olympus tough tg 6

 
Nu senare i september kommer TG-7. Oklart för mig vad som är bättre med den modellen.

Både TG-6 och TG-7 är att betrakta som bra köp för friluftsaktiviteter IMHO. Bättre foto-ergonomi än än mobiltelefon.

Nackdel är att filmning äter batterier speciellt när det är kallt.

Thure
 
Tråden är några år så jag är ute efter daxläget
 
En ganska gammal kameraserie idag och nya 7an är inte förändrad när det gäller kamerans akilleshäl, den ynkliga sensorstorleken. Med en 1" sensor eller kanske steget till M43 skulle kameran ge den bildkvalitet man kan begära 2023.

Har man redan en bättre mobil kanske det här kan fungera:

 
En ny sensor skulle kunna vara intressant utvecklingen går framåt. Men den behöver inte vara entums. Större sensor har nackdelar som att då behövs nytt objektiv och då är det svårt med storleken och vikten. Tyvärr har utvecklingen av kompaktkameror avstannat.

Thure
 
En annan faktor är "bländaren" - hur bra/dålig är kameran i svagt ljus, detta tycker jag generellt har varit problemet med "tåliga kompakt-kameror".
En solig dag på skidor eller i kajaken en sommardag är sällan problem, men att ta ok bilder i lite skymning eller annat lite sämre ljus är svårare. Där har jag däremot imponerats av några av de allra nyaste mobilerna, (som jag dock tyvärr inte äger själv).

/Patrik
 
Paddlar mest kajak och kör fortfarande med 5:an. Men den dag den säger upp sig kommer jag nog uppgradera till TG7. Vill ha en liten tålig kompakt kamera med knappar, som är enkel att hantera och använda.

Bildkvalitén räcker för mig men kan kräva lite pyssel i besvärligt ljus. Tycker ibland att vissa lägger för mycket fokus på de tekniska värdena i stället för val av motiv, beskärning osv. För mig är det ofta viktigare att ha kameran med och snabbt kunna få upp den.

/ Ulf
 
Har oxå TG5. Om man ställer in lite extra färgmättnad och lite mörkare bild blir det bra. Ibland behöver man korrigera färger en del efteråt med enkel bildbehandling. Funderar på att testa Ulefone.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.