Fire, Ice & Dynamite 2005

Fire, Ice and Dynamite 2005 är en vintertävling med snö, is och mörker som fokus. Ganska originellt och riktigt kul. Tillbaka till "old school" helt enkelt, flera tävlingar på samma cykel!

Av: mrhandley

Fire, Ice & Dynamite 2005 - mountainbike på is.

Vi (dvs. Ett Annat Lopp) beslöt oss en gång i tiden för att göra något annorlunda, och kanske något som skulle anknyta till "gamla dagars" cykelfestivaler. Vi testade konceptet i en vintertävling, som vi på ett projektmöte döpte till Fire, Ice & Dynamite . Då man gör något ingen gjort tidigare är det ganska bra om man testar det först, och 2004 års upplaga av FID var just ett testskott för att se om konceptet håller och hur man genomför det bäst.

Den publikrespons vi fick, och den positiva återkopplingen vi fått från deltagarna visar att detta är något vi skall göra fler gånger. Det skall vara kul att cykla, och det går alldeles utmärkt att cykla på vintern. Detta visar vi med Fire, Ice & Dynamite!

Därför är det nu dags att återigen tävla i galna grenar på sjön Rudans is.

FID2005 kommer bestå av 4 tävlingsgrenar, och dessa är:

bSprintDragracing på cykel. Två och två ställer kombattanterna upp på startlinjen där vinnaren går vidare tills nästa heat. Till slut finns det bara en vinnare kvar.

Sprint, cyklist mot liggcyklistUppställning på startlinjen i en av heatstarterna i Sprint.

Sprinten var riktigt rolig då det var kort, snabbt och intensivt. Förutom att en av deltagarna fick mekaniska problem och att det var någon som satte sig hårt på ramen (ofrivilligt) så gick det bra för de allra flesta. Några utav deltagarna kom inte igång direkt i starten, men lyckades hämta tillbaka det innan mållinjen. Då Sprint är 50 meter är växelval väldigt viktigt, men det går att hämta in en mindre lyckad start.

TrappanCykla nerför en trappa har väl alla gjort, men uppför? Trappstegen är dessutom olika höga och olika breda. Vem kommer längst, och på kortast tid?

trappanHåkan synade Trappan rejält. Här vurpan han över styret på väg upp i Trappan.

Trappan är egentligen vad mountainbike handlar om. Håll huvudet kallt, ha bra teknik och välj rätt spår. Dennis Dertell cyklade storstilat och gick in på en förstaplats. Håkan Karlsson visade även han att vill man så kan man. Hur ofta har man hört talas om någon som gör en endo när man cyklar upp för en trappa? Bäst av allt är att vi har hela vurpan på bild tack vare Stefan på mtb-bilder. Skämt å sido, Håkan tog det hela bra och gjorde inte illa sig. Att bryggan var hal fick vi bevis på under "uppvärmningen".
Det var flera som höll på att vurpa, och det var till och med en deltagare som halkade av bryggan och la sig i snön bredvid. Tyvärr har vi inte det på bild.

CriteriumDet gäller inte att vara snabbast, utan att inte vara sist. På en kort varvbana körs varv efter varv där den som ligger sist tas bort efter varje varv. Till slut är det bara två deltagare kvar och då gäller det att vara först över mållinjen.

CriteriumetBitvis var det riktigt intensivt i Criteriumet.

Tävlingsformen criterium är egentligen ganska annorlunda. Det gäller att inte komma sist, men samtidigt att inte ligga för långt bak så att man blir avplockad om någon drar igång.
Criteriumet inleddes med 5 mastervarv, där mastercyklisten (Mattias från Ett Annat Lopp) höll nere tempot till ca 25 km/h. Vi som arrangerade ville inte att någon skulle vara ouppvärmd, då man snabbt blev kall i kylan. Tyvärr så hade det snöat dagen innan Fire, Ice & Dynamite -04 så den fruktade spegelblanka (och fruktansvärt hala) isen hade samma friktion som en hal asfaltväg. Tråkigt men inte så mycket att göra åt. Hindret i sista kurvan gjorde att det blev besvärligt för vissa, men det blev samtidigt svårare att plocka positioner innan mål. EAL lovade förra året att hindret skulle vara större och ligga på en raksträcka i stället. Det skall vi hålla! När farten släpptes fri visade elitåkarna var skåpet skall stå. På en given signal var det som om det gick ett tåg, och de som orkade hålla den takten fick följa med. Det var nästan som att se US Postals TdF lag susa förbi, perfekt synkroniserade och alla på samma kadens.

Hemliga tävlingenI år lägger vi till en tävling. Denna tävling hålls hemlig tills nummerlappsutdelningen så att ingen kan förbereda sig eller träna på den. Garanterat hög skrattfaktor där cykelhanteringskunskaper kommer att premieras.

Meningen med FID är att det skall vara kul att cykla, och för att premiera dom som gör det roligare så delar vi ut bonuspoäng. Förra året delade vi ut 5 bonuspong fördelat på 4 cyklister. Vurpor, attityd och stil, allt detta ger bonuspoäng.

I varje delgren delas det ut poäng, och efter det att alla grenar är avklarade summeras poängen och den med mest poäng (bonuspoäng medräknat) vinner<[b>Fire, Ice & Dynamite 2005.

Läs mer om Fire, Ice & Dynamite 2005

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer