Kan quilt vara något för mig?

Börjar fundera om quilt kan vara något för mig. Jag vänder mig alltid några gånger på natten och har ofta problem med att jag glider av liggunderlaget. Brukar också behöva justera värmen på något vis under natten. Funderar på om western mountinering astralite kan vara ett bra alternativ för mina behov. Ni som använder quilt, vilka fördelar ser ni som störst?

Jag har sovit med quilt nu på två fjällturer. Fördelarna är att quilt är lättare än sovsäck och tar mindre plats i ryggan. Mitt liggunderlag är 64 cm bred, jag glider inte av det.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Jag vill ha en syntetquilt med en komforttemperatur på -6°C.
Det finns för dunquiltar men inte för syntet.
Jag vill inte ha dun då jag alltid befinner mig i mycket fuktigare miljö än fjällen.
Jag har verkligen letat men har ännu inte hittat en quilt med syntetfyllning som är så isolerande.
Har den en komfortempratur på -6°C så får den gärna väga 3 kg.
Jag vill inte ha dun då jag lever ute året runt.

Jag vill ha en syntetquilt med en komforttemperatur på -6°C.
Det finns för dunquiltar men inte för syntet.
Jag vill inte ha dun då jag alltid befinner mig i mycket fuktigare miljö än fjällen.
Jag har verkligen letat men har ännu inte hittat en quilt med syntetfyllning som är så isolerande.
Har den en komfortempratur på -6°C så får den gärna väga 3 kg.
Jag vill inte ha dun då jag lever ute året runt.
Enda jag känner till som skulle vara i närheten är gramXpert

Börjar fundera om quilt kan vara något för mig. Jag vänder mig alltid några gånger på natten och har ofta problem med att jag glider av liggunderlaget. Brukar också behöva justera värmen på något vis under natten. Funderar på om western mountinering astralite kan vara ett bra alternativ för mina behov. Ni som använder quilt, vilka fördelar ser ni som störst?
Fördelen är nog vikten och volymen. Använt quilt i 8 år, sålde precis min första Cumulus quilt. Har nu köpt ett Zenbivy sheet då jag gillar att sova på mage med händerna ovanför säcken så behövde ändå isolering ovanför axlarna, svänger mig även enormt mycket så är skönt att inte alls behöva vara oroad över drafts men ändå lättare och mindre constricting än flesta sovsäckar.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.