Olympus mju 1030 SW?

Jag är ute efter en liten kamera som kan ta snygga landskapsbilder ifrån kajaken. Min gamla 4 megapixel kamera ger inte riktigt bra "djup" i bilderna.( Förmodligen för att jag inte kan hantera den...) Nu har Olympus senaste stöt- och vattentåliga kamera varit ute på marknaden ett par månader. Är det någon som har några synpunkter på den? Kan man förvänta sig en märkbar skillnad på denna och den gamla Lumix LZ1 eller ska jag satsa på något större?

Tack på förhand!
 
Kameran funkar bra, och tar bra bilder. Har dock inte slängt den i väggen och testat om den skulle hålla, inte heller dykt på djupt vatten för att testa det ;-))) Har köpt den för att den borde hålla bra att ligga lös i ryggan eller fickan på vandringar samt att den ska klara fukt och kanske ett ofrivilligt dopp på en fjällvandring !
 
Jag är ute efter en liten kamera som kan ta snygga landskapsbilder ifrån kajaken. Min gamla 4 megapixel kamera ger inte riktigt bra "djup" i bilderna.
Vad menar du med djup? Om det är suddig bakgrund och skarpt motiv du är ute efter blir det svårt med en kompaktkamera. Bildsensorn är så liten att det är svårt att få den effekten. Du kan också få en djupkänsla i bilderna med lång brännvidd, köp i så fall en kamera med stor zoom. Men i kajaken tycker jag själv att det är bäst med vidvinkel, svårt att sikta när det går vågor och både fotograf och motiv ofta rör sig.
 
Djup är kanske fel ord. Naturlig detaljrikedom? Om jag fotar ett skogsparti med ormbunkar t.ex. så ser de tunna bladen onaturliga ut - skarpa gröna sträck utan vidare nyanser. Jag är som ni säkert förstår ganska okunnig om fotografering. Mina bilder har för det mesta bleka färger och onaturligt ljus (med automatisk exponering). Partier i förgrunden är för ljusa på ett "vasst" sätt.
 
Automatkamror

är alltid en kompromiss. Vill du kunna styra över exponering och skärpedjup behöver du mer. Du får aldrig mer än du betalar för....
En systemkamera ger dig det som automaterna saknar, förmågan att styra processen vid exponeringen. Photoshop hemma i datorn ger dig möjlighet att utnyttja detta på samma eller bättre sätt än vad mörkrumsarbetet kan.
Är du inte nöjd med din automatkameras resultat sänk känsligheten. Experimentera med att exponera upp och ner ett par steg på steg på samma motiv. Lås skärpan där du vill ha den och börja fotografera med stativ....
Är du sen fortfarande inte nöjd med resultatet fundera på en riktig kamera med möjligheter. Godaste råden kan du få på fotosidan. Smakar det så kostar det.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.