Fjällräven vinner tyskt hållbarhetspris i sin kategori
Fjällräven är vinnare av kategorin sportprodukter i Deutscher Nachhaltigkeitspreis, Europas mest omfattande hållbarhetsutmärkelse för företag.
Av: utsidanred
Det tyska hållbarhetspriset lyfter årligen fram ledande aktörer i 100 branscher, där en jury på omkring 240 experter bedömer kandidaterna. Utmärkelsen har delats ut sedan 2008.
Juryn framhåller att Fjällräven i decennier har integrerat hållbarhet och samhällsansvar i hela verksamheten – från övergripande strategi till produktutveckling. Företaget fasade ut PFAS redan 2009 och har sedan länge satsat på lång livslängd, reparerbarhet och resurseffektiva material.
Outdoorföretag före sportvarumärken
Outdoobranschen anses ofta ligga före sportbranschen inom ekologisk och social hållbarhet. Det tyska hållbarhetspriset understryker detta. Även tvåan och trean – Löffler från Österrike och tyska Ortlieb – kommer från outdoorsegmentet. Löffler vann priset i fjol, och året innan gick det till Vaude, ett annat friluftsvarumärke.
Aiko Bode, Chief Sustainability Officer för Fjällräven och Fenix Outdoor, kommenterar utmärkelsen:
”Vi vet att allt vi gör har konsekvenser – för miljön och för människor och djur som lever i den. Som outdoorföretag är vi medvetna om detta ansvar och gör vårt bästa för att minimera vår påverkan. Det finns alltid mer att göra: hållbarhet är en resa med många kontrollstationer, utan en slutdestination. Men utmärkelsen från Tyska hållbarhetspriset visar att vi rör oss i rätt riktning.”
Läs mer
Forumdiskussioner
- Löpning Köpa mina första trail-löpskor
- Löpning Djurmöte
- Löpning Kuperat är bra - backträning och sånt
- Övriga aktiviteter Diskussionsforum för simning med packning?
- Jakt Staten backar – samebyar kan få kontroll över jakten utan huvudförhandling
- Övriga aktiviteter Billig och bra våtdräkt för simning i sjö?
- Jakt Varför klagar folk jämt på jägare???
- Övriga aktiviteter Stora Tråden om Klipphoppning
