Fredrik Sträng klarade Khan Tengri

Äventyraren och fotografen Fredrik Sträng från Gävle kom nyligen hem från sin senaste expedition i bergsområdet Tien-Chan i Kirgistan (Centralasien). Efter mycket motgångar med stora mängder snö och starka vindar så lyckades Fredrik tillsammans med sin tyska kollega Johannes från Dresden att klättra det respektingivande och vackra berget Khan Tengri 6995 m.ö.h. den 5:e augusti.

Samma dag inträffade något fruktansvärt. Kl. 06.15 lokal tid (Kazakstan) så brast en gigantiskt serac (isblock) högt uppe på berget Chapaveva (6371 m.ö.h.) som utlöste en lavin av väldigt format som satte fart ned mot Siemienovskovo glaciären där ett 35-tal människor befann sig vid denna tidpunkt på väg uppför glaciären till läger 2 på Khan Tengri. Ca: 25 människor slukades genast upp av lavinen som bestod av stora isklumpar och mycket lössnö från de senaste dagarnas ihärdigt snöande. I mörkret denna morgon och på en höjd av ca: 4900 m utbröts panik. Ögonvittnen berättar hur de själva såg människor försvinna spårlöst i snömassorna och hur de själva sprang eller satte sig på ändan nedför berget för att söka skydd och komma bort från lavinen. En rysk alpinist hoppade tillsammans med sin vän ned i en glaciärspricka för att söka skydd för lavinen men hans vän miste livet i hoppet. En rysk expedition från Irkutsk bestående av två kvinnor och män tillsammans med bl.a. en grupp litauer började genast söka och leta efter överlevande. Två efterföljande laviner gjorde arbetet direkt farligt och personerna lämnade området med 3 överlevande som fått bl.a. brutet ben och ansiktsskada men inget livshotande. Vid det här laget saknades 24 människor. Baslägret på South Inylchek glaciären där både representanter från Kirgistan och Kazakstan fanns kopplades nu in i dramat och en räddningsoperation med räddningsteam från de båda lägren och ett influget räddningsteam sattes igång med sökandet efter överlevande. Vid middagstid gick en fjärde lavin som var av enormt format tack och lov en bra bit ovanför det område där räddningsarbetet genomfördes och sökandet efter överlevande avbröts då det ansågs vara för farligt att genomföra sökningsarbetet efter överlevande. Till den 9/8 så har 10 kroppar funnits antingen i snömassorna eller sönderbrutna i glaciärsprickor. 14 stycken människor från bl.a. Ryssland och Tjeckien saknas fortfarande till dags datum. Sökande efter människor vid liv är sedan länga borta, arbetet att söka efter kropparna fortsätter men flera laviner har rapporterats i det drabbade området vilket gör arbetet ännu svårare och farligare.

Året var 1994, den 4:e augusti då senaste olyckan skedde på sydvästra leden på precis samman ställe och 3 människor miste livet.

En lössnö lavin blandat med stora isklumpar som var fallet under denna tragiska olycka kan komma upp i enorma hastigheter, ända upp till 400 km/h. De klättrare som befann sig i mitten av en sådan lavin hade ingen chans.

Jag tillsammans med min vän Johannes vandrade nedför isfallet och Siemienovskovo glaciären där olyckan inträffat dagen därpå. Det såg ut som ett slagfält. Då vi inte haft någon radiokontakt med vare sig andra klättrare eller baslägret p.g.a. radioskygga så viste vi inget om olyckan då vi gick ned från berget efter den lyckade toppbestigningen och de människoliv befann sig under snömassorna. Stora gigantiska isblock upp till 1 ton låg spridda som ett minfält nedför den brant sluttande glaciären. En kropp låg fortfarande kvar i en glaciärspricka i väntan på att bli upplockade den 6:e augusti kl. 09.00 och två andra kroppar låg bakom två stora seracer (isblock) för att senare bli upphämtade. Vi möttes av litauer, ryssar och ett räddningsteam som fraktade helikoptern nere i läger 1 på 4400 m höjd med kroppar och flera räddningsteam var på väg in för att göra ytterligare försök att leta efter kroppar i snömassorna. Räddningsmanskapet tackade för vårt erbjudande att hjälpa till men det fanns inte mycket mer att göra.

Stämningen i baslägren på South Inylchek glaciären utbröt i djup sorg, flaggorna stod på halv stång och allt var grått. Folk hade upplevt panik då de inte vetat var deras olika vänner befunnit sig på berget under denna tid.

Det är med djupaste respekt och smärta som jag återberättar de uppgifter som jag fått ta del av de ögonvittnen och de involverade från räddningsarbetet. Jag tänker på de omkomna, deras släkt och vänner.

Fredrik Sträng

Läs mer på hemsidan

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
En reseberättelse om en solovandring som börjar med ett fjällmaraton och därefter utgår från Vålådalen och går över Stensdalsfjällen och Bunnerfjällen 5 kommentarer
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...