägga nästa vandring... Tur jag har minst ett halvår på mig att drömma :)

2015-02-18 09:08   spoket
Härliga bilder. Du följde hack i häl på oss den första delen av vandringen. Den 31/8 var vi på toppen av Guohper - fantastisk dag, eller hur? Kanske såg du två vandrare traska vidare genom Guohpervagge bort mot Smaila dagen efter?