Fire, Ice & Dynamite 2005

Fire, Ice & Dynamite 2005, iscykling som flyttade upp på land. Franz Hellberg vann tävlingen och Jonas Larsson vann lotteriet.

Av: mrhandley

Det började med en vinter som inte riktigt blev en vinter, sedan blev det kallt igen, varpå det tinade och sedan kom det ungefär en halvmeter snö. Att isen blir dålig med sådana förutsättningar är ganska självklart, men istället för att ställa in så valde vi att köra Fire, Ice & Dynamite i vilket fall som helst. Skillnaden blev att vi gjorde det på land, att ”Trappan” blev ”Backen”, och att kriteriumet krympte rejält i längd.

Trots detta så var det några tappra själar som vågade sig ut i snöfallet, på ett underlag där skidor är mer logiskt än däck. Tyvärr så var det många som valde att inte ställa upp då FID inte hölls på is, men vintern är svår att göra något åt. Den risken kommer vi som arrangör att ha varje år, men vi tror att ett annorlunda och roligt arrangemang kan locka ut många i snön.

innanInnan tävlingen. Vädret växlade mellan sosken och snöfall.
Hur gick det då? FID2005 startade med Sprint. 50 meter dragracing på cykel. Först över mållinjen går vidare till nästa omgång tills det bara är en person kvar.
Eftersom det var jämnt antal deltagare så behövdes ingen jokerkvalificering, utan vi kunde köra heaten efter varandra.

Efter några elimineringsrundor möttes Phil McNaughton (004) och Viktor Karlin (001) rspektive Jonas Larsson (007) och Franz Hellberg (005) i semifinalheat. Viktor Karlin och Franz Hellberg vann sina respektive heat och möttes i final. I finalen lottades banorna och Franz som vann lottningen fick välja bana. Finalen avgjordes redan efter ca 3 meter, när Viktor missade att klicka i pedalen. Frans vann finalen med dagens snabbaste Sprint, 7,94 sekunder

SprintfinalenFranz vann i Sprintfinalen
6 002 Per Kumlin 9,87 sek
7 006 Patrik Johansson 10,63 sek
7 003 Oskar Williamsson 10,03 sek

BackenEfter Sprinten så var det dags för Trappan, eller egentligen Backen som deltävlingen fick byta namn till när vi flyttade upp den på land.

Från första början så var det väldigt svårt att ta sig upp för backen, på grund av att cyklisterna sjönk ner i snön och tappade fästet. De 30 cm snö som kommit sedan prepareringen gjorde topplagret väldigt poröst. Efter pistarbete och ännu mer preparering (stort tack till Per Kumlin som la ner en hel del tid på detta) gick det ändå att genomföra deltävlingen.

PistvaktPer Kumlin pistar Backen
På grund av de svåra förhållandena fick alla deltagare tre starter var, och det bästa försöket räknades.

Första omgången visade hur svår Backen var, och att det krävde koncentration ens för att ta sig fram till backen. Oskar kom inte ens fram till backen då han vurpade innan han kommit fram. Phil missade hela backen när han kom fram till roten av backen och fick ett kast på cykeln vilket styrde honom längs med backen. Både Phil och Oskar fick självklart bonuspoäng för dessa bedrifter.

OskarOskar synar Backen
Viktor (6 meter), Per Kumlin (6,5 meter) och Franz (6,5 meter) kom längst upp i backen i första omgången. I övrigt så var det gott om fina vurpor, då cyklisterna satsade friskt på att ta sig upp i backen.

Andra omgången bjöd om möjligt på ännu mer vurpor, där bland annat Phil visade att man kan göra en backside 180 och fortfarande vara i klickad i pedalerna (bonuspoäng för det). Kan Phils speciella sportdryck ha något med det hela att göra?

Franz förbättrade sitt resultat och var den som kom högst upp i backen i andra omgången med sina 9 meter. Oskar lyckades komma upp i backen utan att vurpa och Bruse bättrade på sitt resultat med en fin vurpa.

BruseMånga fina vurpor blev det, här Bruse ”in action”
I tredje omgången lyckades Viktor hitta rätt spår kombinerat med rätt växel, vilket gjorde att han kunde trycka sig hela vägen upp för backen. Ja, nästan i alla fall. 30 cm från mål fick han för sig att göra en ofrivillig power wheelie och lyfte framhjulet från backen. Sedan slog det över och han vurpade storstilat i toppen av backen. Detta gjorde att Viktor kunde knipa första platsen då ingen annan ens var i närheten av hans resultat.

viktor1Viktor precis innan han slår över
viktor2Notera att bakhjulet är i luften. Här snackar vi akrobatik på hög nivå.
Resultatlista BackenPlats Startnr Poäng Namn Distans
6 008 Bruse Persson 4,5 meter
7 006 Patrik Johansson 4 meter
8 004 Phil McNaughton 3 meter

Hemliga TävlingenEfter Backen kunde vi avslöja Hemliga Tävlingen, nämligen Karusellen.
Iden bakom deltävlingen är väldigt enkel. Vem kan cykla flest varv rund en kon. På 60 sekunder. Utan att sätta ner foten och utan att vurpa?

