Filmlära

Detta är stort område och här hittar du lite grundläggande om detta viktiga ämne.

Av: Christer Lindh

Filmlära

Att välja film
Du väljer film beroende på hur du vill att den slutliga bilden skall bli. Med detta menas hur pass kornig du vill att bilden skall bli. Kornigheten följer med ASA talet. Ju lägre ASA tal desto finare korn är det och därmed upplevs och blir bilden skarpare.

Det brukar rekommenderas att inte hoppa runt för mycket mellan olika filmer. Välj ut några som du jämt använder så kommer du att lära dig just de filmerna egenheter.

Filmens ASA / ISO eller vad det nu står på förpackningen
ASA och ISO är samma sak, bara olika förkortningar. Ibland pratar man om filmens hastighet. Då menar man filmens ASA / ISO tal.

Nu för tiden är alla filmer DX-kodade vilket innebär att filmen är märkt på utsidan med sitt ASA tal. Kameran känner sedan av denna märkning och ställer in rätt ASA tal. Det är detta som de små guldkontakterna, där filmen sitter, är till för.

Filmen har ett fast ASA tal. Du skall exponera filmen efter detta ASA-tal, såvida du inte medvetet vill manipulera exponeringen. Nu finns det filmer som klarar att köras på flera ASA tal. Fuji har en sådan som man kan använda från 100 – 1000 ASA. Jag har testat denna och det är mycket smidigt om man inte vet hur ljuset kommer att bli. Dock blir filmen ganska kornig på de högra ASA talen och förmodligen så är den lite kornigare än en ren 100 ASA om man ställer in den på 100 ASA. Men den är definitivt värd att testas.

Att pressa film
Att pressa film innebär att du exponerar filmen med högra ASA tal än den egentligen är gjord för. Om pressar en film så måste den framkallas annorlunda, alltså måste du meddela ditt fotolabb vilket ASA tal du exponerat filmen efter. Notera alltid detta direkt med penna på filmen.

Diafilm kan inte pressas lika hårt som exempelvis (det finns undantag ) svart-vitt film. Att pressa en svart-vit Kodak Tri-X (400ASA) till 1600ASA är inget problem. Men att pressa en Velvia (50ASA) till 200ASA är inte bra. Filmen är inte gjord för detta och tappar sina egenskaper. Bilder blir det, men det blir inte bra (korniga och konstiga färger). Jag har en kompis som lyckades exponera 20 rullar Kodachrome (64ASA) på 1600 ASA. Det var inte skoj att upptäcka det. Lösningen var att skicka dessa till ett labb i USA som framkallade dem efter 1600ASA. Det var inte billigt men han fick ifall sina bilder.  

Förvaring mellan fototillfällena
Filmen bör alltid förvaras kallt. Speciellt om du köper proffsfilm som är extra kalibrerad. Ta för vana att förvara filmen i kylen. Du bör inte heller förvara filmen i solljus.

Förvaring under fototillfälle
När jag är ute så har jag filmen utan papper och plastförpackningen i återförslutbara plastpåsar. Du vet såna med en smart list som gör att man kan försluta påsen. Det finns olika kvaliteter på dessa. 

Om du gör av med mycket film så kan det vara läge att spana in speciella behållare för tagen film. Dessa kan du fästa i bältet eller på ryggsäcken. Sådana finns från Tamrac och Lowe.

Att köpa film
Det brukar vara billigare att köpa storpack från postorder eller via internet.

Färg eller svarvit
Jag gillar svart-vitt mycket, men det innebär att jag inte kan göra diavisningar av bilderna (man kan göra positiv av svart-vit men det är ett extra moment). Jag började fotografera med svart-vitt och tycker fortfarande att det äe enklare att komponera bilden när jag inte måste använda färgerna. Jag börjar sakta vänja mig vid att tänka på motivets ingående färger. Men det finns inget vackrare än en färgbild där färgerna samspelar.

Dia eller färgfilm
Jag använder uteslutande diafilm därför att jag gillar att visa diabilderna på duk och för att de är bättre färger i filmen. Jag tycker också att de är enklare att katalogisera och förvara. Alla proffs jobbar nästan uteslutande med dia.

APS
Har ingen erfarenhet av detta format. Någon som har kommentarer?

Film för olika aktiviteter
Genomgående kan man säga att ju finkorniga desto bättre. Färgerna blir mustigare och klarare. Bilden blir skarpare. Men som du vet vid det här laget innebär finkornig film, lägre ASA tal. Detta innebär att 50 ASA inte kommer att funka i de lägen då ljuset är sämre och du måste handhålla kameran. Då kanske du kan behöva upp till 200 ASA film.

av David Elmfeldt

 

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.