olympus tough tg 6
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
HasseQ
Temp. avstängd
Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader?
Efter att ha förstört 3 kameror under regniga fjällvandringar så har jag börjat kasta blickar på olika typer av "äventyrskameror". De jag hittat med skaplig prestanda menar dock att användningsområdet när det gäller temperatur börjar vid 0. Har ni några tips på kameror som inte bara tål stötar...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tråden är några år så jag är ute efter daxlägetKamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader?
Efter att ha förstört 3 kameror under regniga fjällvandringar så har jag börjat kasta blickar på olika typer av "äventyrskameror". De jag hittat med skaplig prestanda menar dock att användningsområdet när det gäller temperatur börjar vid 0. Har ni några tips på kameror som inte bara tål stötar...www.utsidan.se
En ganska gammal kameraserie idag och nya 7an är inte förändrad när det gäller kamerans akilleshäl, den ynkliga sensorstorleken. Med en 1" sensor eller kanske steget till M43 skulle kameran ge den bildkvalitet man kan begära 2023.
Har man redan en bättre mobil kanske det här kan fungera:
www.sealife-cameras.com
Har man redan en bättre mobil kanske det här kan fungera:

SportDiver Underwater Smartphone Housing for iPhone & Android - SeaLife Cameras
The SeaLife SportDiver is a compact and lightweight underwater housing for smartphones. The SportDiver housing will allow divers to take photos and video with their smartphone down to 130 feet or 40 meters. The SportDiver can encase most Android models and all iPhones from iPhone 8 through...

En annan faktor är "bländaren" - hur bra/dålig är kameran i svagt ljus, detta tycker jag generellt har varit problemet med "tåliga kompakt-kameror".
En solig dag på skidor eller i kajaken en sommardag är sällan problem, men att ta ok bilder i lite skymning eller annat lite sämre ljus är svårare. Där har jag däremot imponerats av några av de allra nyaste mobilerna, (som jag dock tyvärr inte äger själv).
/Patrik
En solig dag på skidor eller i kajaken en sommardag är sällan problem, men att ta ok bilder i lite skymning eller annat lite sämre ljus är svårare. Där har jag däremot imponerats av några av de allra nyaste mobilerna, (som jag dock tyvärr inte äger själv).
/Patrik
Paddlar mest kajak och kör fortfarande med 5:an. Men den dag den säger upp sig kommer jag nog uppgradera till TG7. Vill ha en liten tålig kompakt kamera med knappar, som är enkel att hantera och använda.
Bildkvalitén räcker för mig men kan kräva lite pyssel i besvärligt ljus. Tycker ibland att vissa lägger för mycket fokus på de tekniska värdena i stället för val av motiv, beskärning osv. För mig är det ofta viktigare att ha kameran med och snabbt kunna få upp den.
/ Ulf
Bildkvalitén räcker för mig men kan kräva lite pyssel i besvärligt ljus. Tycker ibland att vissa lägger för mycket fokus på de tekniska värdena i stället för val av motiv, beskärning osv. För mig är det ofta viktigare att ha kameran med och snabbt kunna få upp den.
/ Ulf
Min Panasonic DMC-FT2 log i vattnet på Grönland på ungefär 2m djup i ca 2 timmar innan jag hittade den. Jag sprang till sötvatten källa direkt och håll den i ca 15 min. Den klarade sig.Vad finns det för vattentäta kamera som slår denna ?
Känns som den har några år på nacken?
Vad är märkvärdigt med det? Den är klassat till 10m vattendjupt, om den ligger på 2m djupt händer ingenting.Min Panasonic DMC-FT2 log i vattnet på Grönland på ungefär 2m djup i ca 2 timmar innan jag hittade den. Jag sprang till sötvatten källa direkt och håll den i ca 15 min. Den klarade sig.
Hittade en recension av TG-7:an på nätet: https://uk.pcmag.com/cameras-1/148627/om-system-tg-7
Lite kommentarer och andra förslag..
/ Ulf
Lite kommentarer och andra förslag..
/ Ulf
Liknande trådar
- Svar
- 18
- Visningar
- 3 K