Att göra det på asfalt är en sak, men gör det på snö där framhjulet riskerar att slinta så förstår du snabbt att detta inte är enkelt. Det kräver balans och vana att hantera cykeln samt förståelse för vart man placerar kroppsvikten på cykeln.

perPer höll balansen i Karusellen. 8 varv blev det.
Det visade sig svårare än man tror, och snön gjorde det om möjligt ännu svårare för deltagarna. Dagens veligaste var Phil som inte kunde bestämma sig för vilket håll han skulle cykla åt, utan bytte håll 4 gånger innan start.

PatrikSnön ställde till det för Patrik som vurpade i Karusellen
Bonuspoäng fick Patrik Johansson som tyvärr lyckades vurpa efter 3 varv i Karusellen.
Spårvägencyklisterna Franz och Per visade att dom har koll på balansen. Dom lyckades bägge cykla 8 varv, och Viktor låg inte långt efter med 7 varv

KoncentrationFranz visar vilken koncentration som behövs för att klara av 8 varv i Karusellen
Resultatlista KarusellenPlats Startnr Poäng Namn Varv
6 007 Jonas Larsson 6
7 003 Oskar Williamsson 4
8 006 Patrik Johansson 3

CriteriumEftersom isen var som den var och det hade snöat nästan 30 centimeter beslöt vi oss för att hålla ett kortare criterium, med 50 meter startsträcka. De första tre varven kördes med mastercyklist får att säkerställa att alla var någotsånär uppvärmda innan tävlingen började på riktigt.

Bruse i ledningBruse i ledning
Bruse fick hedersuppdraget att vara mastercyklist, och hålla takten nere de första tre varven. Första varvet gick bra, men sedan lyckades Bruse med konststycket att vurpa vid varvningen, och han blev passerad av ett antal cyklister innan han lyckades ta sig upp igen. En sådan väldokumenterd vurpa inför alla åskådare kan inte ge annat än bonuspoäng.

Bruse vurparNär man är mastercyklist vill man verkligen inte vurpa. Bonuspoäng för det Bruse!
När farten väl släpptes fri tog Per initiativet och la sig snabbt bakom siste cyklist, med en bra lucka till en miniklunga bestående av Franz och Viktor. Vare sig Franz eller Viktor var riktigt intresserade av att ta upp jakten på Per, utan dom låg mest och bevakade varandra.

Målkurvan, där Bruse vurpade, orsakade besvär för flera cyklister.

Per i målkurvanPer hade det svårt i målkurvan han med.
Per Kumlin satte sig lite hårt på ramen efter det att framhjulet grävde ner sig, men vurpade trots allt inte. Viktor lyckades få framhjulet att gräva ner sig rejält och höll på att göra en riktig ”endo” men räddade situationen innan det gick överstyr. Däremot så tappade han kontakten med Franz och lyckades inte riktigt komma ikapp innan han togs av banan.

Snöig?En snöig Per Kumlin efter Criteriumet
6 006 Patrik Johansson
7 008 Bruse Persson
8 004 Phil McNaughton

Efter Criteriumet sammanställdes resultaten, och alla poäng räknades ihop.

SegrarenFranz Hellberg vann med 24 poäng och blev 240 kronor rikare.

Viktor KarlinViktor Karlin kom tvåa med 18 poäng,

Per Kumlintätt följd av Per Kumlin på tredje plats med 17 poäng.

Slutställning Fire, Ice & Dynamite 2005 Plats Startnr Poäng Namn Klubb

7 003 2 (+2) Oskar Williamsson Solna Fotbollsklubb
8 006 (+1) Patrik Johansson
(bonuspoäng inom parantes)
Jonas LarssonLotteriet vanns av Jonas Larsson, som även han blev 240 kronor rikare.
Ett Annat Lopp vill tacka alla ni modiga och galna deltagare som vågade ställa upp i FID2005. Tack för att ni kom, trots att vi flyttade FID upp på land.

Oskars cykelkrossmutanthemmabygge, den enda med bockstyre
Får vi bestämma kommer isen ligga tjock och spegelblank i slutet av februari 2006, och vi kör FID06 i strålande solsken. Då kommer vi också ha en extrastark chilichoklad för er som tyckte att årets var lite ”vek”. Till dess tackar vi för oss, och Steffo, Malin, Peter, Mats och Rikard skall ha stort tack för att ni hjälpte till. Stort tack även till Stefan på mtb-bilder.se som fotade begivenheterna.

Funktionär RikardRikard
Funktionär PeterPeter
Funktionär SteffoSteffo (längst till vänster)
Malin och Peter
Funktionär MatsMats
Funktionär MalinMalin längst till vänster
Tess och Mattias i gula västar. Franz längst till vänster och Anders Grund gömmer sig delvis bakom Mattias.

Ett Annat Lopp

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer