GPS för riktiga äventyrare

Av: admin

Suunto lanserar nu Ambit, världens första riktiga GPS för äventyrare. Ambit erbjuder vad varje inbiten skidåkare, vandrare, terränglöpare och bergsbestigare längtar efter. En klocka som kombinerar GPS- navigering, höjdmätare, kompass i 3D, avancerad pulsmätare och mycket annat för både vardag, friluftsliv och träning.

Att kalla Ambit för en klocka är  till viss del orättvisst med tanke på att den kan mäta höjdskillnader, hastighet, puls, förutspå väder och hjälpa till med navigationen. Men den har en klocklik design och du har allt på en armlängds avstånd. Nya Suunto Ambit bryter ny mark och är världens första GPS för äventyrare.

Funktionalitet för friluftsliv
Ambit har en multifunktionell GPS där användaren kan lägga in flera olika lagrade platser och punkter, s.k. ”waypoints” att koordinera efter, som till exempel att spara ett bra svampställe eller ett favoritställe att fiska på. Det finns även en tracklog som är en funktion som sparar positionerna med ett visst mellanrum där det går att se i efterhand på en karta hur personen har förflyttat sig. Även temperatur, en unik 3D-kompass och barometer ger information om väder, höjd och plats för spännande äventyr.

Avancerad funktionalitet för träning
Ambit erbjuder en mängd funktioner för träning, även för superatleter. ”Suunto FusedSpeed TM” är funktionen där GPS och den patenterade accelerometern är ihopslagna vilket ger en mycket sanningsenlig hastighet samt att den svarar snabbare på tempoväxlingar. Pulsträning med ”PeakTraining Effect” gör att du håller dig inom ditt egna optimala träningstempo och ”Recovery Time” håller koll på när du är återhämtad och redo för nästa äventyr. Efter ett tufft träningspass hjälper Ambits GPS dig hem på bästa sätt för att kunna ladda upp och överföra data för analys på Movescount.com

Ambit har ett robust hölje som håller för tuffa aktiviteter. Batteritiden är upp till hela 50 timmar i GPS-läge och enligt sann Suunto-tradition så är klockan vattentät vid dyk ner 100 meters djup. Uppdateringarför Ambit är tillgängliga från Movescount.com

2012-03-23 23:49   William The Bear
Kan inte annat än säga - djäklar vad nyfiken jag är!! Själv fick jag precis mitt eget exemplar av den nya modellen Ambit skickad till mig. I morgon ska det läsas manual, och funktioner ska undersökas.

I slutet av april kommer en längre utvärdering på min blogg - för då jag gjort en 165km lång vandring, med denna nya häftiga nya klocka på armen.

Läs mer om mina åsikter om Ambit fram över på "Vandringsman".

2012-05-01 22:01   William The Bear
Har nu genomfört en sju dagar lång vandring samt använt Ambit på gymet. Ni är välkomna att läsa min utvärdering på Vandringsman.

2012-08-02 20:46   northdog
Tack Mattias, helt grym utvärdering av Ambit!

Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Anneli Wester åkte till Kina för att tälta på toppen av Muztagh Ata, drygt 7500 m. Det skulle bli den värsta resa hon någonsin erfarit. Del 6. 6 kommentarer
Anneli Wester åkte till Kina för att tälta på toppen av Muztagh Ata, drygt 7500 m. Det skulle bli den värsta resa hon någonsin erfarit. Del 4. 12 kommentarer

4 junidagar i Tarradalen

Tarradalen i mitten av juni i år var en fin upplevelse av skir, nyutslagen björkskog. Naturen omkring leden är dramatisk och storslagen. Och bara ... 4 kommentarer
Geocaching i storstaden såväl som mitt ute i skogen, både i dagsljus och i helmörker, och för att toppa det hela ett event med uppemot 90 liksinnade personer i en och samma stuga – en fantastisk ... 8 kommentarer